Reklama

Reklama

Tetsuo

(festivalový název)
  • Japonsko Tecuo (více)
Trailer
Japonsko, 1989, 67 min (Special Edition: 69 min, Director's Cut: 77 min)

Obsahy(1)

Čiernobiely príbeh dvoch mladých mužov, ktorých osudy spojila nešťastná náhoda. Japonský kultový režisér Shinya Tsukamoto vytvoril na základe celkom jednoduchej myšlienky pôsobivý, ale predovšetkým kontroverzný film, v ktorom sa muž začne meniť na kovové monštrum. (Furmi)

Recenze (338)

see_sawandrew 

všechny recenze uživatele

Film Tetsuo si bezpochyby zasluhuje náležitou pozornost jak od filmových znalců, tak milovníků kinematografických extrémů, zejména Lynchovy slavné Mazací hlavy. Abych mohl stanovit hodnocení, které se mi bude nejvíce líbit, musím rozdělit film zhruba v půlce: První polovina filmu: Už prvních několik minut předpovídá, že tentokrát půjde značně do tuhého. Kamera zajímavě těká v kontinuálních záběrech od detailu k detailu a působivá ambientní až industriální hudba v jistých chvílích dokonce staví filmový zvuk na stejně důležitý stupínek jako obraz. Spousta zdejších filmových prvků vlastně připomíná japonské němé filmy, jaké točil například Ozu nebo Šimizu, nebo dokonce sovětskou montážní školu - zejména silným důrazem na juxtapozici a kontrapunktický zvuk, který prosazoval zejména Ejzenštejn. Ve změti audiovizuálních orgií se zde rýsuje zvláštní syntéza cyberpunku a surrealismu, přičemž film klade důraz také na silnou naturalističnost (znamená snad celý film jen kontroverzní protest proti industrializaci?). Stříhá se agresivně, výběr záběrů balancuje mezi surrealistickými "bunuelovkami" (přejíždění zubů po trubce) a silně deprimujícími až hororovými, kterým hraje prim taktéž onen agresivní soundtrack. Také narativní způsoby mají daleko do klasických schémat vypravování: Film volně prolíná realitu se snem a dokonce obsahuje "přetáčivé" momenty, kdy se kamera i příběhová linie vrací zpátky (poukázání na filmovost díla, snad okoukané z Bergmanovy modernistické Persony) a poté pokračuje úplně jiným směrem. Jednotlivé fragmenty je pak velmi těžké spojit dohromady a utvořit z nich srozumitelnou fabuli, která by divákovi objasnila, proč se to celé vlastně děje. To samozřejmě ke každému surrealistickému filmu patří, stejně jako silné útoky na podvědomí diváka prostřednictvím silných sexuálních motivů. Ve chvíli, kdy se úředník ocitá doma s manželkou, začíná dokonce syžet, který má jakousi hlavu a patu, příběh a text, což částečně porušuje konvenční kořeny surrealistického filmu, na které tento snímek odkazuje dříve. Pak už se na plátno snáší hlavně sugestivní změť sexuálních bizarností se silnými motivy graphic violence a úchylnými metamorfózami (vrtákový penis je zajímavý nápad). Vlastně celá myšlenka fungování částic kovu jako živoucích buněk lidského těla vůbec není špatná a kdyby její zpracování zůstalo omezeno na dosavadní nejasný a excentrický patvar, dal bych bez váhání pět hvězdiček za odvahu režiséra i účinkujících přinést nám na plátno kovovou Mouchu v tak nářezové filmové formě. Jenže to by nesměla přijít Druhá polovina filmu: , která podráží nohy veškeré sladké iracionalitě a pokouší se o kontinuálnější příběh, do něhož vstupuje druhý kovošrot, aby zlikvidoval onu úžasnou atmosféru vybudovanou hudebními a obrazovými motivy. Je sice pravda, že na tohoto druhého maníka se během první poloviny filmu často stříhá - a že jsem tomu během opojení z industriální hudby přisuzoval mnoho významů - , ale ve výsledku není zřejmé, proč se postava objevuje a o co jí vlastně jde. A to je první velká chyba - když už film chce být trochu racionální a snaží se znázornit motivy postav, musí to udělat pořádně, jinak se zvrhne v neskutečnou frašku. Následující honička/souboj je pak už jenom sebeparodií, protože tvůrci patrně zapomněli na fakt, že zrychlený záběr ve většině případů působí komicky. Také