Režie:
Irena PavláskováScénář:
Irena PavláskováKamera:
Yuri SokolHudba:
Jiří ChlumeckýHrají:
Karel Roden, Lucie Bílá, Ivana Chýlková, Tatiana Dyková, Eva Holubová, Jiří Lábus, Vladimír Dlouhý, Tomáš Vorel st., Miloslav Mejzlík, Dana Hlaváčová (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Režisérka Irena Pavlásková zabodovala už svým filmovým debutem ČAS SLUHŮ, kterým uvedla do poněkud neúměrného nadšení i značnou část kritiky. ČAS SLUHŮ byl na svou dobu snímkem v mnoha ohledech výjimečným, v němž vedle atraktivně zpracovaného chytlavého příběhu nečekaně zazářila i budoucí velká tuzemská filmová hvězda Ivana Chýlková. Protože patří Irena Pavlásková mezi tvůrce, kteří se hned tak něčeho nezaleknou, rozhodla se natočit volné pokračování příběhu cílevědomé a dominantní Dany. Před diváky tak nyní předstupuje s filmem ČAS DLUHŮ, který už mnohem intenzivněji, stejně jako její druhý film CORPUS DELICTI (neboť debutům bývá mnohé odpuštěno) prověří její režijní kvality. Navázat na úspěch jedničky totiž nebude jednoduché.
Tak jsou tu opět naši staří známí - autoritativní Dana a submisivní Milan. Milan už dosáhl slušné kariéry, jako obchodní zástupce v Maroku má významné postavení a žije životem exkluzivního diplomata. Zatímco on poctivě pracuje, Dana si užívá se svým milencem a ve "volných chvílích" Milana samozřejmě náležitě deptá. Manželská rvačka v nejnevhodnější chvíli významné pracovní návštěvy zapřičiní jejich předčasný odjezd a Milan, který Daně v afektu způsobil četná zranění je hospitalizován na psychiatrii. Jeho psychický šok pochopitelně Dana využije pro sebe a s pomocí posluhovačky v domácnosti Bohunky (zde navíc zdravotní sestry v tomtéž sanatoriu) a slabošského primáře, získává nad Milanem opět absolutní kontrolu. Jenomže v sanatoriu si odbývá svou stáž i mladá psycholožka Táňa, které je inteligentní pacient okamžitě velmi sympatický. Navíc si dobře uvědomuje, že je léčba velkými dávkami sedativ naprosto neadekvátní a snaží se v Milanovi naopak posílit sebedůvěru a novou chuť do života. Rodí se křehký vztah, který brzy přeroste profesionální vazby a odvede Milana z domova a hlavně od Dany. Jenomže Dana je ženou, "která se neopouští" a nehodlá svou hračku jen tak odložit. Nastává čas, v němž se Milan snaží vnitřně i navenek osvobodit a milá paní doktorka utrží četné šrámy na těle i na duši... (mimochodem, náročné "bojové" scény odehrála Ivana Chýlková v prvních týdnech těhotenství). (oficiální text distributora)
(více)Recenze (98)
Tohle byl tak neskutečně blbý a trapný film až se mi docela líbil. Člověk musí pochopit hru režisérky a přistoupit na ni a potom to docela jde, ale než se to stane, hrozí velké riziko, že divák to nevydrží a odejde nebo vypne. Ivana Chýlková se mi líbila a docela mě pobavila. Lucie Bílá mi ale přišla strašně prkenná a doteď nevím, jestli to tak mělo být nebo ne. Kdoví? ()
Velmi nepodařené volné pokračování úspěšného filmu Čas sluhů. Zápletka, že se role obrátí a Milan bude hrát sígra, se opravdu nepovedla. Výkony některých herců byly až trapné a je jen zarážející, jak se k tomuto mohli snížit. Film je ideálním příkladem, že jakýkoli osvědčený trhák má pokračovaní, stojí za dvě věci. ()
