Režie:
Radek BajgarScénář:
Radek BajgarKamera:
Lukáš HyksaHudba:
Jiří HájekHrají:
Iva Janžurová, Martin Hofmann, Tatiana Dyková, Pavel Liška, Eva Holubová, Jana Plodková, Kristína Svarinská, Terezie Holá, Jan Vondráček, Jaromír Dulava (více)Obsahy(1)
Hlavní hrdinkou černé komedie Teroristka je Marie (Iva Janžurová), učitelka na penzi, která si jednou řekne, že už si nechce připadat jako kráva. Když jí proti arogantnímu strůjci lokálního zla (Martin Hofmann) nepomůže ani starostka (Tatiana Vilhelmová), sežene si zbraň a rozhodne se udělat to, co většinu z nás občas napadne, ale hned tu myšlenku rozumně zapudíme. Brzy však zjistí, že stejně, jako je vražda složitá morálně, je nesnadná i prakticky – přesto, že jí bývalý žák, momentálně v podmínce (Pavel Liška), dává cenné životní rady: „Kriminalita jenom vypadá jednoduše, paní učitelko, ale pak se dycky něco posere.“ (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (565)
Když se divák rozhodne pro tento biják, musí počítat s popřením všeho, co čeští tvúrci do dnes kdy vymysleli. Jelikož jde o bláznivou taškařici na vážné téma s prvkem černého humoru. Myslím, že se zadařilo. Paní Janžurová je skvělá a Hoffmann jako protihráč je pro tuto roli přímo stvořený. Zejména když je namířena hlaveň na padoucha, válel jsem se při dialogu v slzách. Zbytek ansámblu na pohodu i když někteří, viz Tatiana zbytečně přehrávají + na můj vkus možná trošku odbytý konec při takové nastavené jízdě. Ale jinak moc příjemný zážitek. ()
Jakmile se musím jít podívat na nějaké oficiální info, jestli je film zamýšlen jako komedie nebo ne, tak je jasné, že něco bude v nepořádku. A taky že jo. Řekla bych, že v tomhle případě kombinace komedie/drama prostě nedává smysl. Chudák Martin Hofmann, asi bude hrát ty smrady à la Babiš ještě nějakou řádku let. ()
Překvapení. *** Do půlky se film tváří nevinně, jako další hořkoironický český rodinný snímek v řadě, nepříliš originální, žánrově i tematicky trochu se rozpadající, společenské a mezilidské soužití bezzubě bilancující hořkosmutná komedie, aby pak nečekaně a překvapivě nabral grády jako veskrze provinční a důchodcovsky didaktická a doslovná verze Tarantinových Osmi hrozných šmrncutých Jarmuschovými Hranicemi ovládání a Sedmilhářkami - a tahle na domácí poměry, kde není zvykem nakládat filmařsky se zlem a odplatou v kombinaci se vztahovým a společenským humorem zároveň takhle drsně a neuhlazeně, nezvyklá podívaná, s čitelnou nadsázkou se promítající i do práce s hudbou, střihem a kamerou, ve výsledku vlastně poskytuje podobnou katarzi, úlevu a rozjaření, jako když se se společenským zlem a bezprávím ve filmech vypořádávají právě Tarantino s Jarmuschem - jenže tady je to po lopatě pro české důchodce, a to včetně filmových odkazů. *** Není lehké hned uchopit, proč tahle banálními archetypy, klišé, frázemi a učebnicově názornými obrazy a dovětky přeplněná parabola o uchu, které se utrhne, o poslední kapce, kterou přeteče pohár a o jen zdánlivé nekonečné bezbrannosti "slabých kusů" vůči násilí a bezpráví, čili o momentu, kdy svědomí celoživotně dbalý občan nešťastně zjistí, ale zároveň lapidárně akceptuje, že nastal čas, aby místo novozákonního nastavování druhé tváře aplikoval podstatně krutější starozákonní přístup a sáhl k odplatě, funguje, ale částečně právě proto, že se tu všechna ta klišé, banality a archetypy a všechno to provinční společenské bahníčko zla připomíná a zrcadlí a proto, že se film zároveň vtipně vypořádává i s jeho bagatelizováním, humorizováním a ohlazující ironizací v českých rodinných snímcích, ke kterým se sám řadí jen z počátku a jen na oko, a protože zkrátka v nadsázce poskytuje svěží a neokoukanou katarzi a protože jedním zdrojem vtipu je tu stejně neotřele i právě ona didaktická doslovnost (film díky tomu v jedné rovině s nadsázkou zároveň působí jako pomalu čtený a dvakrát opakovaný návod pro důchodce, jak se bránit proti bezpráví, včetně pomalých a opakovaných záběrů na to, jak složit nebo rozložit střelnou zbraň, podle čeho si vybrat vhodný typ a jak si ho opatřit). *** Soudím, že to tenhle film schytá ze všech stran, že někomu nebude dost umělecký, někomu dost intelektuální, někomu naopak dost lidový a nabitý hláškami a někomu dost laskavý a morálně čistý, ale myslím, že neprávem a že jeho originalita i hodnota spočívají právě v tom, že šlo ve skutečnosti o ironický pokus zprostředkovat tarantinovskou katarzi společenského zla z pohledu sociálně slabého jedince v éře kapitalismu bez servítků - české důchodkyně s mravním zákonem v sobě - vtipně se maskující jako další typický rodinný snímek v řadě. Za mě velice svěží a pozoruhodný pokus. A jestli se fatálně pletu a režisér chtěl natočit další typický český rodinný snímek s hláškami v řadě a jenom se mu to vymklo z ruky, tak to tentokrát na půvabu filmu a mém upřímném a rozjařeném potěšení z té podívané nic nemění. ;) *~ () (méně) (více)
"Asi je ještě zamilovaná." Jako absurdní absurdní komedie zábavné a výborné. U geniální scény v Machově domě jsem se trhal smíchy. Snažit se brát tenhle film nějak vážně je podle mě dost velký omyl. Výborně obsazené. Wilhelmová parádní, Dulava tradičně skvělý, Liška po dlouhé době hodně fajn a přirozený. ()
Pozoro spoilery!!! První polovina naprosto fantastická. Skvěle se dařilo kombinovat humor a drama. Druhá polovina se postupně kazí a závěrečný pokus o "Tarantina" nebyl zrovna podle mých představ. Tam, kde mělo vyhrát drama, zvítězila komedie a trochu celý film zparodovala - bohužel. Přesto na české poměry celkem povedené dílko. Jen mě fakt mrzí, že nebyl zcela využit potenciál příběhu. Mafián Mach mohl být drsnější, krutější a mohl páchat víc zla a skvělá Janžurka ho měla na konci odprásknout. Škoda, že se naši tvůrci bojí zabrouzdat do thrillerových rovin. 70% ()
Galerie (36)
Photo © CinemArt
Zajímavosti (16)
- Prvá zbraň, ktorú dostane Marie (Iva Janžurová), je pištoľ Desert Eagle. Neskôr má revolver Astra 357. Eva Součková (Eva Holubová) má revolver typu Webley Bulldog. Mach (Martin Hofmann) má pištoľ CZ 75. (ČSFD)
- V jednom rozhovoru Radek Bajgar prohlásil, že scénář psal přímo pro Ivu Janžurovou. (Duoscop)
- Když se Marie (Iva Janžurová) v rámci přípravy na svůj čin vydá poprvé běhat, má pod šusťákovou bundou modré tričko s nápisem: „Bystrá.“ Jedná se o dres fotbalového mužstva, za nejž nastupují kluci ve filmu Přijela k nám pouť (1973). (Rene.Artois)
Reklama