dříve úžasná filmová montáž se scvrkává na jakési kvaziimpresionistické cpaní různých obrázků do každého okénka zvlášť, takže výsledkem je napodobenina extrémně rychlého střihu. Využití stop triku je sice pěkné, ale když se objevuje v každém druhém záběru, stává se ubíjejícím a nezajímavým. A jak už to tak bývá, tendence filmů potopit v závěru sebe sama je příliš silná. Jediný záběr, který mě ve druhé polovině potěšil, byla lidská hlava na dlouhém kovovém "hadovi", což mi jakýmsi podivným způsobem připomnělo Carpenterovu Věc. Finiš v podobě lidského mecha-tanku a hláškou "Přeměníme celý svět na kov!" je poslední tečkou za filmem, který je typickým příkladem toho, že méně je někdy více - a že snaha o kompletní přehlídku filmových forem není nejlepší způsob, jak natáčet provokativní film. Z pozérského bombardování filmovými prostředky je zřejmé, že Shinya Tsukamoto viděl už hodně filmů, a kdyby své chvástání znalostmi filmových prostředků udržel na uzdě, mohl vytvořit excelentní avantgardu. Během ukázek své inspirace se ale tak trochu přežral brambůrkama. 1) 100% 2) 30% = 65% () (méně) (více)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Experimentální, cyberpunkový, surrealistický film japonského tvůrce Shinya Tsukamota o úředníkovi, který se začne měnit v kov, vypráví zdánlivě lineární děj, který se ale mnohdy vrací sám v sobě, přičemž pozůstatky z narativních odboček mají vliv na hrdinu i posléze (když se dostal někam, kde se mu změnila ruka v ošklivý kovový pařát, a pak extrémně zrychlenou zpětnou jízdou kamery "zacouval" film i s ním zpět, ocitnul se sice na stejném místě jako předtím, ale pařát mu už zůstal). Úředník se ale neprojevuje v esteticky líbivou kovovou kostru na způsob terminátora, ale v beztvaré monstrum, které během své transformace musí prodělat fáze obrovské bolesti, ale stejně se na konci "cítí skvěle". Zneklidňující, těkavý, hyperrychlý a recepčně náročný film ale fascinuje nespoutaností, s jakou porušuje veškerá pravidla. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Věřili byste tomu, že lze při erekci penisem provrtat stůl? TETSUO, příběh člověka, ze kterého se postupně stává ohavné železné monstrum, vás přesvědčí, že to možné je :o))) Film, který zhnusuje a fascinuje zároveň. Pozoruhodný obrazový experiment, který kdyby byl o polovinu kratší, byl by filmovou lahůdkou, ale při své stopáži celovečerního filmu se stává neztravitelnou podívanou. Zběsilý střih, nervní industriální soundtrack a exploze artistních záběrů bez hlubšího významu začne postupně unavovat. Ale švankmajerovsky laděné scény potěší. Rozhodně jde o film, který stojí za to vidět, ať už si o něm myslíte, co chcete. Dokonce jsem ztratil chuť na můj oblíbený špenát. Obsahuje totiž hodně železa........ ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Už jsem dlouho neviděl nějakou šílenost z východu, tak jsem dostal chuť zkusit Tetsua. Znova jsem se však ujistil, že tohle snažení asi bude opravdu zbytečné. Nevěřím, že tohle může někomu něco dát. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Velmi podivný audiovizuální fetiš nad kusem kovu, který si lze interpretovat opravdu mnoha způsoby. Některé druhy filmového umění mají velmi zvláštní podobu a zřejmě každý filmový odborník či vědec si bude u Tetsua užívat každé políčko do posledního detailu. Pro laika je to však zběsilá jízda bez nějaké podstatnější dějové kostry, která stojí a padá na benevolenci každého jednotlivce, jak se postaví k této bizarní šílenosti, která je svým způsobem i zajímavá a „zábavná“ (asi prvních deset minut), ale bohužel se utopila ve vlastní monotónnosti těkavé kamery, rychlého střihu a ambientní zvukové stopy. Pozérský výstřelek, který si však jistě „svou“ diváckou sortu najde. V rámci cyberpunku lze sáhnout po mnohem působivějších a srozumitelnějších kouscích ()

Superpero odpad!