Jak lákavé je pro osobnosti z uměleckého světa přímo navazovat na svůj obdivovaný úspěch! Jak zrádná je tato cesta, která zákonitě klady vyšší nároky a nevděčná očekávání! Čas dluhů není vyloženým průserem, ale celková soudržnost filmového pokračování je rozdrolena do odlišných úseků a úchvatná místa jsou střídána rozpačitými pocity. Snaha o rozšíření záběru je kontraproduktivní, satirický tón jen naznačuje a drolí vybudované schéma. Duch sdělení si i přes absurdní neposednost naštěstí až do svého vyvrcholení udrží svou naléhavost. A téma morálky je bombardováno ze všech stran s rozdílnou intenzitou, hloubkou a pochopením. Hlavní postavou příběhu je úspěšný Milan (velmi dobrý Karel Roden), vržený jízlivým osudem do očistce svědomí, morálky a lidskosti. Podřízenost získává s iluzí svobody zapomenuté sebevědomí. Tento neznámý pocit omamuje svého nositele, odhalí nepřeberné možnosti a s výsměchem ho nechává napospas zvrácenosti osudu a trestu marnosti a beznaděje. Hlavní ženskou postavou je psycholožka Táňa (snaživá Lucie Bílá). Věří v zázrak, doufá v harmonii, nechává se vést a útrpně přihlíží nevyhnutelnému. Nejméně morální postavou je Milanova manželka Dana (dobrá Ivana Chýlková). Za žádných okolností se nemíní vzdát svého pracně vybudovaného životního stylu s manipulacemi a potěšením sadistického tyrana. Hranice nejsou na žádné straně omezením. Výraznou postavou je lehkomyslná Vendulka (vynikající Tatiana Vilhelmová), dcera svérázného boháče s přelétavými osobními zájmy. Důležitou postavou je zdravotní sestra Bohunka (dobrá Eva Holubová), obětavá a ochotná Danina blízká kamarádka. Z dalších rolí: starostlivý otec Vendulky a osobitý bohatý obchodník Hlavička (velmi zajímavý Jiří Lábus), ochranitelský Tánin bývalý manžel Pavel (dobrý Vladimír Dlouhý), nápomocná dávná Milanova kamarádka Lenka (příjemná Jitka Asterová), zneužívaný hlavní psychiatr Mráček (zajímavý Jaromír Dulava), zachráněný Milanův nadřízený a šéfredaktor (Jiří Knot), Milanova soucitná a chápavá dcera Markéta (zajímavá Sabina Feldmanová), či atraktivní ženy a dívky okolo nové aury Milana Evička (Renata Beccerová) a Karolína (Zuzana Lhotská). Drama v občasné formě grotesky ztrácí na působnosti. Hlavní ženská postava se sice snaží, ale není schopna udržet tempo svých kolegů. Naštěstí zůstalo dost podmanivých úseků, které nechávají možnost poutavé a netradiční podívané o morálce a lidských vztazích. ()
Čas dluhů nejen že nedosahuje kvalit Času sluhů, dlouhou dobu mi trvalo najít vůbec nějaké kvality. Roden narve hlavu Ivany Chýlkové do televizní bedny příliš pomalu a navíc je zřetelně vidět, že televize nemá obrazovku... Snad jediné co stojí za zmínku je rvačka Chýlkové s Bílou, která působí opravdu dobře. ()
Natočit volné pokračování výborného Času sluhů, ve kterém svými hereckými výkony dominovala dvojice Chýlková / Roden, byl výborný nápad. Bohužel tím nápadem to skončilo. Pavlásková to absolutně nezvládla a je očividné, že u Času sluhů jí nepřálo nic jiného, než začátečnické štěstí. Je totiž nejen režisérkou, ale i autorkou námětu a scénáře obou filmů. A právě scénář je zásadní kámen úrazu pokračování. Tam, kde se v prequelu dalo napětí krájet a Chýlkové byste nejraději vyškrábali oči, se v druhém filmu setkáváme jen s tupým přehráváním (což v tomto případě není problém výborných herců, ale právě scénáře) a toporným dějovým kalkulem - načež nálepka "drama" (kterým první díl rozhodně je) by se dala přelepit nápisem "nepovedená parodie". Neskutečně trapné chování některých postav je opravdu nesnesitelné a veškerý glanc prvního filmu se vytrácí. Převeliká škoda - snímek zachraňuje jen poměrně dobrý a většinu doby přirozený výkon neherečky Bílé, ztřeštěná postava Vilhelmové a místy se objevující Vladimír Dlouhý. ()
Galerie (6)
Photo © Bontonfilm
Zajímavosti (3)
- Natáčení probíhalo i na zámku v Lysé nad Labem. (M.B)
- Návštevnosťou 193 645 divákov sa stal film v roku 1998 najnavštevovanejším českým filmom v českých kinách. (Raccoon.city)
Reklama