Reklama

Reklama

Angličan

  • Česko Anglán (více)
Trailer

Obsahy(1)

Jediné, co mu zbylo, je pomsta... Devět let strávil v jednom ze zařízení Jejího Veličenstva, britské královny. Jmenuje se Wilson, je stárnoucí profesionální gangster a těch devět let jej držela nad vodou jen myšlenka na Jenny, jediného člověka, který mu na světě zbyl. Jenomže Jenny, jeho krásná, sladká dceruška, ke které se vždycky z vězení vracel, už není. Její mrtvé, ohořelé tělo našli před časem v nabouraném autě na Mulholland Drive v Los Angeles, kde žila se svým milencem, hudebním promotérem Terrym Valentinem. Policie případ uzavřela jako nehodu. Wilson se však příliš dlouho pohyboval ve světě zločinu, aby dokázal této verzi uvěřit. Ví, že za smrt jeho dcery je někdo zodpovědný. A od okamžiku, kdy se dozvěděl tu zdrcující zprávu, žije jen pro jedno: pro pomstu... Režisér Steven Soderbergh na sebe upozornil už svou celovečerní prvotinou Sex, lži a video (natočil ji v pouhých šestadvaceti letech!), která získala Zlatou palmu v Cannes a za niž byl nominován na Oscara a Zlatý glóbus. Do povědomí diváků vstoupil i svými snímky z posledních let Zakázané ovoce, Erin Brockovich nebo Traffic. Ve filmu Anglán, jehož drsný děj silně kontrastuje s nádherou a pohodovostí losangelského světa boháčů, tohoto „předpokoje ráje“, se snaží jednoduchost zápletky vyvážit strukturou vyprávění: děj se odvíjí jako Wilsonovy vzpomínky na nedávné události, časová posloupnost je neustále narušována krátkými flashbacky nebo naopak záběry, předjímajícími budoucnost. Zajímavostí je také využití filmu Kena Loache Smůla na patách z r. 1967, v němž hraje mladý Terence Stamp, pro evokaci Wilsonových vzpomínek na vlastní dávnou minulost. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (44)

movie 

všechny recenze uživatele

Nenápadný a tak trochu zastrčený snímek v Soderberghově filmografii, ovšem stojí za to. ANGLÁN nabízí jednoduchou story zabalenou do originálního filmařského saténu, kde uchvátí střih, kamera, geniální hudba ... Dobře se na to kouká, Terence Stamp je správně kožený a nenapadá mě nikdo, kdo by si tuhle postavičku mohl střihnout a za zmíňku rozhodně stojí několik výtečných scén v čele s úvodní likvidací chlapíků na skladišti a auto honičky v kopcích. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„You tell him, you tell him Iˈm coming. Tell him Iˈm fucking coming!“ Jsou jisté druhy pomstychtivých citrusových plodů, co na chrup amerických ex-hippie námořníků nemají blahodárný vliv.. Neortodoxní forma, kdy střih zprostředkovává prolínání obrazu a zvuku, perfektní Martinezova hudba na pomezí sentimentu a noiru, slabošský gauner Fonda, co brzy pozná horší věci než kurděje a akcent na akcent Stampa, který tady řečí těla představuje britskou verzi Christophera Walkena. Možná podprahově zapůsobil i Clooneyho štěk, ale svou na povrchu chladnou strohostí mi to evokovalo Corbijnova Američana.. ()

Reklama

EdaS 

všechny recenze uživatele

2003: Mám dojem, že je to další Soderberghův film, co si točil hlavně pro sebe, ne moc pro diváky. Je to úžasně stylové, je to možná rafinované, je to možná invenční, ale zároveň je to většinou bohužel trochu nuda. Terence Stamp si to rozhodně užívá, stejně jako Peter Fonda, jenže já moc ne. Těším se na další velkorozpočtovou pecku typu Erin Brokovich, Dannyho parťáci nebo úplně nejlépe Solaris či Traffic. 2019: Po 16 letech člověk už oceňuje tu osobitost, atmosféru a vůbec styl plus skvělého Stampa v hlavni roli. Mimochodem mi pořád připomínal Balea v letošním Le Mans... ()

Raziel_cz 

všechny recenze uživatele

Stylový revenge thriller, ve kterém – vzdor převažujícím názorům – forma nezvítězila nad obsahem, ale pozdvihla ten obsah na mnohem vyšší úroveň. Děj je sám o sobě velmi přímočarý: starý britský kriminálník přijíždí do L.A. pomstít smrt dcery. A to, že je Brit, je důležité, protože angličtí kriminálníci jsou v tomhle světě mnohem inteligentnější a drsnější než ti američtí. Terence Stamp hraje v podstatě šedesátiletého cockney Parkera, takže pokud máte rádi Starkovy romány nebo Helgelandovu Odplatu, nemůžete si ho neoblíbit. A pak je tu ta forma. Soderbergh v inspiraci z pozdně šedesátkové/raně sedmdesátkové kinematografie absolutně kašle na časovou posloupnost a anarchisticky přechází mezi současným děním, flashbacky a flashforwardy (a pak si uvědomíte, že jsou flashbacky úplně všechno a je to pozdvižení a šílenství a svět hoří a tohle není spoiler!) stejně často jako mezi různými kamerovými filtry, ale vychází mu to. Příběh je naprosto koherentní a rapidní střihy pomáhají znásobit dopad emotivnějších scén. A "emotivnějších" píšu úmyslně, protože v tradici britských protagonistů tady plný rozpuk citů úhýbá chladnému pragmatismu. Je to hodně jiný Soderbergh, než jak ho znáte z Dannyho parťáků... a přesto – kamerový styl, timing vtipů i důraz na svérázné postavy, všechno už se formuje. A já jsem moc zvědavý, na jeho adaptaci Elmora Leonarda. ()

Topco 

všechny recenze uživatele

Soderbergh pracuje s klasickým noirovým motívom pomsty na vlastnú päsť a ozvláštňuje ho o preňho typické technické hrátky so strihom (časté prelínanie časových rovín, ktoré nás udržujú v strehu inak banálneho príbehu). Režisér sa netajil, že sa v tomto inšpiroval svojim obľúbeným filmom: neo-noir klasikou Point Blank (1967). Čerešničkou tiež je, že ako flashbacky z hrdinovej minulosti šikovne použil zábery z debutu Kena Loacha Poor Cow (1967) s mladým Stampom. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (5)

  • Príbeh o motorke a jeleňovi, ktorý rozpráva Valentine, sa skutočne stal jeho predstaviteľovi (Peter Fonda). (Real Tom Hardy)
  • „Limey“ neboli česky „citrónek“ je hanlivý americký slang z 19. století označující Brity nebo čistě Angličany, kteří tehdy jako námořníci byli povinni pít limetkovou šťávu jako ochranu před kurdějem (skorbut, avitaminóza z nedostatku vitaminu C – projevuje se krvácením z dásní až ztrátou zubů, špatným hojením ran, sníženou odolností). (Eldrick)

Reklama

Reklama