Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Trpká odysea tří bytostí, ztracených mezi balíky železniční přepravy. Starý mládenec Pišta pracuje jako přepravce v železničním poštovním vagónu. Hlavně však s pomocí alkoholu přemáhá handicap malé postavy a nehezkého vzhledu. Rád by jakoukoli ženu, ale opravdu se mu líbí jenom uvadající Viera z překládky. Jenže té se líbí Pištův kolega, „světák“ Vinco. Pišta proto nemá nic a nikoho, jen starou senilní matku, která ho někdy nepoznává. Ovšem nezůstane to tak navždy... Slovenský režisér Dušan Hanák je filmovému publiku známý jako citlivý pozorovatel lidských dramat v oblastech, kam se jiní filmaři příliš nevydávají. Připomeňme například strhující dokument o opuštěných starých lidech Obrazy starého sveta (1972), či pohled do romské komunity na Slovensku Ružové sny (1976). Drama Ja milujem, ty miluješ vzniklo v roce 1980, avšak kvůli absurdnímu ideologickému zákazu se do kin dostalo až o devět let později, pět měsíců před pádem komunistického režimu. Jako nešťastně zamilovanou Vieru uvidí diváci českou herečku Ivu Janžurovou v jedné z jejích nejlepších hereckých kreací. Pištu ztvárnil polský herec a divadelní režisér Roman Klosowski, Vinca představuje jugoslávský scenárista a režisér Milan Jelić. Film byl oceněn mj. Stříbrným medvědem za režii a zvláštním uznáním poroty FIPRESCI na 39. MFF v Berlíně 1989. (Česká televize)

(více)

Recenze (60)

