Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Poslední dny v Buchenwaldu mezi přežitím a morálkou... Hans Pippig se v dubnu 1943 dostává za šíření bolševické propagandy do koncentračního tábora Buchenwald. Během nadcházejících let se stane členem táborové buňky, která plánuje ozbrojený převrat, jenž má nastat ve chvíli, kdy budou Němci vyklízet tábor před postupující západní frontou. Na jaře 1945 se do tábora s jedním z mnoha transportů dostává malý chlapec, kterého tam v kufru propašoval přítel jeho otce. Pippig chlapce náhodou objeví a rozhodne se za pomoci kolegů ze skladiště oděvů pro vězně a zabavených věcí chlapce v táboře schovat a uchránit před jistou smrtí... Film z produkce společnosti UFA Fiction představuje druhou adaptaci stejnojmenného románu Bruna Apitze z roku 1958. Autor, který sám coby komunista strávil osm let v koncentračním táboře Buchenwald, v knize vypráví sice fiktivně vystavěný příběh, ale vycházel při tom z reálných událostí a v jednotlivých postavách (byť pozměnil jejich jména) vycházel z lidí, které v táboře poznal. Nejinak je tomu s figurou malého chlapce, která vychází z příběhu Stefana Jerzyho Zweiga, o němž Apitz slyšel, ale sám se s ním nesetkal. Zweig, známý dnes jako buchenwaldské dítě, se do tábora dostal jako tříletý v roce 1944 s otcem a za pomoci vězeňských funkcionářů přežil až do osvobození. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (50)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Toto filmové zpracování slavné knižní předlohy se myslím vydařilo. A je sympatické, že film točili sami Němci. Ačkoliv nová generace se už prakticky nemá sama za co omlouvat a je i chybou to po ní chtít, je dobré, že si téma holocaustu Němci stále uvědomují a připomínají jej. Já k filmu prakticky nemám výhrad, snad jen že klíčové momenty mohly být řešeny s větším napětím. A přiznávám, že mi tam také vadily (stejně jako v každém válečném filmu) ty dobové dokumentární záběry. Pro pohyb v časové ose byly důležité, ale vždy mi vadí ten kontrast hrané - barevné s nehraným - černobílým... Chápu však že točit postup amerických armád stále blíže k Buchenwaldu by byl nad rámec rozpočtu filmu a koneckonců, příběh sám řeší něco úplně jiného. A tak téma nalezeného chlapečka, kterého je možné zachránit avšak za cenu možné ztráty vlastního života jen pár dní před koncem války a nacistického běsnění je stále aktuální. Jak se zachovat? Chovat se jak zvíře, které chce jen samo přežít a nebo se zachovat jako člověk v místě, kde lidství a důstojnost ztratilo svoji váhu a význam hned po výstupu z dobytčáku? Pokud to jde vůbec takto napsat, pak jsem musel ,,ocenit'' samotné zpracování Buchenwaldu. Baráky, apelplac, bunkry.. vše bylo naprosto věrné. Peklo přeplněných zavšivených paland, komanda, kápové, esesáci (hlavně ze Sabina Tambrei šel opravdu strach)...Nebřenského jsem ve filmu nikde nezahlédl ač jsem se snažil. --- Zkrátka člověk na tom místě smrti úplně byl... Nevím kde sehnali tolik vyhublých lidí, ale tento komparz nebyl jako z jiných filmů o táborech smrti... Lidé zde byli opravdu vychrtlí kost a kůže s propadanými hrudníky kamsi dovnitř svých těl... Opravdu reálné ztvárnění samotného pekla. Ačkoliv bych měl pár výhrad, přejdu je. Vítám každý takový nový film a vítám jej tím více čím později je natočen od těch šílených válečných let. Není to za čisté 4 , ale zaokrouhluji nahoru. * * * * ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Po všetkých filmoch o šialene krutej realite koncentračných táborov je ťažké uveriť tomuto príbehu a pohľadu na normálne tváre väzňov. Možno len nezohnali dosť štíhlych hercov. Aj to vzájomné vydieranie dozorcov a väzňov bolo akoby z iného sveta a zostáva nám len rešpektovať predlohu a svedectvá o faktoch, ktoré sa spomínajú aj tu v komentároch. Oproti filmu z roku 63 veľa zmien nie je, len retrospektívne spomienky, ktoré toho ale veľa nepriniesli. ()

Reklama

Zombiepod 

všechny recenze uživatele

Jednoduché, nenápadné a komorné spracovanie televízneho formátu je pri tomto filme úplne bezkonkurenčné. Vynikajúca filmárska práca s kvalitnými hereckými výkonmi, no miestami nič pre slabšie žalúdky. Kadelbachovi sa podarilo vystihnúť autenticitu priestorov tábora, dusnú atmosféru a hromadu surových scén. Navyše, vzťahy medzi postavami sú tu jednoducho fantastické. Jediným nedostatkom (čisto subjektívnym) je skutočnosť, že hlavná myšlienka filmu v podstate až tak hlavná nebola, a dejisko postáv sa popri nej iba akosi viezlo. Inak niet čo vytknúť, jeden z najzaujímavejších filmov z prostredia pracovných táborov. ()

jondzavid 

všechny recenze uživatele

Pôsobivé nové sfilmovanie - kompromis medzi priblížením hrôz reality a prispôsobením sa prísnosti cenzúry nemeckého prime-time vysielania sa podaril. Na prvej verzii (1963) mi vadila tá uhladenosť, tu je to surovšie a odvážnejšie. Samozrejme, že už predloha je značne fiktívna a realita sa nachádzala niekde na úrovni výmeny života 3ročného chlapca za smrť iného 16 ročného, takže to hrdinstvo nebolo tak čiernobiele, ale treba si uvedomiť, že na niečo podobné publikum masírované Tatortom a Pilcherkami nebude pripravené za x-rokov a nikto nato nedá 5 miliónov Euro. Aj napriek tomuto, ale Kadelbach po 2x (UMUV) posúva pohľad Nemcov na temnú epochu svojej histórie a prináša film, ktorý vzbudí diskusie. A Sabin Tambrea by mohol byť bratom Fiennesovho Amona Goetha. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Premiéra na STV ma potešila, ale sledovať nemecký film z vojnového obdobia s nie veľmi vydareným dabingom , to nebolo celkom ono. Možno to však bolo samotným filmom. Tvorcom nemožno vytknúť snahu, atmosféra a život v tábore bola bezchybná, no film sa nedokáže zadrať pod kožu. Chýbali mi emócie, silnejšie postavy, o ktoré by sa divák strachoval alebo im v ohrození života fandil. Najväčší problém som však videl v postave chlapca, ktorý asi vyhral konkurz s názvom "najroztomilejší chlapec". Dieťa v takom veku nedokáže ticho a nečinne sedieť celé hodiny a tváriť sa , že všetkému rozumie. V tomto smere to nebolo dôveryhodné. Určite siahnem po originály z roku 1963, hlavne z dôvodu, že jeho režisér natočil aj veľmi vydarený Der Aufenthalt. Tento súčasný remake iba pozerateľný priemer. 60%. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (7)

  • Památník Vojna v Lešeticích u Příbrami byl v dubnu a květnu kvůli natáčení uzavřen pro veřejnost. (Yardak)
  • Sprchové scény se natáčely ve Vinařicích u Kladna v areálu bývalého dolu Mayrau. (/Pablo)
  • Filmový štáb využíval až 350 komparzistů. (Yardak)

Reklama

Reklama