Režie:
Bohdan SlámaScénář:
Bohdan SlámaKamera:
Diviš MarekHrají:
Zuzana Kronerová, Pavel Nový, Daniel Vízek, Václav Neužil ml., Marek Daniel, Tatiana Dyková, Petra Špalková, Alena Mihulová, Tadeáš Kalcovský, Luboš Veselý (více)Obsahy(1)
Po setkání s otužilcem Broňou (Pavel Nový) začíná ovdovělá Hana (Zuzana Kronerová) pozvolna měnit svůj stereotypní život, který se doposud točil výhradně kolem jejích synů (Marek Daniel, Václav Neužil), snach (Petra Špalková, Tatiana Vilhelmová) a vnoučat. Zatímco šedesátnice Hana prožívá love story, tradiční víkendové obědy v rodinné vile ztrácejí na idyličnosti a postupně vyplouvá na povrch, že každý z hrdinů má nějaké tajemství. Haniným nečekaným spojencem se stává vnuk Ivánek, který si zamiloval nejen svérázného Broňu, ale i jeho slepici Adélu a otužileckou komunitu na břehu Vltavy. Příběh rozkrývající nelehké vztahy mezi třemi generacemi přináší naději, že život lze vzít do vlastních rukou v jakémkoli věku. (Falcon)
(více)Videa (3)
Recenze (499)
Sláma si libuje ve vztahových sociálních dramatech a nejinak je tomu i v tomto filmu. Nový a Kronerová tu podali parádní herecké výkony a zejména u Nového jsem rád, že na podzim jeho hereckého života dostal takovou pěknou roli. Sám příběh je celkem jednoduchý. Vdova využívána svými dvěma syny a jejich rodinami (však si je ale tak sama také vychovala) se náhodně zamiluje. Nový partner je pro rodinu šokem, protože najednou je tu někdo další, komu se matka věnuje a přizpůsobuje. Není to jen ale sám vetřelec v jejich rodném domě (často navíc se svou partou otužilců), je to zejména změna letitých návyků jejich matky, která s novým partnerem poznává, že žít se dá i jinak, než postupně chřadnout ve starém domě u nekonečného vaření společných rodinných obědů a večeří. Oba bratři s rodinami totiž na nich až sobecky lpí. Bróňa má však pozitivní vliv nejen na Hanu, ale i na jejího vnuka Ivánka, který je ve škole šikanován. Když už se zdá, že by Hana na sklonku života v náručí Bróni mohla najít onen pověstný klidný přístav, zjistí, že její partner z nějakého nepochopitelného důvodu tají svoji minulost a rozhodne se ono tajemství odhalit.... - Já pořádně nevím jaké z tohoto filmu mít pocity. Na jednu stranu zde všichni hráli parádně. Synové byli krapet co se týče rolí schematičtější, ale jak Neužil tak Daniel jsou vynikající a stejně tak Vilhelmová, které role vyšinutých manželek sice jdou výborně (hned mne napadla Teorie tygra), ale chtělo by už změnu! Neznat Slámovu tvorbu, asi bych v celém filmu hledal kalkul. Brnkání na art-festivalovou strunu, políčená železa na nějakého toho lva. Sláma má rád ulítlé lidi a ulítlé komunity a tento film z jeho tvorby nijak nevybočuje. Je natočen řemeslně zručně, scény z mrazivých vod Labe spolehlivě rozcvakají zuby i do larisy zachumlaného diváka, který si i tak dojde pro hrnek teplého čaje. Smekám před paní Krónerovou i Novým. Co bych vypustil jsou ony intimní momenty zamilovaného páru. Nic proti sexu před sedmdesátkou když je chuť, ale proč se na to koukat... ehm.. Já tu hřejivost a lásku z filmu cítil i bez explicitních scén, tak proč? Krom toho bych vytkl nulové napětí. Ačkoliv prakticky celá rodina Hany je dost šáhlá a o vypjaté momenty není nouze, na mne z toho celého padl jen jakýsi smutek... nevím jestli to byl záměr. vnitřně mi ale cosi říká, že na 4 hvězdy by to nemělo i kdyby ústřední pár svými tempy rozrážel slabý led na hladině... Tři vejce. * * * ()