gogo76 

všechny recenze uživatele

Výborný slovenský film, kiežby takých bolo viac. Mal som pri sledovaní dobrý pocit a nenašiel som takmer nič, čo by som filmu vytkol. D. Hanák dokázal svoj film predať s takou suverénnou ľahkosťou, o ktorej sa všetkým súčasným slovenským režisérom môže len snívať. Príbeh starého mládenca, ktorý trpí komplexom nízkeho vzrastu funguje k spokojnosti vo všetkých smeroch. Je nevtieravo vtipný, dobre zahraný a príjemne sa na to pozerá. Najväčším prekvapením je výborná Iva Janžurová , ktorú poznáme prevažne z "pojašených" rolí. Tu bola perfektná. Veselá i smutná, vážna i nasratá. V kratučkom zábere v sprche dokonca hore bez. Ďakujem režisérovi, že nedopustil, aby ju predabovali. Jej nedokonalá slovenčina s občasnou češtinou, či už vedomou alebo nie, jednoducho nemá chybu. Pobaví aj Vera Bílá, ešte z obdobia jej "štíhlosti", ktorá trúsi také nevinné, ale dobré hlášky. "Ja ti zoženiem muža. Dobré srdce má a štyri deti..." 80%. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Depka, kam se podíváš. 1) Nedivím se normalizačním cenzorům, že film uložili do trezoru. Syrový naturalismus chmurných a bezvýchodných perspektiv nebyl to, co si budovatelé reálného socialismu přáli vidět. Celková kultura života, děsivě působící pracovní (nejenom) prostředí, všudepřítomný chlast. Ne, že by podobné filmy nešlo točit i dnes. Jenom v podmínkách liberální společnosti by neskončily v trezoru, ale kdesi v zapomnění artových kin a festivalů._____ 2) 51letý Varšavan Roman Klosowski byl výstižně nechutný. 39letá výborná Iva Janžurová předvedla, že umí i vážné a smutné role. 26letá Věra Bílá zatím toho moc nenazpívala, ale vzhledově nezklamala. 26letý budoucí režisér Juraj Nvota (Jaro, který vykrádá zásilky) byl pěkný a 36letý Srb Milan Jelič (Pišta) ve své ojedinělé herecké příležitosti (jinak byl také režisér) taky nevypadal ani nehrál zle._____ 3) Za zmínku stojí roztomilá českoslovenština Ivy Janžurové._____ 4) Kam se dali té ostatné mačky? Utopili? To by som já nemohla. Lopatou po hlave a zakopať. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Veľmi sebavedomo pôsobiaci náhľad do života bežných (rozumej nie extra krásnych) ľudí v realite života. Zámerne nehovorím na Slovensku, pretože Ja milujem, ty miluješ je proste film pre všetkých a všade. Mal by osloviť všetky vrstvy obyvateľstva od snobských intelektuálov po rovnako jednoduchých ľudí, akí vystupujú vo filme. Tí sa tu môžu veľmi ľahko nájsť. Ale možno aj tí intelektuáli, ktorým rovnako Pištove problémy môžu veľa hovoriť. Taký pekný slovenský film s vkusným a vtipným humorom, sympatickými postavičkami (v akomkoľvek zmysle slova) a najmä bez zbytočného poetizovania a figúrkárčenia, tak typického pre mnohé ďalšie zľudovelé československé filmy druhej polovice 20. storočia. Najväčšia devíza oproti väčšine konkurencie je tak úprimnosť Hanákovho filmu. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Výtečný osobitý vhled do normalizační bezvýchodnosti a pustiny, podpořený až "novovlnovou" empatií a autentičností postav. Skvělá volba typů řadí tenhle film k nejlepším počinům 80. let, scénář je syrový a hodně rozevřený, zaměřuje se spíš na kresbu situace než na nějaké ucelené vyprávění... Z mého pohledu funguje velmi podobně jako Slámovo Štěstí, nosný motiv buduje ze zdánlivě nesouvislých a roztěkaných linek, aby ho v závěru nechal naplno vyznít ve vší nedokonalosti a křehkosti. Pištovo hledání lásky v šedém světě nudy, prázdnoty a masek je z diváckého hlediska možná nepříliš atraktivní, nicméně pokud na Hanákovu hru přistoupíte a budete jeho svět vnímat jako vypovídající výseč normalizační reality, pak "Ja milujem, ty miluješ" skrývá mnohem víc než jen příběh jedince... Je to vpodstatě neradostná krystalizace celé československé společnosti. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Na slovenské pomery nevídane dramaturgicky vedené, suverénny prístup a náhľad svetom psychológie vidieka, ktorý nevedno exaktne pochopiť a stráca pôdu pod nohami. Hanák zocelil istú predpokladanú typológiu očakávaných stereotypov a prináležil k nim všetok opak toho, čo je pre poetiku malomeštiactva prívetivé, servilné a poľutovaniahodné. Taký Tajovského nekompromisný rukopis s lyrickou bezútešnosťou  postavy Pištu, ktorá bola viacej predostrená a viacej sústredená a opisujúca perifériu spoločnosti. Pišta je dôsledkom spoločnosti a doby, v ktorej žije. Je hybnou silou toho sveta a tým pádom  nemá páky na to, aby šiel šťastiu naproti. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (13)

  • Je to posledný trezorovaný projekt na Slovensku, po ňom bol systém kontroly natoľko dôkladný, že už žiaden vyrobený film nemusel byť zakázaný. (rudeboy)
  • Natáčalo sa v lokalitách Borský Peter, Bratislava, Limbach, Šaštín - Stráže a Veľké Leváre. (Raccoon.city)
  • Film vznikal v nervóznom období príprav 60. výročia založenia komunistickej strany. Jeden z funkcionárov sa opýtal pomocného režiséra filmu: "Čo urobíme s tým Hanákom, keď znovu nakrúti trezorový film?" Ale väčšina hercov tak nepremýšľala. Bolo to obdobie plné paradoxov, takže na druhej strane si ľudia vážili prácu s niekým, kto mal filmy v trezore, pretože nechcel klamať. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama