Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hlavními hrdiny neobvyklého gangsterského příběhu jsou bývalý pasák Franz, jeho přítelkyně Joanna a Bruno, se kterým se Franz seznámí během lanaření vhodných kanditátů - zločinců pro mocný německý syndikát. Franz spolupráci se syndikátem odmítá, protože raději pracuje sám na sebe, dává přednost svobodě a volnosti. Nezláká jej ani vidina snadné práce a pravidelného příjmu. Později se vrací zpět do Mnichova ke své přítelkyni Joanně, kde jej jednoho dne Bruno vyhledá. Franz a Bruno se spřátelí, ale když Bruno začne laškovat s Joannou, dochází k určitému napětí ve vztazích. Přesto trojice společně začne spřádat plány na vyloupení banky... (lena60)

(více)

Recenze (16)

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Fassbinderův vstup do celovečerního filmového světa svou originalitou a smělým nekonvenčním přístupem předznamenává celý zbytek autorovy práce. Srovnání s Godarem je v lecčems na místě. I když Fassbinder přirozeně na něj navázal v místě, kde byl v druhé polovině 60. let, sám Godard debutoval s filmem, v němž naopak rychlý svěží střih a stopování vnitřního života postav skrze jejich typicky godarovsky víceznačně, na první pohled místy banální a zároveň tajemné dialogy patřily k hlavním zdrojů jeho úspěchu. Ve Fassbinderově prvotině ve zkamenělých tvářích hlavního tria postav nevyčte to, co se odehrává v jejich nitru, ani nejlepší psychoanalytik. Zbývá tak jen sledovat dlouhé záběry kamery, hru kontrastů černé a bílé a gangsterský příběh "o přátelství, lásce a zradě". A ono to bohatě stačí. Krátké doplňující info: http://www.youtube.com/watch?v=RLQwe1LcvsI ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Taká umelecká kriminálka, pripomínajúca Godarda. Mnohé čiernobiele zábery sú oku lahodiace, ale mám vlastne pocit, že sa tu o nič iné ani moc nedbá. Postavy v rôznych polohách, na rôznych miestach, vykonávajúce rôzne činnosti - podobné veci zdôrazňujú úlohu kamery a strihu, ktoré si prišli na svoje, príbeh je však tým pádom výrazný menej. Občas som sa kvôli večne statickým záberom proste nedokázal nenudiť. Počas niektorých scén rozhovoru som si dokonca nebol istý, ktorá z osôb na scéne rozpráva a ktorá počúva, pretože sa na seba pritom nepozerali, nenakláňali sa k sebe, miestami mi jednoducho pripadali ako sochy. Škoda tej neprirodzenosti, obrazu na úkor všetkého ostatného, no možno to nesvedčí len tomuto konkrétnemu žánru. ()

Reklama

Vampireman 

všechny recenze uživatele

Fassbinderovo celovečerní cvičení může, ve svém množství nápadů, mnohde působit nedotáhle, však i bez filmové průpravy a s krátkým časovým obdobím vzniku filmu se režisérovi povedlo odstartovat svou tvorbu jasně a pevně. Zkrachovalé postavy, jejichž nevydařený život je většinou umocňován perfektní prací kamery (i k jejím dlouhým jízdám později došel ve svých filmech Béla Tarr), se stávají středem Fassbinderova zájmu. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Úvod. Nepomenovaný a nenásytný syndikát zločinu láka nevyberavým a násilným spôsobom vytypovaných zločincov do svojich radov. Franz napriek mučeniu odmieta. Neskôr pasáka Franza vyhľadá Bruno. Zoznámili sa na úvodnom "konkurze do korporácie". Bruno sa ukáže ako brutálny násilník a nájomný vrah. Napriek tomu spolu, v trojici s Franzovou milenkou a zároveň prostitútkou Johanou, zosnovajú lúpežné prepadnutie banky. Syndikát však nedá pokoj. Chladne a ultravážne sa tváriace tváre predstaviteľov, rovnako emočne studeno odriekané strohé vety, divadelná strnulosť nehybnosť postáv, z času na čas prechádzajúca do nečakanej akcie. Minimálne kulisy, dej ohlodaný na kosť. To všetko dohromady a vznikol netradičný, no skvostnou cynickou atmosférou nabitý, celovečerný režijný debut jednej z najväčších postáv nemeckej kinematografie. Poznámka: Bezprostredne po skončení filmu som chcel dať štyri hviezdičky, no niektoré zážitky je potrebné nechať odležať, podobne ako divinu. Až po čase sa zistí, o akú výnimočnú filmovú chuť v skutočnosti ide. Vysoko odporúčam všetkým priaznivcom filmovej alternatívy a netradičných zážitkov, nesústreďujúcich sa primárne na dej. ()

Galahad 

všechny recenze uživatele

Fasssbinderův první film působí ještě hodně prkenně a minimalisticky, chvílemi koukáte jen na postavy s bílou zdí na pozadí, scény jsou útrpně dlouhé, trošku mi to připadalo ovlivněné Godardem a Melvillem. Jednání tří hlavních postav vysvětlil sám Fassbinder: "Tento film je proticitový, protože věřím, že city se dají zneužít a ve skutečnosti se také zneužívají. Bruno, Franz a Joanna hledají lásku, ale nejsou schopni artikulovat popř. komunikovat. Proto imitují role z gangsterských filmů, aniž by si to sami uvědomovali: jejich jednání a uvažování je takříkajíc z druhé ruky." ()

Galerie (44)

Zajímavosti (7)

  • Když trojice nakupuje brýle, odkazuje Franz (Rainer Werner Fassbinder) na Hitchcockův film Psycho (1960). (ČSFD)
  • Německá darkwave skupina Love Is Colder Than Death převzala svůj název právě z Fassbinderova snímku. (ČSFD)

Reklama

Reklama