Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Lord Macbeth (Denzel Washington) je přesvědčen trojicí čarodějnic, že je jeho osudem stát se příštím králem celého Skotska. Ambiciózní žena (Frances McDormand) jej v tom podporuje a k naplnění proroctví zbývá jediné – zbavit se krále současného (Brendan Gleeson). (buzzwoody)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (74)

Streeper 

všechny recenze uživatele

Vizuální stránka filmu je dokonalá. Moc se mi líbil černobílý efekt, dávalo tomu trachu tajemna a jednoduchosti. Celkově to bylo pojaté hodně divadelně, což se mi také líbilo. To shrnuje jednu hvězdičku. Druhá hvězda je za skvělé herecké výkony. Denzel a Frances naprosto boží, věřila jsem jim každé slovo, každé gesto. A to je všechno. Macbeth vůbec nepatří mezi mé oblíbené Shakespearovy hry, nebavil mě když jsem ho četla a nebavil mě ani teď. Zdlouhavé dialogy jen o špatném svědomí a šílenství mě fakt neberou. Škoda, že ten text Coen nepojal trochu moderněji. Byl by to pak dobrý kontrast s tou divadelní a černobílou atmosférou. ()

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Joel Coen na režijní stoličce zůstal sám, přesto naservíroval důstojnou adaptaci jedné z nejklasičtějších látek. Konzervativní přístup k původnímu textu obohatil stylovým vizuálem, který celou uměřenou stopáž baví, ale nikdy úplně nestrhne. Více zde. ()

Reklama

UhLee 

všechny recenze uživatele

(6/10). Není pochyb o tom, že The Tragedy of Macbeth je vizuálně naprosto bezchybný film. Kulisy jsou tak hrozně podmanivé a krásně nasnímané, že kdyby byly filmy jenom o vizuálnu, tak je Macbeth naprostou špičkou, jako třeba dosti podobná Duna. Ten film ale ani trochu nebaví. Měl jsem pocit, že všechny výstupy, které tam herci předváděli šly do prázdna. Herci jsou to perfektní a dávají do toho všechno, ale divadelní hra prostě alespoň z mého pohledu nedokáže tolik předat, jako film. Na druhou stranu jsem si vyzkoušel, že divadelní hry nejsou úplně můj šálek kávy a zůstanu raději u filmů. To samé doporučuju režisérovi Coenovi, který odvedl brilantní práci, ale pro takové projekty je ho podle mě škoda. Osobně předlohu vůbec neznám. Proto bylo o to těžší se něčeho uchopit. Naštěstí jsem si vzpomněl na jeden díl Simpsonových, kde právě Macbeth taky byl. The Tragedy of Macbeth vizuálně nádherný a podmanivý film. S divákem však absolutně nespolupracuje a po stránce zábavnosti to bylo docela utrpení, jako třeba The Green Knight. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