všechny recenze uživatele

Ne! Tohle neberu. Totální hnus a chaos v podávaný epileptických střizích. Nepochopil jsem o co tam šlo a přiznám se, že jsem se ani moc nesnažil. Po dvaceti minutách jsem to začal skipovat. Hlavní hrdina si nechává zdát sny jak ho kyborg-žena znásilňuje trubkou do prdele. Pak se změní taky na nechutnýho kyborga a rozmrdá (doslova) jí obřím vrtákem, který má místo penisu. Pak si tam nějak dává elektrošoky a řehtá se jak debil a pak už tam jen bojuje s nějakym dalšim kyborgem no děsná opravdu kolosální blbost. Je to účelově odporné a nechutné a jestli se to někomu líbí beru to jako pózerství. Ovšem rád si nechám vysvětlit význam toho filmu a klidně přiznám, že jsem netolerantní buran, když mi někdo dokáže vysvětlit o čem že to vlastně bylo. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Z gigerovských obrazů, stop-motion animace, ultrarychlého střihu, industriální hudby, ruchů, změti kovu, výměšků zmučeného lidského těla a sexu vykoval Tsukamoto surrealistickou, hororovou noční můru bez identifikovatelné fabule a interpretace. Tak nějak se o Tetsuovi píše. Poněkud se zapomíná na fakt, že co je pro jednoho noční můra, může být pro druhého sen, skrz který se dobere veselého rána. Že strach nahání lidem i návštěva zubaře a injekce, které jim ve skutečnosti pomáhají. +++++ Pokud je Tetsuo snem, pořád to ještě neznamená, že se nemůžeme pokusit o jeho interpretaci. Pokud vím, nějaký Freud si na tom založil část své živnosti a ještě dnes tisíce jeho následovníků pokračují v praktikování této kontroverzní psychologické metody. Film ale není sen, film je především film, interpretaci si zaslouží. Pokud se té věci neujme břídil, ale největší žijící český vykladač zdánlivě nevyložitelného, člověk strojům blízký, stane se náhle možnou. Rád jsem se této hry ujal. Pozor, interpretace se neobejde bez SPOILERŮ. +++++ Mnozí diváci zmatení nánosem obrazů přehlédli samotný začátek filmu, v němž si Tetsuo sám "voperovává" do svého těla šroub bez hlavy. Jeho motiv poznáme z výzdoby jeho chudičkého experimentálního pracoviště, výstřižků fotografií atletů, vlastníků nejdokonalejších těl lidstva. Tetsuo v touze se jim vyrovnat, možná je i překonat, provede první primitivní krok na cestě k tomu, učinit je historií. Nechtěně tak spouští metamorfózu mnohem zásadnější, než si dokázal představit. +++++ Nahání mu ohromný strach a jen proto a pro svou působivost Tetsuo přijal formu noční můry. Pod povrchem, pod vzhledem, tam skrývá se vize naprosto žádoucího splynutí se strojem, které poskytne nové smyslové vjemy, nová potěšení, nové poznání, nové zkušenosti, nový způsob bytí. Hrdina marně prchá před svým vlastním výtvorem, vždyť si jej nosí v sobě. Stroj prorůstá do Tetsuovy intimity, objevují se motivy industrializovaného sexu, začíná nejenom vypadat ale i vidět a cítit jako stroj. +++++ Jeho schopnost ukojit ženu dávno přesáhla běžnou, jeho snaha zlepšit člověka se ukázala úspěšnou. Ani dokonale obšťastněna však nedokáže změny milovaného přijmout a tak jakožto přežitý pozůstatek minulé éry žena odchází na smetiště dějin. +++++ Odolnější Tetsuo se též děsí procesu i výsledku metamorfózy. Nechápe, že směřuje k existenci na vyšší úrovni, že se stává dokonalejší bytostí. Dívky se též obávají první menstruace a deflorace, třebaže oboje je nezbytné, aby se mohly stát opravdovou ženou. Nejenom strach, ale i bolest provází ztrátu panenství a první promeškanou ovulaci. Přeměna Tetsuova, tisíckrát zásadnější přeměna si žádá bolesti a strachu tisíckrát více. Musí krvácet tak, jako se krvácelo na pařížských barikádách, o Velkém Říjnu i na kříži. Každá závažná revoluční změna si to zřejmě žádá a tentokrát nemusíme být pohoršeni, protože zatím ještě cennou kapalinu ztrácí jen sám nedobrovolný revolucionář. +++++ Má štěstí, na pomoc mu přichází zkušenější kolega, který mu asistuje při získání získání finálního tvaru. Nejde o protivníka, jak se mi jevilo při první projekci, ale o průvodce na cestě k budoucnosti. Sám říká: "Ukáži ti nový svět," a: "Dokončím tě." Má leccos z chování guru východních náboženství a filozofií, jež známe z kung-fu filmů. Tetsuo se po zkompletování konečně cítí skvěle. Nám to tak možná nepřipadá, ale hodnotit vyšší bytost podle našich přízemních standardů nám nepřísluší. Jeho radost nechápeme. Překonal nás, překročil všechny meze uchopitelné představiteli zastarávajícího přežívání. Přijal, pochopil, osvobodil se, zvítězil. Pryč je takzvaná noční můra. +++++ Kulturní luddisté, biologičtí luddisté i zcela obyčejní luddisté, Tsukamoto vám vytřel zrak. Nalezl krásu v hadicích, trubkách a čepelích, potěšení v hluku, skřípotu a hučení fréz, strhl nás šílenou rychlostí ocelového světa. Dal Tetsuovi moc prolomit hranice času. I my přispějeme k proměně lidí ve stroje. Přísáhám, že to uděláme! +++++ Chci chlemtat ropu z hlubin Matky Země, chci žvýkat smolinec z jejích žil, obrůstat železem, lesknout se chromem, slyšet hudbu v továrním rachotu, chci se milovat s Ženou Zemí svým vrtákem. Yeah! Stroj je mým bohem a já jsem stroj! Ore wa Tetsuo desu, ore wa kami desu! +++++ Či se Vám zdá můj výlev přízemní a živočišný? Pak stoupejte k výšinám s Teilhardem de Chardin: "Hmoto fascinující a silná, hmoto jež laskáš i ZOCELUJEŠ..., svěřuji se Tvým mohutným přívalům. Přešla do Tebe moc Kristova. Strhuj mne svými půvaby. Živ mne svou mízou. Zakaluj mne svou nepoddajností. Osvobozuj mne tím, co Ti bude vyrváno. Celou svou realitou povzbášej mne nakonec k božství." +++++ Vyrazím do ideové války proti zaostalosti, vyrazím k transcendenci, k bodu Omega. Tetsuo se svým bratrem již vyrazili, na alegorickém voze. Pišme knihy, stavme vozy, rakety, pronikejme do nitra buněk, na dno oceánů, vší silou srážejme hmotu, palme z laserů, hřejme se v plazmě a ochočme si černé díry. Oceloví lidé musí růst, do výšky, do šířky, do délky, do množství, do hloubky, do času! Řvoucí automobil, který jako by se řítil po kartáčových nábojích, je (opět) krásnější než Niké ze Samothráky. () (méně) (více)

