Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Ray Milland, Grace Kelly, Robert Cummings, John Williams, Anthony Dawson, Leo Britt, Patrick Allen, Robin Hughes, Martin Milner, Guy Doleman, Bess Flowers (více)Obsahy(2)
Když americký spisovatel Mark Halliday navštíví čerstvě vdanou Margot Wendice v Londýně, nevědomky tím spustí řetězec vydírání a vražd. Manžel Margot, Tony Wendice, si všimne jejích citů k Hallidayovi, začne se obávat rozvodu a s ním spojeného vydědění, a tak naplánuje její smrt. K tomu využije svého bývalého spolužáka Lesgateho, který je již zapleten do nezákonné činnosti. Margot se podaří Lesgatea v sebeobraně zabít, ale Tony vše nastrojí tak, aby byla obviněna za úkladnou vraždu. Hallidayovi nezbývá, než Tonyho vyřadit ze hry... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (277)
Prepracovaný krimi scenár, to ma baví. Tu si dal "niekto" skutočne záležať, pričom niečo obdobné, v podobe hry na "mačku A myš", môže divák vidieť pri Poirotovi. Rozpletenia klbka brilantným spôsobom, kde zbrane nahradilo myslenie detektíva, áno, to je tak inteligentné. A ten záver? Zas tak svojský, ako v prípade "Vertiga". ()
"Všetko čo sa môže pokaziť, sa pokazí." - Murphyho zákony. Hra s príbehom, hra s napätím, hra s postavami, hra s prostredím, hra s divákom. Hra s prekvapením. Hra s rozuzlením. Hra so záhadou. Hra s kľúčom. Adaptácia divadelnej hry. Malý hitchcockovský minimalistický experiment, ktorý je viac než filmom perfektným, precíznym, absolútne presnou thrillerovou inscenáciou. A to je problém filmu - všetko je tak premyslené, sofistikované, dokonalé a geniálne, až je to sčasti nezrozumiteľné a vo výsledku nereálne. Umelo vypointovaná schéma vedie diváka k vyústeniu, ktoré ohromuje myšlienkovými schopnosťami a mozgovou kapacitou postáv. Musí nám Hitchcock svoje majstrovstvo strkať pod nos práve týmto spôsobom? Podľa mňa to vie spraviť úhľadnejšie, rafinovanejšie a zábavnejšie. Omnoho viac ma na filme bavilo, že je to vlastne brilantná konverzačná prechcávačka v štýle Mankiewiczovho Slídila s bravúrnym využitím svetla a tieňa, a farebných filtrov. Mimo tej prehnanej perfekcie dokonalé. 85% ()
Silných 80%. Začína sa to nudným sprvu banálnym dialógom a končí nervydrásajúcim a komplikovaným finále. Vynikajúco vystavaná detektívka, v ktorej (ako je časté u Hitchcocka) neide o to zistiť, kto je vrah, ale usvedčiť ho. I keď tej zápletke, žeby mal niekto za ženu Grace Kelly a chcel ju zabiť, no ja tomu teda veľmi neverím :). PS: A čo na tieto manželkovské filmy pani Hitchocková? ()
Precizně natočená studiová konverzační kriminálka přesně v duchu Hitchcockovy tvorby. Pečlivý výběr herců, nasvícení, střih, prostě profesionalita každým coulem. Z dnešního pohledu je to ale moc statické, moderní filmařina zkrátka vypadá jinak a používá jiné prostředky. Dnes už to připomíná spíš televizní inscenaci, byť té nejvyšší kvality. Celkový dojem: 75 %. ()
S přesností švýcarských hodinek fungující thriller. Vše v něm do sebe perfektně zapadá, vše je jasné a srozumitelné, nic nenadbývá. 90% filmu spočívá v dialogu dvou osob v jedné místnosti. Dílem Hitchcockovou precizní režii, dílem skvělého scénáře, jsem hltal každé slovo a toužil se dovědět detaily plánu dokonalé vraždy (jak zní název remaku z roku 1998), čekaje, zda-li vše vyjde podle plánu. Vývoj situace byl poměrně nečekaný a stejně jako v jiných mistrových filmech jsem ani zde nevěděl, komu fandit (znáte to: mozek velí jedno, srdce druhé). Ke konci bylo těch řečí možná zbytečně moc a prapodivně vykonstruovaná pointa (klíčem ke všemu je klíč) zchladila mé prvotní nadšení. Přesto, když vezmu v potaz svůj vztah k filmům od Hitchcocka v globále, byl tohle vysoký nadstandard. (Hitchcockovu tvář můžete spatřit na fotografii ze studentského večírku, kterou Tony ukazuje Charlesovi) 80% Zajímavé komentáře: Radek99, Anderas ()
Galerie (50)
Zajímavosti (17)
- Celosvětová premiéra proběhla 19. května 1954 ve Philadelphii. (Varan)
- Po několika neúspěšných pokusech natočit scénu, ve které Margot (Grace Kelly) bodne Swanna (Anthony Dawson) nůžkami, Alfred Hitchcock řekl: „Toto je hezky udělaný záběr, ale nebyl tam dostatečný záblesk nůžek, a vražda bez záblesku nůžek, je jako chřest bez holandské majonézy – bez chuti.“ (Kulmon)
- Na divadelní hru Fredericka Knotta upozornil Alfreda Hitchcocka jeho přítel Jack Cardiff. Avšak práva ke zfilmování mezitím koupil Alexander Korda a Hitchcock je od něj musel odkoupit. (Zdroj: ČSFD)
Reklama