Nejlepší Sláma za poslední dobu. Rozhodně ne komedie, hodně tvrdý, smutný, uvěřitelný příběh. Sice to Broňovo skryté pozadí je takové filmové, ale třeba vztahy v rodině staré paní jsou velmi zajímavě rozprostřeny. Nový nemá moc prostoru pro hraní, o to víc se ho dostává Kronerové. Slepice jediným comedy prvkem. Kopulační scéna je velmi natural! ()
Sláma by si měl dát restart a Český lev by se měl zrušit. S tou sociální prací balancuje Sláma od začátku a až dosud se mu z toho dařilo dělat filmy, které lze označit nejen za dobré a tzv. umělecky hodnotné, ale i mimořádné (viděl jsem Divoké včely a Čtyři slunce). U Báby z ledu už to neustál a došlo k tomu, co mu hrozí permanentně, totiž k vytvoření pouhého výchovného videa, jakkoli tematicky promyšleného (problémy jednotlivých postav, metafora různých podob chladu, jeho snášení a zahřívání, vnuk, závěr, rozbitá mísa, postavy odmítající nabízený happyend aj.). Oběma výše jemnovanými filmy jsou nám vyprávěny sice všední příběhy, které by ale nikdo jiný než Sláma vyprávět nedokázal. Bába z ledu je příběh sice nevšední, ale vyprávěný jako tisíce jiných, zaměnitelných a lhostejných příběhů, jimiž nás filmoví producenti neustále zahrnují. Veškerá rodinná "problematika" v Bábě z ledu naznačovaná je přehrávaná do trapnosti. Přehrávaná je v různých scénách i titulní postava (zejména tam, kde má vypadat jako ušlápnutá přestárlá matinka) - celkově postava krajně nekompaktní. Sláma jako scénárista napsal obtížnou, ale možnou postavu, vlastně postavu zcela všední, kterou však její představitalka a Sláma jako režisér nedokázali přesvědčivě ztvárnit. Opravdu přesvědčivá je Kronerová vlastně jen při nahaté scéně v posteli (což by ostatně mohla být kultovní scéna, kdyby ten film okolo za něco stál). Vinou nezvládnutí postavy také zaniká nosnost doslova pojatého názvu (bába "z" ledu), takže i závěrečná scéna v ledové vodě už vyznívá zcela hluše. Nového postava působí jako psaná pro Luďka Sobotu a oba synové i se snachou Vilhelmovou jsou nejspíš vystřiženi z nějakých těch komedií s Trojanem kolem přelomu století. Titulní píseň jako už tradičně strašlivá. Z tradičně silné Slámovy (a Markovy) filmové estetiky zbývá sem tam nějaký pěkný záběr a krásné zobrazení živočišného druhu otužilec český. Závěrečná dějová smršť přichází ve fázi, kdy už je mi všechno jedno, a vlastně jediným momentem kdy jsem měl chvilkový dojem, že se přece jen dívám na něco zajímavýho, je scéna na obecním úřadě. ()
║Rozpočet CZK 28miliónov║Tržby Celosvetovo $337,000▐ Klasický rodinný príbeh o problémoch, útrapách, hľadaní stratenej súdržnosti. Nájde sa tu pár svetlých okamihov ako mierne napravenie soplavého Ivana ale ináč to moc čo nemá ponúknuť, dejovo dosť suchopárne, statické. /25%/ ()
Další velmi pěkný film Bohdana Slámy o obyčejných lidech a jejich strastech. Hlavní role nemohl pan režisér zvolit lépe a ve vedlejších rolích doslova excelují Neužil, Daniel a Vilhelmová. Možná je k zamyšlení, zda byla nutná jedna odvážná scéna lidí v pokročilejším věku, ale celkový dojem to nijak nesnižuje. Slušný zástupce letošní české kinematografie a aspirant na některé, zejména herecké ceny. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (22)
- V čase 41:00 přináší Zuzana Kronerová červené víno Tempranillo Vega Eslora Tierra de Castilla. Toto víno není drahé, lze ho zakoupit např. v Lidlu za 50 Kč. (rts101)
- Scéna s hořícím autobusem byla natočená před barokní sýpkou Týnice mezi obcemi Vykání a Kounicemi na Nymbursku. (Mijagi)
- Zuzana Kronerová trénovala otužilectví půl roku před natáčením. (M.B)
Reklama