Reklama

Reklama

Maléna

Trailer
Itálie / USA, 2000, 88 min (Director's Cut: 109 min)

VOD (1)

Obsahy(1)

Byla příliš krásná. A on byl příliš malý na to, aby ji mohl ochránit. Psal se rok 1940 a sicilské městečko Castelcuto nadšeně vítalo vstup Itálie do války. Dvanáctiletému Renatovi se však ten den zapsal do paměti ze zcela jiného důvodu. Ten den totiž poznal ji. Malenu. Mladou vdovu, po níž muži šíleli a na níž jejich manželky nenechaly nit suchou. Krasavici, která byla pro místní výrostky nevysychajícím zdrojem erotických představ a předmětem drsných sexuálních žertů. Pro Renata se měla stát bohyní, kterou toužil hýčkat a ochraňovat, první a nejsilnější láskou, jež jej poznamenala na celý další život… (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (323)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Paní Maleno, mé horoucí srdce vám napsalo mnoho dopisů, ale nenašel-li jsem odvahu vám je poslat, bylo to jen proto, abych vás neobtěžoval. Odpusťte, jestli se dnes osmělím vám poslat tento. Dělám to proto, že koluje spousta klepů, že máte tajného milence. Ale já vím, že to není pravda. Vy nikoho nemáte. Po vašem manželovi jsem jediným mužem vašeho života já.“ Probouzející se sexualita a mladická zamilovanost k nádherné a nedosažitelné Maleně. To vše na pozadí války v malém městečku plném pokrytectví, závisti a žárlivosti pramenící z až přílišné krásy. Tohle nostalgické vyprávění (výborně podpořené Morriconeho decentní hudbou) bylo hořké, ale i úsměvné s lehkým humorem (fantazie, otec, právník u soudu atd.). Dnešní optikou by film skončil na pranýři („propagace“ voyerismu, stalkingu, fetišismu a „problematické“ nahlížení na ženu, bezostyšně omlouvané i dětským pohledem, ehm), pokud vám ovšem zbývá trochu soudnosti, dokáže se od toho v klidu oprostit. Pro mě asi nejslabší Tornatore, ale na ty 4* to ještě bude. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„V živote mi veľa žien povedalo, aby som na ne nezabudol, ale ja som nezabudol iba na tú, ktorá ma o to nepožiadala ani raz." Ťažko opísateľný film s úchvatnou atmosférou o správaní žien (xenofóbia, nenávisť, pomsta), chlapcov (nohavičky) a ich otcov (aký darček dáte dospievajúcemu synovi? Určite bicykel?). Vynikajúce herecké obsadenie (prím hrajú Monica Bellucciová a Giuseppe Sulfaro). Snímka je predchnutá smutnou atmosférou, keďže od začiatku tušíme, že sa to NEMOŽE skončiť dobre. Záverečné minúty sa nesú v pochmúrnom, nostalgickom a melancholickom duchu (niečo ako PRI MNE STOJ! ibaže so sexom). ()

Reklama

Zazie 

všechny recenze uživatele

Zpočátku mi to připadalo jako velmi stručný výtah z Amarcordu - podobná atmosféra, ale bez vtipu. Nějaké dvě třetiny filmu je děj velmi úsporný: Maléna kráčí městem se sklopenýma očima, chlapi slintají, ženské plivou, puberťák šmíruje. Teprve ke konci se to trochu rozběhne. Sice se na to celkem dobře kouká, ale jde o příběh, jakých jsou desítky. ()

GigaPudding 

všechny recenze uživatele

Nevím proč to nemá v žánru i komedii, protože tou to většinu filmu je. Koukat se jak kluk v začínající pubertě objeví kouzlo nejkrásnější ženské v městečku, kde žije, je totiž velmi vtipné a zvlášť, když dojde na nějaké ty filmové představy, protože krom jiného tak Renato taky chodí dost do kina :). Vůbec celé se to točí hodně kolem klukovských představ a poznávání nového života v pubertě včetně spousty pátrání nad do té doby nevysvětlenými věcmi a okukování ženských, teda konkrétně spíš jenom Maleny :). Ono je to celé takové klučičí a přitom tou nejvíc hlavní postavou filmu je stejně tak Malena jako Renato, protože je to především její příběh, kterého je Renato vypravěčem z pohledu kluka, co se do ní zamiloval. A stejně tak je ten námět klučičí jako holčičí, protože je o všech klučičích představách a snech, ale zároveň je o ženě, která je dostatečně sebevědomá a ví jak se chovat v jakékoli situaci a vůbec i v takových různých nepřímých nebo nedořečených náznacích předvádí takové ty "učebnicové" ženské rysy v chování nebo jak to popsat :). Tohle spojení je úplně nejsnadněji kouknutelné v těch scénách, kdy Malena jde po městečku a jen její přítomnost zastavuje celý provoz v ulicích :). A o to tvrdší nakonec je závěr filmu, protože každý čeká, že když je to příběh z Itálie za války, tak jednou musí válka skončit a ten přelom bývá často ta nejhorší etapa války, a tady to přijde docela hustě. Každopádně nemohli pro tu roli vybrat nikoho lepšího než Monicu Bellucci protože je úžasná :) a předvádí všechno to čím měla Malena být a jde jí to navíc úplně přirozeně. ()

Arbiter 

všechny recenze uživatele

Příběh byl především o Maléně, a kdo je Maléna ani po jeho zhlédnutí nevíme - což je na snímku zdaleka nejzajímavější. Ani na okamžik jsme nedostali možnost nahlédnout do jejího soukromého světa jinak, než představami a kradmým pohledem klíčovou dírkou očima dospívajícího chlapce. Ani jednou jsme nedostali příležitost vědět, co si Maléna myslí, co cítí. Tomatore buduje mozaiku jejího bytí z pohledů, poznámek a konání jejího okolí: chtivých, závistivých, zlobných, roztoužených. Maléna je předmětem, je bezmocnou bohyní, kterou pohazují poryvy větru tak silné, že na jejím konání vůbec nezáleží. Z neznalosti jsem čekal variaci na Lolitu. Maléna je ale místo toho hodně bolestivá kritika postavení ženy ve společnosti. Největší slabinou snímku je, že se ani při poměrně krátkých 88 minutách neobejde bez neustálého opakování týchž motivů, takže přibližně od poloviny a zejména ve třetí čtvrtině snímku přestává být ta repetice obhajitelná a nudí. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (4)

  • Plakát z filmu, na kterém si Monica Bellucci zapíná boty, se stal nejprodávanějším filmovým artiklem toho roku a visel v pokoji milionů teenagerů. (Roman.Ticka)
  • Představitelka titulní role Monica Bellucci komentovala, že měla se svou postavou určité styčné body díky vlastním zkušenostem z dospívání: "Vyrůstala jsem na malém městečku, takže vím, jaké to je žít někde, kde se všichni navzájem znají, kde když jdete po ulici, tak se za vámi muži ohlížejí a ženy na vás žárlí. Samozřejmě jsem ale jiná než Maléna - už proto, že jsem nezávislá moderní žena. tudíž jí rozumím, ale její příběh není můj. Tehdy měly ženy ve společnosti místo jen jako matky nebo jako manželky. V podstatě se projevovaly jen prostřednictvím mužů. Ženy tedy Malénu nenávidí, protože tolik přitahuje mužskou pozornost. Nepovažuji film jen za portrét sicilské vesničky ve čtyřicátých letech nebo za portrét krásné ženy, ale především za portrét závisti, žárlivosti a nenávisti." (NIRO)

Reklama

Reklama