Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sirotek Oliver (John Howard Davies) utíká ze sirotčince, aby unikl ze spárů zlého pana Bumbla (Francis L. Sullivan). Bez domova a vyhladovělého se ho ujímá Dodger (Anthony Newley), který ho zavede za vůdcem zlodějské bandy Faginem (Alec Guinness)... Podle slavného románu Charlese Dickense. (Pohrobek)

Videa (1)

Trailer

Recenze (24)

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

V úvodu ustavuje David Lean s pomocí kameramana Oswalda Morrise téměř hororovou atmosféru deštivé Anglie a určitý naturalismus ve filmu zůstává i nadále. Faginovi nezletilí zlodějíčci nejsou žádnými roztomilými lumpy, ale pěkná sebranka grázlů, kterých bych se bál i ve dne na rušné ulici. Občasný humor vyplývá spíš z absurdnosti situace než nějakým tvůrčím záměrem (Olivera Twista prodávají ze sirotčince za pět liber, a ten putuje rovnou do pohřebného ústavu... i když jen jako pomocník). Ve druhé polovině jde především o napínavý thriller, kterému mírné dějové osekání pouze prospělo. Jediná výtka směřuje k pojetí Fagina jako šišlající karikatury židovského šmelináře s ohromným nosem. Na divadle bych to zkousl, ve filmu ale působí nepatřičně. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Takto by si asi tento příběh představoval samotný Dickens. Lean, který se celou kariéru zabýval zpracováními slavných literárních děl, dokázal po Nadějných výhlídkách opět hlubokou spřízněnost s dílem největšího anglického sentimentálního realisty. Oliver Twist je dojemný, dramatický, zábavný a hlavně kouzelný, k čemuž notně přispívá krásná černobílá kamera a vousatý a nosatý Fagin neodolatelného Aleca Guinnesse. ()

Reklama

betelgeuse 

všechny recenze uživatele

OLIVER TWIST je dobře odvyprávěné, zinscenované COSI, odkazující na (charakterově, emočně) zjevně mnohem bohatší materiál (Dickense), a zůstává na úrovni adekvátní ilustrace, ve které bych nejvíc ocenil Leanovo oko pro obsazení některých hereckých typů. Jinak jsou ve filmu nejvíc vidět ony okatější filmařské triky (dramatická subjektivní kamera, ostré úhly a velké detaily) a umělá “skoba” na tváři Aleca Guinnesse v roli žida Fagina. Jak už to občas u Leana bývá, na filmu si víc všímám námahy, která za filmem stála, než toho, k čemu námaha měla vést, tj. výsledné emoce. Postava Fagina tak víc než postavou zůstává Guinnessem namaskovaným k nepoznání. A samozřejmě kvalitně hrajícím. ()

Epistemolog 

všechny recenze uživatele

Kdyby mi někdo před lety tvrdil, že zpěvák Rotten ze Sex Pistols je syn Daviese, tak bych tomu i věřil. Je podivuhodné, že ten klučina se zajímavým obličejem a talentem si už nikdy ve filmu nezahral, byť pravda později se věnoval režii a produkci seriálů. Snimek je nejvěrohodnejsi adapci knihy a přesně takhle jsem si při čtení knihy představoval špinavé londýnské ulice, surové nesympaticke postavy a tíživou atmosféru. Tady není co vytknout. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

David Lean vs. Charles Dickens podruhé. Knihu jsem nečetl, znám jen muzikál Oliver z roku 1968 (viděno hodně dávno) a písničku od Evy Pilarové :). Každopádně mě Lean nezklamal, jeho film má dalekoho k nudícím, nafintěným adaptacím klasických románů. Je to spíše dětský/dobrodružně-historický film s pár scénami které bych v dětství rozhodně vidět nechtěl (vražda palicí a k smrti vyděšený pes... brrr). Je to taky film, který by se kromě konce neztratil ani v našich kinech po roce 1948 - chudáci žijí ve špíně, hladu, boháči žerou jak prasata a osud dítěte nikoho nezajímá. Malý Oliver tak prochází od příšerného sirotčince k ještě horšímu hrobařovi až se dostává do zlodějského gangu. A někde v dáli čeká možná odhalení jeho původu a skutečné štěstí. Malý John Howard Davies je sympatický, naopak Alec Guinness je tak odpudivý, že je to až karikatura (čekal jsem celou dobu kdy mu chytnou ty fousy). Líbila se mi i atmosféra nuzných, špinavých uliček Londýna a celkově šlo o dobrý film. Historický film roku 1948. ()

Galerie (40)

Reklama

Reklama