Režie:
Radek BajgarScénář:
Radek BajgarKamera:
Lukáš HyksaHudba:
Jiří HájekHrají:
Iva Janžurová, Martin Hofmann, Tatiana Dyková, Pavel Liška, Eva Holubová, Jana Plodková, Kristína Svarinská, Terezie Holá, Jan Vondráček, Jaromír Dulava (více)Obsahy(1)
Hlavní hrdinkou černé komedie Teroristka je Marie (Iva Janžurová), učitelka na penzi, která si jednou řekne, že už si nechce připadat jako kráva. Když jí proti arogantnímu strůjci lokálního zla (Martin Hofmann) nepomůže ani starostka (Tatiana Vilhelmová), sežene si zbraň a rozhodne se udělat to, co většinu z nás občas napadne, ale hned tu myšlenku rozumně zapudíme. Brzy však zjistí, že stejně, jako je vražda složitá morálně, je nesnadná i prakticky – přesto, že jí bývalý žák, momentálně v podmínce (Pavel Liška), dává cenné životní rady: „Kriminalita jenom vypadá jednoduše, paní učitelko, ale pak se dycky něco posere.“ (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (565)
Chvilku mi trvalo, než mi došlo, že jde o absurdní nadsázku, a když mi to došlo, skvěle jsem se bavil. Tenhle film nejd brát realisticky, je z kategorie If... Co kdyby. Ostatně, jeden slavný režisér dokonce film s tímto názvem (If) natočil. Klíčová je v tomto filmu věta: "Nečekal jste, že důchodkyně se bude chtít bránit." A o tom to je. ano, šmejdi všeho druhu, nejen developeři,zneužívají dobroty nejen důchodců, ale všech čestných lidí, a sázejí na to, že právě ona čest těm lidem nedovolí se bránit a jim nějak šlapat na paty. Nu a tady ve filmu vidíme, co by, kdyby. Kdyby se slušná učitelka už fakt naštvala a začala věci řešit. Ta nadsázka je skvělá a scéna v domě Macha patří k tomu nejdokonalejšímu z filmu (na druhé místo bych dal rychlé vypořádání se s agresivními cyklisty, kteří jsou mi rovněž z duše protivní). Líbilo se mi i dávkování informací, jen začátek mě trošku zklamal, protože hned nebylo jasné, že jde o nadsázku a film mne začal nudit, neb ta harnice mezi realitou a absurdností zde ještě nebyl jasně vymezena - ke škodě filmu, protože mnohý divák to ak vezme jako realistické drama a bude tom hledat reálné chování postav v současných reálných podmínkách (o něž ale vůbec nejde, jak žel zjistíme až později). A navíc je tu i Kazín, i když já mám raději tu druhou hospodu, kde čepují Tři sestry. :-) ()
TV/// Obsazení 10/10 Děj 9/10 Hudba 9/10 Akce 8/10/// PLUS: naprosto excelentní "Janžurka", výborný Hofmann, který v poslední době předvádí jeden lepší výkon za druhým, dobře napsaná postava pro Kristínu Svarinskou, Liškova postava překvapivě sedí do filmu, skvělá hudba dobře dotváří "žánrovou" atmosféru, třebaže tím jasně napovídá a vede diváka, od toho hudba ostatně taky může být MÍNUS: v závěrečné třetině je to víc parodie, než cokoliv jiného (ale alespoň jsem se nasmál), Dyková děsné přehrává, v závěru se vlastně prazvláštně chovají všechny postavy/// Shrnutí: První český revenge western? Opravte mě, jestli se mílím, ale tohle je čistá žánrovka, tedy skoro čistá, nebýt to výrazná komedie, skoro parodie. Nicméně jako komedie to působí skvěle, nasmál jsem se a pobavil ohromně moc a jako drama - i když opět spíš černohumorné - je to funkční. Scéna, kdy učitelka vejde do domu místního mafiána (divák ví), vytáhne krabičku se zákuskem, pod níž jsou náboje (divák tuší) a obě postavy toto dění komentují je fantastické a napětím jsem nedýchal. Skvělé, jen víc žánrových filmů prosím./// Celkem 90%/// ()
