Reklama

Reklama

Byt

  • angličtina The Flat
všechny plakáty
Animovaný / Krátkometrážní / Fantasy
Československo, 1968, 13 min

VOD (1)

Taková nenápadná vzpoura všedních věcí… Neznámý muž kvůli své zvědavosti uvízne v bytě, kde však platí zcela jiné zákony, než všude jinde. Pokus sníst polévku dopadne katastrofálně, neboť lžíce se mění v cedník, vajíčko má doslova těžkotonážní vlastnosti a deska jídelního stolu je někdy propustná. Podobně je to i s postelí… Byt muže obejme, zatkne, nepustí, drží… věci se spikly a muž se marně pokouší vymanit – až do konečné tečky v podobě zdi se jmény jeho předchůdců... Absurdní hříčka o světě, který nechce propustit toho, kdo v něm uvízl? Surrealistická vize depresivního a bezmocného pacienta? Alegorie na restriktivní socialismus? Každý nechť si v tomto Švankmajerově filmu najde svůj výklad… (Česká televize)

(více)

Recenze (88)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Podle mě je celkem jasné, o čem celý Byt je (a stačí vám k tomu jenom vědět, že chlap je uvězněný v hnusné místnosti a že to vzniklo v roce 68) - o komunismu a tehdejší době. Je tam znát spousta náznaků - 1. Díra ve zdi, za kterou je světlo symbolizuje hranice, za kterými je líp, jenže následná pěst, co z té díry vyletí, hlavního hrdinu praští do obličeje, to zase symbolizuje že se za hranice nemohlo. 2. Hl. hrdina strčí ruku do zdi, ale uvízne mu tam a tak si ji musí vykopat (symbolika toho, že když jste tehdy něco udělali proti režimu, šli jste do dolů, kde jste se museli vykopat na svobodu - jestli mi rozumíte. Možná prokopat ke svobodě zní líp). 3. Celá pasáž s příchodem boháče/ďábla a následným činem hlavního hrdiny, kdy se upíše na zeď, aby měl lepší bydlo, než má teď, symbolizuje zase to, že jste se museli stát členem KSČ, abyste se měli líp, než dosud. Je tam těch symbolů mnohem víc, ale nechci je tady vypisovat všechny, tyhle jsem napsal jenom pro nastínění toho, o čem to celé je. 4* ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Podobně jako Dalí si Švankmajer po celý tvůrčí život vystačí s omezeným počtem oblíbených motivů. A znáš-li kontext jeho tvorby, působí přízračně pohled na připravené jídlo na stole. Ve finále je přinesena živá slepice... Po Rakvičkárně a Historii naturae do třetice analogie s jedním z předešlých snímků, tentokrát spíše formální než obsahová: po Fantasii druhý film s živým člověkem, druhý černobílý a opět jde o nemovitost. Ale tohle je trochu jiná káva. Ve fantasii zpodobňují domy a jejich podstatné prvky jednak magii životního prostoru, jednak jsou nositeli přetrvávání a zanikání. SPOILER Ale Byt je prostorem hrůzy – horor. Nikoli „vzpoura věcí“, nýbrž vzpoura reality (a to doslova: „reality“); když nic není tím, čím má být a všechno funguje přesně naopak. Uvězněn v tom, co se zdálo být domovem a ukázalo se být cizotou. Šílená past vybudovaná vlastním utvářením světa. Kouzelník se slepicí přináší záchranu v podobě staré dobré sekyry k rozsekání dveří, jimiž vstoupil. A ukazuje se, v čem záchrana spočívá: Nakonec se tu můžeš jen podepsat; aspoň podepsat. Sám. Sám ve svém bytě. Ve svém bytu. Ti před tebou měli týž a ti po tobě budou mít opět týž. Každý sám. ()

Reklama

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Byt může skutečně zobrazovat mnohé. Lidé uvězněné ve vlastním těle, vězně ve vězení a tak dále. V mnohých případech pak má člověk pocit, že se proti němu vše spiklo. I věci. Věci, které jinak nemohou mluvit, dýchat a žít. A někteří jsou ve stavu, kdy i obyčejné věci se mohou stát nástroji čehokoli si člověk zamane. ()

Devils_PIMP 

všechny recenze uživatele

Tak koukám, že si pod pojmem horor představujeme každý svoje. Já osobně nejsem nijak nadšen po shlédnutí Světlonoše jsem přecej en očekával mrazivý příběh - konec byl sice dobrý - ale to bylo taky tak asi vše - to se raději podívejte na pokoj 1408 http://www.csfd.cz/film/224788-pokoj-1408/ nebo na o něco horí snímeček než je 1408 - pokoj 205 http://www.csfd.cz/film/248947-pokoj-205/ - každopádně se budete třást o dost více. Musím říci, že mám už shlédnuto přes stovku různých hororů a trilerů - takže se se skromností a klidem můžu prohlásit za znalce - Takže - tohle dle mého není horor a ani to k němu (kromě závěru) nečuchlo, ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Podobně jako Andaluský pes i tento kousek je výborným surrealistickým krátkometrážním snímkem. No a podobně jako Luis Bunuel je i Jan Švankmajer úžasným režisérem, který dokáže dokonale divákovi zamotat hlavu svou špičkovou tvorbou. Tentokrát se děj odehrává v jedné místnosti (bytě), kde nic není takové, jak by správně mělo být. Ivan Kraus zvládl svou roli naprosto dokonale a zaslouží si stejnou pochvalu, jako vytvořená psycho atmosféra, která nás po celou dobu doprovází. Když se k tomu připojí i úžásná práce kameramana, hra se světly a solidní animace je o luxusní požitek postaráno. 9/10 ()

Zajímavosti (1)

  • Na betonové zdi plné vzkazů je napsáno jméno I. Kraus, tedy pravé jméno hlavního představitele neznámého muže (Ivan Kraus). (JoranProvenzano)

Reklama

Reklama