Gimli 

všechny recenze uživatele

Dvě hvězdy za napínavou první polovinu, kdy se hlavní hrdina začíná pomalu měnit. Zbytek je totální samoúčelný a neuvěřitelně nudný hnus. ()

Lateef 

všechny recenze uživatele

Naprosto originální film, jehož prožitek je násoben černobílým zpracováním a nadprůměrnou cyberpunkovou hudbou. Šílená transformace člověka v změť kovových předmětů neurčitého tvaru je něco neskutečného. První polovina je výborná, druhou ruší už příliš mnoho elementů (bizarní zrychlovačky, brutální střih, chaotičnost). Je tento film metaforou k závratně rychle se rozvíjejícím technologiím lidstva?? Možná. Ale určitě je filmem, na který nikdy nezapomenu. ()

zputnik

všechny recenze uživatele

Po 15 minutách jsem to vypl... proto bez hodnocení. Film, který mi definoval to, na co se už nechci dívat. Ne že bych nebyl schopný na "to" dokoukat; jednoduše jsem to dokoukat nechtěl. Zvrácené, divné, úchylné... ultra-úchylárna, navíc nejvyššího kalibru, vedle které je i Lynchova MAZACÍ HLAVA jen slabým odvárkem. Shrnuto a podtrženo: Nemusím vidět, slyšet a zažít všechno... ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Těžce strativelná, šíleným režisérem vymyšlená, těkavou kamerou natočená a rychlým střihem poskládaná nechutnost, směle bourající hranice nekonvenčnosti i abstrakce. Tetsuo nelze pořádně pochopit, protože nějaký vyšší smysl, či logiku snad ani nemá, pouze sledujeme trpějícího muže měnícího se na jakéhosi odporného robota. Vstupní myšlenka, inovace a originalita s jakou je film natočen je obdivuhodná, avšak po cca 20 minutách kdy se vyčerpají všechny nápady, se divák octne ve smyčce pořád těch samých (velmi naturalistických) procesů změny člověka v "železného muže" a pokud film znechucením nevypne, začne se nečekaně nudit... 6/10 ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Surrealismus není můj styl a nebojím se to přiznat. Kdyby byl, nejspíš bych si Tetsua užil mnohem víc, protože ta vypiplanost je vidět, ale bohužel, takhle ho můžu leda ocenit... ()

