Režie:
Terrence MalickScénář:
Terrence MalickHudba:
George Aliceson TiptonHrají:
Martin Sheen, Sissy Spacek, Warren Oates, Ramon Bieri, Alan Vint, Gary Littlejohn, Terrence Malick, Charlie Sheen, Emilio Estevez, Gail Threlkeld (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1959, Kit (Martin Sheen) zavraždil několik lidí a jeho nová přítelkyně Holly (Sissy Spacek) byla při tom. Aby unikli trestu, prchají přes Jižní Dakotu a Montanu a předstírají, že se nic nestalo. Pocit viny je však příliš velký a dokáže pronásledovat na každém kroku. Zapadákov je první ze tří významných filmů scenáristy/režiséra Terrence Malicka (Nebeské dny, 1978 a Tenká červená linie, 1998) inspirovaný skutečným, děsivým příběhem vraždění na americkém středozápadě roku 1958. Malick nápaditě proměňuje příběh do provokativní studie lidí odcizených od běžného života. Krásně natočený a nezapomenutelně zahraný, to je filmová pouť Zapadákovem. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (222)
Bezesporu výjimečný debut, kterým Malick okamžitě ukázal svou velikost. Falešná osudovost, násilí, touha žít a konat podle svého, přiblížit se přírodě a starodávným lidským pudům. Sheen exceluje, Spacek stačí pouze stát a vyjukaně koukat, aby svou naivní, slepě kráčející postavu naplnila dostatečným charakterem a přesvědčivostí.... Průběh lze snadno odhadnout, ale požitek ze sledování je zásluhou Malickovy vizuální imaginace a nádherně začleněného soundtracku přesto jedinečný. ()
V dekádě mezi Bonnie a Clyde a Takovými normálními zabijáky debutoval právě ryze spirituální režisér Terrence Malick. Už tehdy hledal Boha kombinováním zkoumání existence Zla (Ďábla) a tvůrčí oslavy krásy přírody, optikou velkého režiséra dvou základních konstant tohoto světa. Velmi zajímavá road movie Dostojevského střihu, ovšem pozorovaná jaksi nezúčastněně, z dálky, bez angažování se, navíc zločin tu neprovází pocit viny. Zvláštně romantický film se silným mužským hrdinou a neopomenutelným ženským prvkem, v němž muž je hybatelem děje a žena naivně smýkaná a přispívající uchopení filmu svým vnitřním monologem (kterýžto umělecký prvek použil i ve svém dalším filmu Nebeské dny). Velkou část prožitku pak tradičně tvoří opravdu vynikající hudební složka. ()
Kriminální drama o mladé dvojici na útěku před policií, to není nic nového. Jenže Malick ho vyzbrojil trochu chytřejším scénářem a výborně ho natočil. Výborná kamera, dobře zvolená hudba a přesvědčivý pár Martin Sheen & Sissy Spacek v hlavních rolích. Kdybych už neviděl Malickovy Nebeské dny, šel bych možná na plný počet (90%). ()
V Badlands dokonale fungují zamýšlené kontrasty: chytrá a ve své mladistvé nezkušenosti naivní dívenka versus Deanovským charismatem opatřený floutek s hlavou v oblacích; člověk versus příroda; zkaženost versus nevinnost; cesta desperátů k nepřiznané sebeanihilaci versus zodpovědnost člověka a společnosti. Stejně jako se ve filmu mění vztah mladičké Holly ke Kitovi, což je nám sdělováno jejími vnitřními monology, se vyvíjí i vztah diváka k oběma prchajícím. Je těžké jim fandit a je těžké je nenávidět, nicméně stále více si přejete, ať už se něco stane. Cokoliv. Díky tomu se každá zastávka stává nevyzpytatelnou momentkou. Pozoruhodné rovněž je, jakou bezstarostnou atmosférou dokázal Malick svou prvotinu naplnit - v posledním kontrastu si tak dávají po hubě drzá pohoda s kamsi zalezlou frustrací. Nenápadný a přitom tolik fascinující film. Mimochodem, Sissy Spacek bejvala kus. ()
Je to dosť dobrá road movie dráma od Terrenca Malicka. Má vydarený príbeh o mužovi, ktorý aj napriek svojim pracovným neúspechom berie život bezstarostne a zapáči sa mu sympatické dievča, ktoré jeho city opätuje. Lenže otec ich vzťahu nepraje a tak to muž rieši násilne, čo puto medzi ním a jeho priateľkou ešte viac upevní a spolu sa vydajú na cestu naprieč krajinou, ale ideálnemu životu aj tak bráni mnoho prenasledovateľov. Spracovanie je na tom dobre, síce ešte spočiatku to pôsobí len mierne nadpriemerným dojmom a ani hlavné duo mi spolu moc nesedelo, ale po prvej vražde si ma to už získalo. Film využíva atraktívnu tématiku vražedného páru na úteku v štýle Bonnie a Clyde, takže muž zabíja a žena sa ho aj napriek tomu nevzdáva a sadol mi aj tento štýl road movie. Chválim, že obe postavy sú úplne odlišné, ale aj tak zaujímavé a dá sa k nim vytvoriť vzťah, za čo môže aj to, že v zabíjaní sa tu nikto nevyžíva, ale skôr sa berie len ako nutnosť, aby mohol kľudný život pokračovať aj naďalej. Režisér tu opäť využíva aj dva svoje typické výrazné prvky, teda vzťah k prírode a sprevádzanie diváka príbehom prostredníctvom hlasu jednej z postáv, tentoraz mladého dievčaťa, čo sa mi tiež páči a chválim aj vydarený záver. Prekvapivo celkom slušná je aj akcia, od filmu s Malickom ju samozrejme neočakávam, ale aj tak ma všetky tie likvidácie a naháňačky zaujali. Herecké obsadenie je na tom dobre, Martin Sheen v zaujímavej rebelskej úlohe, ale predsa len trochu viac ma bavila Sissy Spacek ako jeho priateľka a okrem nich tu už nikto nemá viac priestoru. S réžiou a technickou stránkou som nadmieru spokojný, síce Malick mi viac sedí v súčasnosti, ale aj toto je slušná úroveň. Malickov celovečerný debut a už takýto vydarený film, s radosťou si to ešte pozriem. 77% ()
Galerie (56)
Zajímavosti (34)
- V automobilové honičce v závěru filmu je pískot pneumatik přidán dodatečně. V prašném písku by takový zvuk nevznikl. (J.A.K.)
- Použité záběry jsou ze skutečného honu profesionálních lovců. (ČSFD)
Reklama