Režie:
Tereza NvotováScénář:
Barbora NámerováKamera:
Marek DvořákHudba:
Jonatán PastirčákHrají:
Dominika Morávková, Anna Jakab Rakovská, Róbert Jakab, Anna Šišková, Luboš Veselý, Patrik Holubář, Juliana Oľhová, Monika Potokárová, Ela Lehotská (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Lena je sedmnáctiletá holka z obyčejné rodiny. První zamilování, tajné noční dobrodružství, magická rána nad Dunajem... Její svět plný snů a touhy rozbije znásilnění. Je to jako špína, která se nedá smýt. Lena si musí projít cestou, která už není jenom obyčejným dospíváním, ale spíš bojem se sebe samou. Okolí ji nechápe a už nikdy úplně nepochopí. Je to Lena, kdo se musí změnit, dospět a pochopit, že není obětí a trest si nezaslouží ona, ale ten, kdo jí to udělal. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (238)
Strašná škoda, vše potřebné ve filmu bylo, prostředí, kamera, herci i festivalový nádech, nicméně vše zůstalo zcela nevyužito, scénář i některé scény na úrovni Bastardů, pro mě těžce promrhaný potenciál na film, jenž by mohl konkurovat stylu, který mají někteří tvůrci na východě i západě Evropy již dlouhá léta tzv. v malíčku. ()
,,OTEC ŤA ZNÁSILNOVAL A PONIŽOVAL AŽ KEĎ MAMA ZOMRELA. A PREDTÝM SA TO NEDIALO?“ ,,NIE.“ ,,A NEPRÍDE TI TO ZVLÁŠTNE?“ ,,NIE, TO MÁ LOGIKU. UŽ NEMOHOL TRTKAŤ MOJU MATKU.“ __ Predlho mu žiaden slovenský film tak výrazne neoslovil ako ,,Špina“. Po tradične zameraných filmoch sledujúcich ,,obyčajné príbehy obyčajných ľudí“ prináša Nvotová ,,neobyčajné príbehy obyčajných ľudí“. Niekedy takmer v závere som si uvedomil, že ide vlastne o ženský film a ženskom probléme, bez problémov sledovateľný akýmkoľvek – teda aj mužským - publikom. Istá kritika, možno aj po obsahovej stránke by sa dala filmu prisúdiť, väčšinou však ide o špekulácie, či by v ňom nemohli byť isté veci podané a povedané inak. Priehrštie vulgarizmov, ako typický znak našej kinematografie, my v tomto prípade vôbec neprekážal a predovšetkým a vidím ho ako jediný možný krok ku zdôrazneniu realistickosti ukázaného prostredia. Dosiaľ som nevidel žiadne posedenie mládeže na psychiatri, ale z autentickosťou tu zobrazeného som nevychádzal z údivu a prišlo mu rovnako dobre nakrútené ako to urobil Forman v ,,Prelete nad kukučím hniezdom“. Všetci herci a predovšetkým ti mladí hrajú výborne a s väčšou uvoľnenosťou, ako starší skúsenejší kolegovia. Presvedčivo stvárnenému telesnému postihnutiu Leninho brata by som takmer uveril, pokiaľ by som o Patrikovi Holubářovi nevedel z filmových minútok Vladimíra Hendricha upozorňujúcich na film ,,David“, kde pre zmenu stvárnil autistu. Ľahko prehliadnuteľný, zato veľmi zaujímavým je motív rieky pri ktorej je dej často situovaný a tým parafrázuje tvrdenie pantha rhei – všetko plynie – čím Lena prijíma danú skutočnosť a vysporiadanie sa s ňou. Sarkasticky povedané čo bolí, to prebolí. následkom čoho zaniká závan ,,rape a revenge“ žánru, ku ktorému v závere jednou scénou začne film inklinovať. Ak toto nevyhrá Slnko v sieti za najlepší film, tak potom už neviem... A dodám ešte toľko, že mám rovnaký ruksak ako Lenin brat... To iba tak, aby som všetko dáko rozumne ukončil. (1729. hodnotenie, 111. komentár k filmu) _ P.S. môj komentár č. 1000. ()
No vida, kdo by si před lety pomyslel, že z té roztomilé Slovenky z filmu 10 pravidel jak sbalit holku bude jednou režisérka (i když u dcery z filmařské rodiny to vlastně žádným překvapením není). Film je to podle mě vcelku zdařilý - líbila se mi kamera (i když na můj vkus nadužívá detailních záběrů), skvělý soundtrack i herectví Dominiky Morávkové (i když ve filmu Pírko se mi přece jenom líbila víc). Samotné téma mě už tolik neoslovilo a původně - když jsem o filmu ještě nic nevěděl - jsem se domníval, že bude o něco originálnější (námět o znásilnění mi přijde velmi ohraný a osobně by mě více zajímal - a přišel v dnešní době i zajímavější - film o muži, který byl ze znásilnění obviněn neprávem - samozřejmě nechci trauma ze znásilnění zlehčovat nebo jakkoli obhajovat, ale čistě z uměleckého hlediska mi přijde, že v literatuře i filmu už bylo toto téma reflektováno "dostatečně", a z toho důvodu by měl zajímalo se na to podívat z druhé strany, mj. i v kontextu současné kauzy #metoo). Jinak veskrze souhlasím s výtkami, které na adresu tohoto snímku přede mnou adresoval Martin Svoboda, v konečném hodnocení ale tak příkrý nejsem, a za sebe nemám problém dát 4 hvězdy. ()
Když je Dominice teplo, tak je vždy teplo nám všem, jenže Špína není ani náhodou letní videoklip nebo vánoční pohádka. Je to drsné a hodně depresivní drama. Nejvíc jsem byl v šoku v přístupu ošetřující lékařky na psychiatrii - ta byla na vyfackování. Kde jsme se to ocitli, ve středověku? Na režijní debut nesmírně silné a povedené, k debutům přistupuji vždy velmi kladně. Dominika hraje jako o život, zaslouží si nějakou cenu. ()
Když to srovnám s Pirkem, tak tohle se mi líbilo o dost víc. Problém je ale v tom, že začátek je takový odbytý a určitě by se na něm dalo lépe pracovat. Pak nastane ta část, kde jsou zajímavé momenty, ale i ty nijaké a hloupé. Postavy jsou zde prostě špatně popsané a o nějakých nevím naprosto nic, což je škoda. Co se týče konec, docela se mi líbil, i když scéna v posilovně se moc nepovedla (a je mi to líto). 2* ()
Galerie (60)
Zajímavosti (7)
- Celosvětová premiéra proběhla 28. ledna 2017 na filmovém festivalu v Rotterdamu v Nizozemsku. (ČSFD)
- Natáčelo se od 30. září 2015 do 22. září 2016 v Bratislavě a Pezinku. (ČSFD)
- Jonatán Pastirčák, ktorý k filmu robil hudbu, si v ňom zahral Viktora. (samoch)
Reklama