Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Poslední dny v Buchenwaldu mezi přežitím a morálkou... Hans Pippig se v dubnu 1943 dostává za šíření bolševické propagandy do koncentračního tábora Buchenwald. Během nadcházejících let se stane členem táborové buňky, která plánuje ozbrojený převrat, jenž má nastat ve chvíli, kdy budou Němci vyklízet tábor před postupující západní frontou. Na jaře 1945 se do tábora s jedním z mnoha transportů dostává malý chlapec, kterého tam v kufru propašoval přítel jeho otce. Pippig chlapce náhodou objeví a rozhodne se za pomoci kolegů ze skladiště oděvů pro vězně a zabavených věcí chlapce v táboře schovat a uchránit před jistou smrtí... Film z produkce společnosti UFA Fiction představuje druhou adaptaci stejnojmenného románu Bruna Apitze z roku 1958. Autor, který sám coby komunista strávil osm let v koncentračním táboře Buchenwald, v knize vypráví sice fiktivně vystavěný příběh, ale vycházel při tom z reálných událostí a v jednotlivých postavách (byť pozměnil jejich jména) vycházel z lidí, které v táboře poznal. Nejinak je tomu s figurou malého chlapce, která vychází z příběhu Stefana Jerzyho Zweiga, o němž Apitz slyšel, ale sám se s ním nesetkal. Zweig, známý dnes jako buchenwaldské dítě, se do tábora dostal jako tříletý v roce 1944 s otcem a za pomoci vězeňských funkcionářů přežil až do osvobození. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (50)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Po všetkých filmoch o šialene krutej realite koncentračných táborov je ťažké uveriť tomuto príbehu a pohľadu na normálne tváre väzňov. Možno len nezohnali dosť štíhlych hercov. Aj to vzájomné vydieranie dozorcov a väzňov bolo akoby z iného sveta a zostáva nám len rešpektovať predlohu a svedectvá o faktoch, ktoré sa spomínajú aj tu v komentároch. Oproti filmu z roku 63 veľa zmien nie je, len retrospektívne spomienky, ktoré toho ale veľa nepriniesli. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Trochu plakátová postdederonská vzpomínka. 1) Autor knižní předlohy Bruno Apitz byl komunista, v Buchenwaldu strávil osm let a po válce žil v NDR. To vysvětluje, proč nositeli odporu a hrdinských činů jsou právě jeho spolustraníci i určitou schematičnost postav, které jsou buď hrdinské nebo zločinné anebo nevinné. Ale ideologická podmíněnost filmu příliš neškodí. 2) Zajímavý je český podíl (kompars, technické služby, natáčecí místa). ()

Reklama

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele

Od Kadelbacha som presne takýto záver čakal. Konečne režisér, čo sa nebojí točiť filmy z WWII a aj napriek mocnej cenzúre ich dokáže podať zaujímavo a zakomponovať zásadné a dôležité fakty. A má noc na výber hercov. Dejová linka nemá čím prekvapiť a celkový feeling som z toho mala taký, že je to lacnejší pokus. Viac sa budovalo na živote v tábore a vzťahoch, ako na výprave. 3 z 5 ()

kenkaku 

všechny recenze uživatele

Právě jsem se dodíval na premiéru (ard) a budu to muset ještě vstřebat. Celý film je točen zvláštní strojovou dikcí. I když své momenty má, je zvláštně sterilní... proč to říkám? Natáčením filmu jsem strávil dva týdny života jako komparzista. Byl jsem přítomen u mnoha scén ( včetně tě v Buchenwaldu) a proto i vím jak moc toho zůstalo ve střižně na podlaze... A netuším moc proč. Možná měl Philipp Kadelbach obavy z přílišného alibismu. Možná chtěl prostě jen čistě černobílé postavy. Možná mu ale nic jiného ani nezbylo. Když si vezmu jak citlivé téma to pro ně je (i 70 let po válce se v Německu s tím co se za války dělo nesrovnali). Každopádně. Osobně mám tedy hodně deformovanou optiku a proto si budete muset počkat na objektivnější hodnocení. A srovnání s originálem na závěr? Je to jiné. Ne horší, ne lepší. Prostě jiné. ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Príbeh má skutočné pozadie ale nie je skutočným príbehom, skutočný príbeh začal v auguste 1944 kedy prišiel do koncentračného tábora Buchenwald 3 ročný chlapec so svojím otcom a bol riadne zaregistrovaný. Nebol jediným dieťaťom v tábore, ale bol najmladším a tak si ho politickí väzni zobrali pod svoju ochranu. Nemecký spisovateľ Bruno Apitz bol väzňom tohto koncentračného tábora a tak opísal skutočný príbeh tohto chlapčeka. Tretie remake filmu Nahý medzi vlkmi (1960,1963 a teraz 2015) sa zameriava na historické zobrazenie posledných 14 dní v tomto tábore a tento film nie je taký uhladený, je surovejší a drsnejší, ako ten z roku 1963. Bolo úžasné vidieť, ako ľudia fungujú v extrémnych podmienkach, boj o prežitie bola to realita v táboroch a tu potom existuje len málo solidarity. Takže tu niekde sa stráca ideológia o hrdinstve a človek je schopný všetkého. Konkrétne k Buchenwaldu. Prvým veliteľom  bol surovec Karl Koch, neskôr popravený za finančné machinácie, jeho nástupcom bol Hermann Pister. Ten ráno 11. apríla 1945 zavolal dvoch väzenských zástupcov a oznámil im, že oddiely SS odchádzajú z tábora a odovzdal im zodpovednosť za 21 tisíc väzňov nachádzajúcich sa v tábore. Vtedy sa začali pripravovať aj členovia ilegálneho komunistického výboru. Jednak mali obavy, či ustupujúci esesáci nezačnú zabíjať väzňov, jednak chceli čo najväčší počet Nemcov zadržať, aby ich po vojne mohli postaviť pred súd. O 15,00 mali väzni v rukách celý tábor. Obsadili ho bez boja, bez výstrelu a bez obeti na životoch. Zajali 76 esesákov, ktorí nestihli včas odísť. Vedenie v Buchenwaldu prevzala dočasná správa tábora zložená z väzňov 10 rozličných národností. Okolo 17. hodiny dorazil do Buchenwaldu prvý americký džíp s dvoma vojakmi – poručíkom Emmanuelom Desardom a seržantom Paulom Bodotom, príslušníci 4. tankovej divízie americkej armády. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (7)

  • Památník Vojna v Lešeticích u Příbrami byl v dubnu a květnu kvůli natáčení uzavřen pro veřejnost. (Yardak)
  • Němečtí filmaři si pro natáčení prostor koncetračního tábora Buchenwald vybrali Lešetice u Příbrami. Tam se nachází bývalý vojenský prostor, který byl vybudován v letech 1947-49 německými válečnými zajatci. Od roku 1949 začal tábor plnit účel tábora nucených prací pro politické vězně nastupujícího komunistického režimu, momentálně slouží jako památník Vojna. (EMMY)
  • Film bude uveden na 70. výročí osvobození Buchenwaldu. (Yardak)

Reklama

Reklama