Shit 

všechny recenze uživatele

Samotná přeměna člověka na kov/stroj je fakt hustě a hlavně mrazivě udělaná, to bezdebat, ale to co se tam děje mimo tuhle linii sem za prvé moc nepochopil a za druhé je to hrozně chaoticky a psychedelicky natočený. Častý neuvěřitelný zrychlení obrazů z toho dělá fakt hodně náročnou záležitost a dějový vsuvky jsou tak podivně vkládaný, nevysvětlený a chaotický, že člověk z celkový pointy, potažmo příběhu vůbec nic nemá a netuší která bije až do samotnýho konce, kterej sice nabídne pár odpovědí, ale jen velice slabých, takže celý sledování se zůží akorát na sledování přeměny, která je zřetelná a jasná, ale to ostatní šlo úplně mimo mě. Tohle by asi chtělo vidět několikrát, ale nevim jestli na to ještě někdy budu mít a to i když to má jen 67 minut ()

brit84 

všechny recenze uživatele

Největší bizarnost od doby, co jsem viděl Mazací hlavu. Překvapivě mě to aji docela bavilo, ale naprostým zabijákem je stopáž. Být to poloviční, na bodech bych nešetřil. Takhle si ten film užijou hlavně sběrači kovů:) ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Japonské psycho Tetsuo zaujme především obrovskou fantazií, nápaditostí a originalitou. Sází na výbornou zvukovou a hudební stránku, které jsou v dokonalém propojení, dále pak na masky, triky a superrychlý střih. Směrem ke konci sice už pomalu začíná ztrácet šťávu a závěrečný souboj je poněkud zdlouhavý, ale nic to nemění na tom, že jako celek diváka baví po většinu své stopáže. Má navíc mnoho zapamatování hodných scén, jako jsou třeba diskotéka, telefonní rozhovor, dostaveníčko na toaletách, taneček hadicové ženy (nezaměňovat s hadí), stolování, erekce či společná projížďka (vše v uvozovkách). Tetsuo jako bonus nabízí pro někoho možná trochu nečekaně i romantiku (vražednou lásku až za kov), žhavou erotiku (přefiknutí je zde nahrazeno provrtáním) a humor, který vzniká díky kumulaci těch nejabsurdnějších scén (všechny 3 atributy poněkud zvrhlým způsobem…no vlastně hodně úchylným). A samozřejmě je třeba brát na zřetel, že to zároveň rozhodně není film pro každého (spíš naopak) a někteří u něj dost možná budou cítit znechucení či nudu (neustálé opakování určitých pasáží může diváka přestat bavit). Ode mě to budou každopádně solidní 4*. „Co třeba změnit celý svět na kov?!“ ()

Tuxedo 

všechny recenze uživatele

Ještě tak do poloviny jsem to považoval za výborný film, ale když mezi sebou začaly oba protivníci bojovat, byl jsem rád, že má film jen něco přes hodinu. ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Tetsuo je rozhodne zaujímavý a nadmieru originálny film, ktorý sa len tak nevidí. Celé to prakticky až surrealistické podanie určite mnohým nesadne, na to je to až príliš extrémna filmová anarchia, ale táto premena človeka na stroj teda dokáže zapôsobiť, k tomu zaujímavé audiovizuálne pojatie a plno originálnych nápadov. Určite to nie je nič, čo by som si plánoval pozrieť viackrát a tie filmovejšie diela od tohto originálneho režiséra ma bavili viac, ale aspoň raz sa to určite pozrieť oplatí.. ()

Související novinky

7. ročník sci-fi festivalu Future Gate je tu

7. ročník sci-fi festivalu Future Gate je tu

22.01.2020

Největší český festival sci-fi filmů a kultury Future Gate divákům přinese řadu nových oceňovaných snímků (Malý Joe, Vivárium, H0use), které budou soutěžit o hlavní cenu festivalu, ale i nesmrtelné… (více)

Reklama

Reklama