Reklama

Reklama

Aféra z titulní stránky

  • Itálie Sbatti il mostro in prima pagina (více)

Nezáleží, kdo je vrah, ale jak se bude vyjímat v novinách... Milán v roce 1972, městem zmítají protesty a napětí roste i s blížícími se volbami. Rozjitřenou atmosféru ve společnosti ještě vybičuje zpráva o znásilnění a vraždě středoškolačky z uznávané rodiny. Případ zaujme Bizantiho (Gian Maria Volonte), šéfredaktora místního pravicového listu Žurnál, a vidí v něm příležitost, jak nasměrovat společenský neklid k vhodnému cíli. Kauzu svěří mladému novináři Rovedovi (Fabio Garriba), ale celou dobu jeho články výrazně koriguje. Díky svým konexím se navíc Bizanti dostává k důvěrným informacím a je schopen zpovídat svědkyni (Laura Bettiová) nebo přijít s hlavním podezřelým dříve než sama policie. K velké spokojenosti vlastníka Žurnálu a jeho mocných přátel je tak z vraždy dívky podezřelý její spolužák, který se mimo jiné angažuje ve studentské levicové buňce. Roveda se ale nevzdává a pátrá dál, přestože mu pomalu dochází, že jeho článek v plném znění Žurnál nikdy neotiskne. Kauza ovšem nedává spát ani samotnému Bizantimu, který se musí postarat, aby se ke čtenářům dostala „správná“ verze příběhu... Čtvrtý celovečerní film italského režiséra a scenáristy Marca Bellocchia vypráví bezútěšný příběh o manipulativní síle masmédií a skryté moci vládnoucí vrstvy. Temnými zákoutími italské metropole pak diváka provádí oportunistický antihrdina, kterého ztvárnil milánský rodák Gian Maria Volonte. Ten se proslavil jednak svým intenzivním hereckým projevem a rovněž chameleonstvím, které mu umožňovalo přesvědčivě zahrát vyšinuté padouchy, zlomené muže zákona či rozporuplné postavy italské historie. Volonte se také nikterak netajil svými levicovými názory a často spolupracoval s filmaři, k nimž měl názorově blízko – mezi takové projekty patří i Aféra z titulní stránky (1972). Jde však o jeden z mála snímků, na nichž se režisér Marco Bellocchio scenáristicky nepodílel. Námět sepsal Sergio Donati pro svůj režijní debut, ale od natáčení nakonec musel odstoupit. Na filmu se dále podílela tehdejší špička italské kinematografie, za kamerou stál například Luigi Kuveiller (dvorní kameraman Elia Petriho) a o střih se postaral Ruggero Mastroianni (střihač nejznámějších Felliniho a Viscontiho děl). (Česká televize)

(více)

Recenze (23)

pm 

všechny recenze uživatele

Gian Maria Volonté v roli naprosto vykořeného muže, který bez emocí, bez vášně nebo nějakého uchopitelného přesvědčení formuje svět kolem sebe a realitu pevně drží v rukou. S odstupem dvaceti let toto panoptikum negativních chrakterů vidím jako maximální zážitek, přeci jenom dnes dokážu lépe vnímat a ocenit práci kamery v prostoru, intertextové odkazy a Volontého herectví. A mám mnohem lepší přehled přes italská politická dramata. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Bohužiaľ, nejedná sa o žiadny triler, ale len o tuctovú taliansku novinársku detektívku. Tá síce beží na pozadí politických bojov, komunisti versus pravica, ale inak sa jedná o celkom nudný snímok s nezaujímavými postavami, s ich častým vreskaním a takým tým nesympatickým talianskyn temperamentom. Príliš ukecané a minimum zaujímavých scén - zaujala snáď iba scéna, kde redaktor vynadá svojej manželke do hlúpych husí, zataľ čo ona sleduje televíziu a pyšní sa tým, že jej manžel je práve v nej. Celkovo však dosť nuda. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

A role policie nic? Unylé, nudné, o ničem. Novináři jednající jako vyšetřovatelé. Doba, kdy myšlení lidí mohly formovat jedny noviny, protože kdo neměl televizi, na další masmédia mohl zapomenout. Tohle u mě nezachránil ani původní dabing z Barrandova. Hledat paralelu s dnešní dobou manipulací médii by mě ani nenapadlo. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Snímek z nudného zpracování nezachrání ani český dabing z roku 1977. Politický boj mezi pravičáky a levičáky mě vůbec nebavil a příběh vraždy mladé dívky, odehrávající se na pozadí voleb nemá žádné grády. Řeší se hlavně politika a manipulativnost novinových médií, konkrétně pravicového deníku Žurnál a jeho bezcitného šéfa Bizantiho. Tomu se náramně hodí, když z vraždy policie obviní hipísáckého levičáka a on sám vytvoří na základě falešných údajů a manipulací se svědky svoji verzi pro noviny. ()

Dawe.zs 

všechny recenze uživatele

Italský film režiséra M. Bellocchia se odehrává v zákulisí velkého milánského deníku. V období příprav volební kampaně vzruší město záhadná vražda 14leté dívky. Na anonymní udání je zatčen mladý příslušník levice a novináři využijí vzniklé aféry k ovlivnění veřejného mínění. Téměř nikoho však nezajímá je-li mladík skutečně pachatelem. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (5)

  • Film poukazuje na úzké propojení tisku, politiky a orgánů činných v trestním řízení a líčí, jak mohou velké noviny manipulovat s veřejnými informacemi a průběhem událostí ve snaze vyvolat u voličů určitou reakci. (classic)
  • Film byl natočen na jaře roku 1972 v Miláně. Jako místo natáčení bylo použita milánské sídlo deníku l'Unità. (classic)
  • Příběh vraždy školačky připomíná kauzu, která skutečně okupovala první stránky novin po celé měsíce. Jde o případ Mileny Sutter, vzorné studentky z dobře situované janovské rodiny, která byla zavražděna za podobných okolností, o jakých vypráví film. Pachatel, který byl za tento čin zatčen, Lorenzo Bozano, byl později označován jako „blondýn s červeným pavoukem“. (classic)

Reklama

Reklama