Teroristka zaujme zejména černohumornou atmosférou a nepředvídatelným scénářem. Celému filmu vévodí (v nejednom slova smyslu) ostřílená Iva Janžurová, paní Herečka, jejíž postava se na stará kolena rozhodne vzít spravedlnost do svých (lehce se třesoucích) rukou, ať to stojí, co to stojí. Nicméně i ostatní členové hereckého ánsámblu předvedli přesvědčivé výkony, od arcišmejda Hofmanna, přes rajdu Vilhelmovou, až po na smrt nemocnou a děsivě vypadající Holubovou. Vrchol filmu byla rozhodně konfrontace mezi Marií s Machem, následovaná nevyhnutelným koncem. V závěrečné třetině jsem si nemohl nevšimnout nepřehlédnutelné podobnosti s Univerzální uklízečkou - Janžurka alias česká Maggie Smith. ()
Film, který v rozhodujících chvílích utíká k nadsázce jako k argumentu své neškodnosti, i když veškeré implikace jsou totalitárně děsivé. Táhnou to herci, kterým se občas povede vtip, ale je fakt strašidelné, jak moc se u toho lidi chtějí smát. Sice jsem z toho neměl morální kocovinu jako z Teorie tygra, to ale především proto, že mi nebylo jasné, co z filmu má přesně vyplývat. Jak moc se snaží vztahovat k našemu světu a jak moc chce čerpat z frustrace lidí? Protože to očividně dělá, ale v jaké míře a proč vlastně? Není nic horšího než představa "obyčejných slušných lidí, co berou spravedlnost do vlastní ruky", protože kam to může vést, jsme viděli nedávno, když se jiný senior stal prvním českým teroristou a málem to vedlo ke smrti desítek nevinných. Pán to taky myslel dobře a taky myslel na přežití svojí komunity, kterou je potřeba ochránit proti iluzorním a karikovaným "vetřelcům". Měl jsem možnost po filmu debatovat s diváky v rámci akce Bio skeptik Městské knihovny, kde se všichni hlásili k tomu, že 1) veškeré násilí ve filmu je nadsázka a nemá být bráno vážně a 2) poučení filmu je, že lidi musí dodržovat pospolitost a přiměřenými prostředky se bránit. Což je nesmírně bizarní, protože film nenabízí jediný "přiměřený prostředek" a veškerá řešení jsou založena na zcela nadměrném násilí (které podle diváků nic neznamená) nebo náhodě - a nikdo z přítomných nebyl schopný ten rozpor nějak komentovat. (Dál spolery.) Teroristka nabízí problém a protože nechce z Janžurové udělat vražedkyni, volí deus ex machinu, která vše vyřeší. To nechává konflikt v podstatě otevřený a odpověď nenabízí - a před titulky je naznačeno, že se systém uzavřel do nekonečného cyklu, kdy vyhrožovat násilím je jediné, co může alespoň hypoteticky vést ke zlepšení systému. Což by asi mohl být platný politický statement, kdyby si ho film uvědomoval. Jenže protože hranice nadsázky, parodie a výpovědi jsou (záměrně?) zcela zamlžené a neexistující (aby se filmu nedalo nic vytknout pod rizikem osočení z přílišně doslovného čtení?), nejde než pokrčit rameny. V důsledku film neříká nic o ničem, nicméně je svědectvím o paralyzovanosti a impotence "slušných Čechů", kteří své argumenty i řešení částečně vědomě směřují mimo realitu do světa nehmotné nadsázky, a pak se diví, že se jim nedaří navigovat v prostoru mimo svou hlavu. ()
Tohle mělo potenciál jako komedie i jako drama. Tvůrci ovšem zvolili klasickou českou „zlatou střední cestu“, takže výsledek nakonec není ani vtipný ani dramatický. Hodnotit herecké výkony by byl už vůbec oříšek, protože z výsledku ani netuším, co po kterých z herců režisér vůbec chtěl (možná opravdu po každém něco jiného). Takže tento film nakonec nemá šanci zachránit ani Iva Janžurová. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (16)
- Úvodní scéna z kovošrotu byla natočena v Berouně nedaleko nádraží (jiricek33)
- Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 2 miliony korun. (SONY_)
- Když Marie (Iva Janžurová) míří na Macha (Martin Hofmann) brokovnicí a telefonuje, má v jednotlivých záběrech popruh zbraně střídavě přes rameno, spadnutý a zase přes rameno. (MrAldridge)
Reklama