Režie:
John HustonScénář:
John HustonKamera:
Arthur EdesonHudba:
Adolph DeutschHrají:
Humphrey Bogart, Mary Astor, Gladys George, Peter Lorre, Barton MacLane, Lee Patrick, Sydney Greenstreet, Ward Bond, Jerome Cowan, Elisha Cook Jr. (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv Sam Spade přijímá od půvabné klientky zakázku, která ho postaví nejen do role podezřelého z vraždy svého společníka, ale především do čela nemilosrdného lovu na černého sokola, který je klíčem k obrovskému majetku. Ve tvrdé hře o peníze i o život kličkuje před podezřívavou policií, chladnokrevně kombinuje se zájmy gangsterského klanu a cynicky překonává vztah, kterému by mohl podlehnout. Poznámky: Vynikající režijní debut Johna Hustona a filmový přepis detektivního příběhu klasika americké drsné školy Dashiella Hammetta. S Bogartovým Samem Spadem přichází na filmové plátno antihrdina a tzv. film noir, zobrazující korupci, zradu, zklamání, cynismus a deziluzi. Maximálně respektuje Hammettovu předlohu a získává nominaci na Oscara za nejlepší film roku 1941. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (243)
Poslední noirko mě silně zklamalo, takže jsem tuhle bombastickou drogu na chvíli vypustil, a až Maltezácký Sokol mi zase vrátil mojí oblibu do tohohle žánrů. Co si budeme nalhávat, Humphrey Bogart je jasnou zárukou úspěchu, jeho herecké výkony byly vždycky stabilní a jeho charismá vždycky zářilo na míle daleko. V roli cynického a bezstarostého soukromého detektiva zase zazářil stejně, jako v Hlubokém spánku, kde se zápletka trošku opakuje, tentokrát však bez zmačkaného pláště a nerozžehlené košile, ale upravený a neodolatelný jako v Casablance. Roli jeho "vyvolené" dostala na starost Mary Astor, která mi ovšem vůbec neseděla a zařadil bych ji dobou tak o deset let zpátky, vzhledově i výkonem, připadala mi hodně prkenná a plná mechanického opakování. Bogartovi nikdo nevyrovnává, ani opěvovaný Peter Lorre, který svým "vlažným" výkonem mě nijak nepřesvědčil a spíše boural atmosféru napínavého noirka. ()
Debut Johna Hustona aneb ikonický film, který de facto napsal dějiny filmu noir s cynickým detektivem, tajemnou kráskou a spletitým příběhem, plným zvratů a zajímavých postav a figurek. Z dnešního pohledu v žánrové konkurenci ztrácí určitou vypravěčskou těžkopádností a nepříliš osudovou femme fatale, ale především díky cynickým dialogům a charismatickému Humphreymu Bogartovi, jde pořád o nadprůměrnou detektivku. 80%. ()
Zakládající člen klubu filmu noir je noir tím, že se převážně odehrává v noci. Další styčné prvky se hledají hůře. Průměrná detektivka je celkem průměrně zfilmovàna, některé herecké výkony jsou otřesné, některé dobré. Jediným skutečně zajímavým režijním nápadem je vyjádření budoucnosti Milesova vraha mříží ve výtahu. Z dnešního pohledu spíše podprůmérný film, který zůstávà na relativním výsluní díky tomu, že je zakladatelem svébytného žánru, kam ovšem dle mé mínky nepatří. ()
Slušně vystavěná detektivka podpořené neméně slušnou dramatickou hudbou. Bogart jako velice sebevědomý detektiv, který si dost zahrává s ohněm. Vadil mi na něm jeho neměnný kamenný výraz – zabili mu partnera a s ním to nehne, líbá se s ženou a tváří se u toho, jako by si četl ranní noviny. Ale jinak dobrý výkon. Jak jsem nasal – slušná detektivna, ale chtělo by to nějaký napínavější moment nebo pořádnou nějakou eskalaci děje, takhle nejspíš zůstane jen jako jedna z mnoha. Jinak je to dobře koukatelná noir. # [viděno: v noci, sluchátka] # příběh 7 | hudba 7 | humor 0 | akce 0 | napětí 3 | pustil bych si znovu 6 ()
(1001) Božínku můj, Peter Lorre je tak božský. Vždycky jsem měla slabost pro muže, co vypadají jako padouši z Bonda, a on je přesně takový. Ještě kdyby tak měl holou hlavu, ale člověk nemůže mít všechno, například zajímavý zbytek filmu kromě jednoho z herců. Překomplikovanost komplikací je mírně úsměvná a vzhledem k celému žánru, který z toho vyrostl, je absence atmosféry vcelku překvapivá. Nikdy jsem příliš neměla v oblibě gangsterky a nyní začíná být zjevné, že ani tento příbuzný žánr mi k srdci nepřiroste. Celé to vypadá jako jednoaktová hra roztažená na celovečerní stopáž, aneb když je každý skutek stejně překvapivý, tak ve skutečnosti není překvapivý vůbec žádný a brzy se to omrzí. Ale jestli tohle není nejromantičtější věta, jakou kdy muž řekl ženě v nějakém filmu, tak to asi bude nějaká jiná věta: -"If they hang you, I'll always remember you." ()
Galerie (82)
Zajímavosti (50)
- Celé desaťročia nebolo možné tento film vysielať v americkej televízii. Dôvodom boli sexuálne vzťahy medzi postavami. O'Shaughnessy (Mary Astor) bola promiskuitná a indície nasvedčovali tomu, že Joel Cairo (Peter Lorre) bol homosexuál. (beso74)
- Humphrey Bogart nosil počas natáčania na sebe svoje vlastné oblečenie. Išlo o obvyklú prax štúdia Warner Brothers, ako pri natáčaní ušetriť. (beso74)
- Pred filmom zarábal Humphrey Bogart (Samuel Spade) 400 amerických dolárov týždenne, po filme už 3500. Len pre ilustráciu, veľká hviezda George Raft, ktorému bola ako prvému ponúknutá hlavná rola vo filme, zarábal v tom čase týždenne 4000 amerických dolárov. (marlon)
Reklama