Režie:
Joel CoenKamera:
Bruno DelbonnelHudba:
Carter BurwellHrají:
Denzel Washington, Frances McDormand, Brendan Gleeson, Bertie Carvel, Harry Melling, Brian Thompson, Stephen Root, Ralph Ineson, Corey Hawkins (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Lord Macbeth (Denzel Washington) je přesvědčen trojicí čarodějnic, že je jeho osudem stát se příštím králem celého Skotska. Ambiciózní žena (Frances McDormand) jej v tom podporuje a k naplnění proroctví zbývá jediné – zbavit se krále současného (Brendan Gleeson). (buzzwoody)
Videa (4)
Recenze (74)
Divadelní forma tomu sice sedí (ale proč ji vstřebávat na plátně, když k tomu slouží divadlo), scénografie minimalisticky úžasná, nádherný svícení a Coen se zhostil látky velmi osobitě - formálně. Co byl pro mě velký problém, tak přístup k průběhu dějství. Shakespearova báseň slov se zde pronáší takovým způsobem, že vás jejich flow začne zaručeně uspávat po 30 minutách (ne-li dřív) a vy si začnete přát, aby byl za deset minut konec, nebo se něco stalo ( a že se toho v MacBethovi děje - nebo má dít) . Minimalistická vizuální krása, které nebije žádné srdce, nedrtí vás morální tíhou, neděsí činem a unavuje řečí. Jediný herecký výkon mi nepřišel sice špatný, ale zároveň ani nijak unikátní. Jediné co si z každé scény odnáším je "Ty kráso takovýho textu si zapamatovat a odříkat jej bezchybně musí být náročný". A to je bohužel vše. Filmový MacBeth Justina Kurzela je o několik desítek levelů výš. ()
Pocitově horší, než výsledek na plátně. Joel Coen, poprvé bez svého bratra Ethana, jakoby zůstal sám doslova. Určitě jde o důstojnou adaptaci, jenže diváka si bude hledat zatraceně těžce. Samozřejmě mnozí ocení úchvatnou scénografii a práci se světlem, ale scénář téhle psychologicky vrstevnaté morality měl ubrat na recitativních dialozích a nebát se osekat trochu té konzervativnosti. Skotský král byl ve skutečnosti oblíbeným panovníkem, především s přispěním Williama Shakespeara je ale vnímaný jako tyran a uzurpátor. Denzel Washington ho hraje skvěle, oscarová nominace je za jeho poutavé ztvárnění na místě. Sice strhne, ale celkové mechanické pojetí příliš ne, na emoční odezvu úplně zapomeňme. ()
Nedá sa povedať - nezaujímavé. Nedá sa povedať - nie je to originálne. Nedá sa povedať - že by vyslovene nebavilo. Lenže cely snímok ťahá “čisto” herecké obsadenie, samotný príbeh mi už však bol vďaka forme spracovania akýsi cudzí. Milovníci divadla sa budú cítiť ako diváci v prvej rade. Ostatní to buď prežijú, alebo skončia ako MacBeth. ()
Vizuální stránka filmu je dokonalá. Moc se mi líbil černobílý efekt, dávalo tomu trachu tajemna a jednoduchosti. Celkově to bylo pojaté hodně divadelně, což se mi také líbilo. To shrnuje jednu hvězdičku. Druhá hvězda je za skvělé herecké výkony. Denzel a Frances naprosto boží, věřila jsem jim každé slovo, každé gesto. A to je všechno. Macbeth vůbec nepatří mezi mé oblíbené Shakespearovy hry, nebavil mě když jsem ho četla a nebavil mě ani teď. Zdlouhavé dialogy jen o špatném svědomí a šílenství mě fakt neberou. Škoda, že ten text Coen nepojal trochu moderněji. Byl by to pak dobrý kontrast s tou divadelní a černobílou atmosférou. ()
Když jeden z bráchů Coenů dělá stylizovanou filmovou adaptaci Shakespeara, tak to přeci nemůže dopadnout špatně. The Tragedy of Macbeth svým stylem vlastně ani moc film nepřipomíná. Je to vlastně jako sledovat divadlo. Atmosférické a kameramansky mistrovské divadlo, které si vystačí s minimalistickými kulisami. A ono to vlastně opravdu bohatě stačí. K čemu by člověk potřeboval nějaké super CGI efekty, když Macbeth je primárně o nahlédnutí do niter postav, kterých se týkají motivy jako manipulace, fatalismus a svědomí. Washington zde předvádí jeden ze svých nejlepších výkonů za posledních pár let. Plus vlastně celkově se na to moc hezky kouká. Jsem taky rád, že Joel Coen odolal touze udělat z filmu až příliš moc velkou artovku, jejíž stopáž by se protáhla na dvě a půl hodiny pouze nějakými super pomalými a němými záběry. Ve výsledku by to filmu rozhodně uškodilo. Takhle to bylo tak akorát. Velice působivá adaptace. I přestože mě to vlastně nedostalo do kolen. Průměrné 4* ()
Galerie (12)
Zajímavosti (4)
- Jedná sa o už 9. spoluprácu medzi režisérom Joelom Coenom a herečkou Frances McDormand. Tí sú taktiež manželia už od roku 1984. (Real Tom Hardy)
- Natáčanie filmu začalo 7.2.2020 v Los Angeles a trvalo 36 dní, čo je režisérov rekordný čas. Kompletne celý film bol natočený v interiéroch štúdia na takzvaných "soundstages." Jedným z dôvodov bol aj zámer tvorcov, aby film vyzeral čo najviac "odtrhnutý od reality." S výnimkou poslednej scény nie je žiadny záber z exteriéru. (Real Tom Hardy)
- Frances McDormand si už v minulosti zahrala v divadle Lady Macbeth, a to v roku 2016. (Real Tom Hardy)
Reklama