Režie:
Akira KurosawaKamera:
Asakazu NakaiHudba:
Fumio HajasakaHrají:
Takaši Šimura, Daisuke Kató, Minoru Čiaki, Isao Kimura, Seidži Mijaguči, Toširó Mifune, Kamatari Fudžiwara, Acuši Watanabe, Isao Jamagata, Noriko Sengoku (více)Obsahy(2)
Slavná legenda o hrstce odvážných, kteří se postavili na stranu bezbranných. Nejslavnější japonský film všech dob, předchůdce filmu Sedm statečných.
Těžko by se asi hledal někdo, kdo by neznal legendární americký western o hrstce statečných, kteří se v počtu chabých sedmi postaví přesile banditů, aby ochránili bezbrannou vesnici na odlehlém venkově proti rabování. Western Johna Sturgese patří již téměř půl století k nesmrtelným filmovým evergreenům. Ale jen málokdo ví, že by vůbec nevznikl, nebýt jednoho fenomenálního režiséra, jehož originální umění přesáhlo daleko za hranice rodného Japonska. Že dobrodružný příběh sedmi potulných pistolníků byl přímo inspirován samurajským filmem Akiry Kurosawy, jenž se odehrává ve feudálním Japonsku 16. století. A že to zdaleka není jediný případ amerického hitu inspirovaného dílem tohoto japonského klasika.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (580)
Nemůžu říst, že bych se stala kultovní fanynkou Akiro Kurosawy, vždy jde o snímky exotické, u kterých vnímám určité aspekty, ale v zásadě mi zůstávají cizí, neberou mě za srdce. Ale dala jsem si tu práci a našla si čas a na snímek se v klidu podívala. Dokonalá filmařina v příběhu, do něhož jsem nepronikla. ()
Opravdu dobré, ale nejvíce nejlepší je tento film v komediálních částech ty jsou totiž opravdu směšné. A narozdíl od Sedmi Statečných tady funguje stařešina vesnice. A celkově je příběh takový uvěřitelnější než v Sedmi Statečných. (I když ti jsou také geniální) A na závěr jedna hláška která mě fakt dostala. "Jsi dobrý." "Jo já vím ale v zabíjení nepřátel jsem ještě lepší." "No když jsme u toho nechtěl bys zabít 30 banditů?" ()
Sedm samurajů má ve své formální dokonalosti, jako mnoho velmi dlouhých formálně dokonalých filmů, zásadní problém s tím, že sice každá scéna je úžasná, celkově ale chybí gradace, plynulost a nakonec jakási lidskost. Druhá polovina je naštěstí v tomhle ohledu mnohem vyváženější. I tak rozhodně ne Kurosawůw vrchol... natož vrchol japonského filmu. ()
Až do shlédnutí Sedmi samurajů jsem tvrdil, že mě asijské filmy vůbec neberou. No ale nechal jsem se přemluvit a pak jsem 207 minut zíral, jak mi neskutečně sedí Kurosawovo pojetí zoufalého boje vesničanů (těch, kteří skutečně vyhráli), podpořených partou perfektně napsaných a zahraných samurajů. Nesmírně zajímavé je už samo sledování rozdílu v přístupu k v podstatě stejnému ději, jako u Sedmi statečných. Zatímco v americké verzi hlavní roli hrají hrdinní kovbojové, kteří obstarávají veškerou špinavou práci, samurajové jsou spíš vůdčími osobnostmi starajícími se o taktiku a morálku. Vesničané jsou zpodobněni jako lidé naprostým zoufalstvím (scéna s ukradenou rýží se zaryje pod kůži) dohnaní k neuvěřitelné odvaze, i když u toho fňukají a pláčí, o to je to uvěřitelnější a syrovější. Právě tahle zemitost u mě vítězí nad ubohými moderními pokusy o kůl akci a supr choreografii plnou zpomalovaček, která sice je hezká na plátně, ale jinak celkem na hovno. Boj je ve filmu rychlý, zoufalý, smrtelný a reálný. A mimo něj dobře sedící herci. Jestli Seiji Miyaguchi opravdu držel meč v ruce poprvé, klobuk dolů, protože přirozeněji zobrazeného šermíře jsem snad neviděl. Vynikající film. ()
Pokud od tohohle filmu čekáte dynamickou akci, brilantní akční scény nebo exkurz do japonských bojových umění tak vás Kurosawa může zklamat. Stejně tak, pokud nemáte s Kurosawou žádné zkušenosti a očekáváte vzor "Sedmi statečným". K těm mají samurajové ještě dál, než jsem myslel. Film pro ty, co místo vrhání nožů ocení kontrast lánu bílých květin. Jo, a takhle nějak si představuju prototyp vesnického stařešiny. ()
Galerie (60)
Photo © Toho Company Ltd.
Zajímavosti (49)
- Filmem se inspirovaly tyto snímky: Sedm Statečných (1960), Sador, vládce vesmíru (1980), Liu he qian shou (1979), Sedm Mečů (2005) a prvky děje najdeme i v seriálu Samurai 7 (2004). (Pumiiix)
- Expresivní herecký projev a stylizovaný pohyb postav vychází z tradičních japonských divadel nó a kabuki. (Kamkon)
- Seidži Mijaguči (Kyuzo) se nikdy před natáčením filmu nedotkl meče. Díky kouzlům kameramana ale vypadal jako mistr. (don corleone)
Reklama