William Shakespeare opustil svět v roce 1616, zanechal za sebou ovšem oblíbená divadelní díla, která se pravidelně dočkávají nových pokusů o zpracování. Součet všech zpracování Romea a Julie, Hamleta, Krále Leara či Macbetha by trval dlouho. Ostatně nejnovější adaptace Macbetha dorazila ještě v roce 2015, kdy se skotského lorda usilující o trůn chopil Justin Kurzel a s Michaelem Fassbenderem a Marion Cotillard v hlavních rolích natočil adaptací, která mohla vizuální stylizací evokovat filmy Zacka Snydera, svou existenci si ovšem přeci jen vyloženě obhájit nedokázala.   A přesto nová adaptace Macbetha dorazila v roce 2021, kdy se jí chopil Joel Coen. Polovina známé dvojice bratři Coeni tentokrát bez svého bratra Ethana natočil novou adaptaci jedné z nejznámějších divadelních her všech dob s Denzelem Washingtonem a Frances McDormand v hlavních rolích a dle nejnovějších informací by údajně mohl Joel Coen též po vzoru svého bratra definitivně opustit svět filmů a utéct k divadlu. Může The Tragedy of Macbeth fungovat jako důstojná tečka kariéry?   Osobně bych se nebál The Tragedy of Macbeth označit za nejlepší Coenovku. Především i proto, že má ke klasické Coenovce vlastně skutečně daleko a Coen se Shakespearovy předlohy drží velmi věrně, kdy po obsahové stránce vlastně přichází jen s tou změnou, že nechal Macbetha a jeho ženu zestárnout a pro mnohé se rozhodl o kontroverzní casting Denzela Washingtona do titulní role.   Coen má pořád výhodu v tom, že čerpá z jedné z nejlepších divadelních her všech dob a nemá na první pohled co zkazit. Výhodu má Coen i v obsazení Washingtona a McDormand (Coenova žena), kteří nadále patří mezi nejlepší herce současnosti a takový Washington opět předvede, že jeho neokázalé a neexpresivní herectví má neskutečně kouzlo. a McDormand by si z fleku mohla dojít pro čtvrtého hereckého Oscara ve své kariéře.   Coen se ovšem zřejmě očividně vyskytl v situaci, kdy si sám řekl, že nemusí nic nikomu dokazovat a že se aktuálně nachází v tom bodě kariéry, kdy si před definitivním odchodem do filmového důchodu může přeci jen udělat co chce. A přitom se odmítl spokojit s v zásadě obyčejnou adaptací Macbetha.   Coen navíc dokáže něco, co se předchozím Coenovkám vlastně dvakrát nepovedlo. Povede se mu totiž u diváka alespoň částečně emocionálně krve dořezat a naservíruje skutečně intenzivní podívanou s výraznou vizuální stylizací, která skutečně čerpá z německého expresionismu a skutečně tak dokáže evokovat filmy jako Kabinet doktora Caligariho, Nosferatu nebo Vrah mezi námi. Kameraman Bruno Delbonnel se postaral o vizuál, který by šlo rozebírat velmi dlouho.   Každý, kdo alespoň jednou držel Macbetha v ruce rychle pochopí, že Coen zůstává zdrojovému materiálu skutečně víceméně věrný a přesto právě na rozdíl od zmíněného Kurzelova Macbetha dokáže vše dostatečně vysvětlit, aniž by bylo vyloženě potřeba pamatovat si libovolný detail z Shakespearovy předlohy.   Právě divadelní kořeny poté Coen využívá ve vytvoření filmu, který očividně kombinuje filmové a divadelní prvky. Snadno tak může dojít k výtkám, že je v jistých bodech The Tragedy of Macbeth přeci jen teatrální a Coen skutečně archaické dialogy neoprášil. V součtu ovšem vzniká snad nejpůsobivější adaptací Shakespeara v uplynulých letech a dokazuje se, že se svěžím pojetím může i stokrát omílaný a známý příběh fungovat jako působivá podívaná.   Kompletně černobílý film natočený ve formátu 4:3 zmíněnou inspirací německým expresionismem dokáže chvílemi fungovat i jako nepříjemný horor, který Skotsko 11. století prodává jako místo beznaděje a celé pojetí Coenova Macbetha působí svěže.   Jde o film s výraznou autorskou vizí, který dokáže být pocitově pohlcující. Příběh o chamtivosti a příliš vysokých ambicích je v jistých momentech navíc dost možná v Coenově podání pojat jako filmová báseň, protože některé záběry s lyrickým podtextem vlastně výrazně koketují a je pravděpodobné, že je Coenova Macbethova tragédie plná symbolismu, který dost možná není tak snadné rozlousknout. Práce s osvětlením a stíny poté dohromady skutečně utváří jeden z vizuálně nejsilnějších zážitků roku 2021.   Coen Macbetha dokáže pojmout jako tragickou postavu, ke které jde vlastně v součtu i tak trochu chovat jistou formu sympatií. Na první pohled poté vlastně skutečně Coenova adaptace Macbetha nemůže být předchozím Coenovkám vzdálenější, jistá pojítka jde ovšem ve finále skutečně objevit.   Pokud navíc i druhý z bratrů Coenů definitivně uteče k divadlu, minimálně The Tragedy of Macbeth předvádí, že by se na divadelních prknech nemusel Coen držet pozadu. The Tragedy of Macbeth tak ve finále působí jako solidní tečka za filmovou kariérou a solidní start divadelní kariéry.   Coen sice díky čerpání ze Shakespearovy tvorby vlastně nemohl po obsahové stránce nic pokazit, zároveň ovšem prokázal, že má jeho The Tragedy of Macbeth k těm bezkrevným adaptacím, které v poslední době vznikají rozhodně daleko. Pocitově i obrazově silný zážitek, který skutečně funguje jako plnokrevná kombinace filmu a divadla. Divácky nevděčná a pro mnohé automaticky zapovězená podívaná, pro vyvolené ovšem ukázka toho, že potenciál těchto adaptací rozhodně není vyčerpaný a pořád mohou v této kategorii vzniknout výjimečné podívané. Pokud i druhý Coen skutečně skončí s filmy, minimálně jeden z nich by aspoň mohl odejít na vrcholu...... () (méně) (více)

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

Jestliže mi v době koronapičusové něco chybí, je to divadlo. A právě Joel Coen si protentokrát natočil divadelní film k obrazu svému – tedy jako hvězdně obsazenou (Denzel Washington & Francis McDormand zde doslova herecky kralují) a audiovizuálně podmanivou adaptaci ikonický shakespearovský tragédie, jejíž děj se odehrává výhradně v interiérech, a který výjimečně odpustíte i ten historickej revizionismus. Výborná artovka, esence divadelního filmu. [#A24RULES!] ()

Galerie (12)

Zajímavosti (4)

  • Natáčanie filmu začalo 7.2.2020 v Los Angeles a trvalo 36 dní, čo je režisérov rekordný čas. Kompletne celý film bol natočený v interiéroch štúdia na takzvaných "soundstages." Jedným z dôvodov bol aj zámer tvorcov, aby film vyzeral čo najviac "odtrhnutý od reality." S výnimkou poslednej scény nie je žiadny záber z exteriéru. (Real Tom Hardy)

Související novinky

Bratři Coenové chystají krvavý horor

Bratři Coenové chystají krvavý horor

30.01.2024

Je tomu už pět let od posledního společného snímku talentovaného tvůrčího dua bratří Coenů, jímž byl western Balada o Busteru Scruggsovi vyrobený pro streamovací službu Netflix. Po uvedení tohoto… (více)

Chris Evans jako vůdce sekty od Ethana Coena

Chris Evans jako vůdce sekty od Ethana Coena

29.01.2024

Po premiéře filmu The Tragedy of Macbeth, prvního projektu, na němž pracoval sám Joel Coen (Tahle země není pro starý, Big Lebowski) bez svého bratra, se šířily zvěsti, že Ethan Coen o režii… (více)

Denzel Washington chystá třetího Equalizera

Denzel Washington chystá třetího Equalizera

13.01.2022

67letý oscarový herec a režisér Denzel Washington (Let, Americký gangster) oznámil, že se chystá na natáčení třetího Equalizera. Prozradil to při rozhovoru o svém nejnovějším snímku The Tragedy of… (více)

Nejlepší letošní filmy podle Baracka Obamy

Nejlepší letošní filmy podle Baracka Obamy

19.12.2021

Jako každý rok, i letos si bývalý americký prezident a zároveň obří filmový fanoušek Barack Obama sedl, aby sestavil své oblíbené kulturní žebříčky. Vedle knížek tak došlo pochopitelně i na filmovou… (více)

Reklama

Reklama