Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Samotářský spisovatel William Forrester (Sean Connery) před čtyřiceti lety získal Pulitzerovu cenu. A to bylo naposledy, kdy o něm svět slyšel. Když sportovně nadaný afroamerický chlapec Jamal Wallace (Rob Brown) vleze k Forresterovi do bytu a náhodou tam zapomene batoh plný vlastních spisů, začnou mít události spád, který oba protagonisty překvapí. Když překonají vzájemně své předsudky, nachází Jamal ve Forresterovi prvního příznivce své literární činnosti a svého pozdějšího patrona. Forrester má zase poprvé po dlouhých letech důvod, aby se vzdal své dobrovolně přijaté samoty. Jejich přátelství však projde zatěžkávací zkouškou poté, co je Jamal autokratickým profesorem Crawfordem (F. Murray Abraham) obviněn z plagiátorství. Oba muži stojí před závažným dilematem – Jamal se musí rozhodnout, zda bude následovat svůj sen, nebo zradí drahého přítele. Forrester je zase nucen volit mezi tím, zda zůstane ve své ulitě, nebo se odhodlá pohlédnout na svět novýma očima. (HBO GO)

(více)

Recenze (104)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Velice profesionální film, všechno tam je, jak má být a sedí, jak má sedět. Příběh, který svým optimistickým laděním sice nemůže nikoho urazit, ale nakonec přece nedá to, co slibuje. Popis světa, který je svůdný, ale přesto jen vysněný.... Čemu ale nutně věřím je, že když někdo chce hrát dobře basket, musí mít míč neustále u sebe. Ale i to se dá zpochybnit: Budu-li všude chodit s tágem (jako v "Sedícím slonovi"), budou moje výsledky v kulečníku lepší? ()

imaginer21 

všechny recenze uživatele

Nádherné téma uchopené... tak nějak fádně. Samozřejmě Connery to vyzdvihuje o level výše, ale sám na to stačit nemůže, zvlášť když mu nemíří kamera do tváře po celou dobu stopáže filmu. Tu naopak vyplňují snaživě na city hrající, ale žel spíš nefunkční pasáže o tom, kterak afroamerický talent na snobskou školu přišel a jak mu (což už bylo viděno mnohde jinde) od počátku jen z principu nakládají. Kdyby nosným pilířem byla originální literální tvorba dosahující skutečně tech Pulitzerovských kvalit, jaké film proklamuje, jsme někde jinde. Zatímco Connerymu jeho asociálního a životem zvrásněného literárního génia uvěříte na první dobrou, všechny ostatní postavy včetně klíčového Jamala kolem něj jen poskakuji, aby onoho génia podepřeli. Samozřejmě jako good-feeling podívaná a jeden z posledních filmů s Connerym před jeho rezolutním odchodem do hereckého důchodu je toto jistá povinnost. Vysloveně neurazí, důstojnost si udrží, ale mohl to být výrazně oduševnělejší. ()

Reklama

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Tímto snímkem se Van Sant, pokusil navázat na úspěch, který slavil s "Dobrým Willem Huntingem" a opět nám přináší příběh geniálního mladíka, který se střetává s tajemným a pro okolní svět uzavřeným starcem, aby si navzájem ukázali, co to znamená život. Bohužel tentokrát nemá k ruce tak dobré herce (nic proti Connerymu ale Williams byl v Huntingovi, daleko zajímavějším lektorem hlavního hrdiny) ani tak propracovaný scénář a tak v tomto případě působí film velice prázdným dojmem, který nejen, že se kvalitám "Willa Huntinga" ani nepřibližuje ale i v globálu, působí příliš vlažně a obyčejně a bez Conneryho jména, by jistě rázem zapadl. ()

Iroquaise 

všechny recenze uživatele

Často se tomu filmu - a do jisté míry po právu - vyčítá, že je to 'druhý Will Hunting', případně jeho 'slabší verze'. Je pravda, že to do značné míry opakuje výchozí vypravěčský model.A že ty obměny v řadě ohledů nejsou tak plnokrevné.'Dobrý Will Hunting' je jeden z těch filmů, ze kterých si můžete na youtube pouštět scénu po scéně.A bude vás to bavit jak částečně, tak jako celek.'Osudové setkání' je v tomhle volnější.Má delší stopáž, není tak motivicky nasycené a "tvrdé".Ale některé věci se mi tu líbí víc.První je forma, konkrétně kamera.Ten film je moc pěkně natočenej.Líbí se mi ta barevná paleta, práce s ostrostí, s clonami, odrazy.V úvodních scénách, kde kluci hrají basketbal a z okna je sleduje 'Okeňák', to dokonce připomíná Scottova "Nepřítele státu".Obecně ten film stojí vizuálně někde 'za sedmdesátými léty' a zároveň jako kdyby předjímal postupy následujících dekád.Baví mě, jak je tu použita zelená barva.Nejen esteticky, ruzné odstíny a kombinace.Ale ta vazba na hlavního hrdinu, který zelenou representuje.Má to až trochu 'hulkovské' parametry.Protože Jamal není jen nadaný a jiný a tak trochu zmatený.Ale je taky pekně nasraný.V 'Hulkovi' od Anga Lee je postava Betty, která je presentována skrze modrou barvu.Betty Bruce Bannera uklidňuje.V 'Osudovém setkání' representují modrou Jamalův mentor Forrester a prítelkyně Claire. Hněv sice u Jamala není tím nejvýraznějším povahovým rysem, ale v klíčových momentech se dere na povrch.Claire Jamal uklidňuje a Forrester ho usměrňuje.Co se vypravení týče, jedna uživatelka na CSFD komentovala film s tím, že 'ty basketbalové scény tam byly navíc'. Jo, působí to na první pohled trochu nadbytečně a mechanicky.Jako samoúčelné přepínání z jednoho prostředí do druhého.A jako nadbytečná motivika vypreparované románové stavby.Ale basket tu má hned několikanásobné opodstatnění.Jednak je to realistický prvek sociálního dramatu.Američtí černoši svoje studium na prestižních školách často spojují - či přímo opodstatňují - representací v basketbalu.Za druhé tyhle scény ukazují Jamalovu tvrdohlavou, bojovnou povahu.A za třetí rozkrývají prostredí elitní školy, její vztahy a způsob vedení 'mocenské hry' ('Ty zařídíš vítězství tady.A já se postarám o ten zbytek.') Musím říct, že je mi trochu líto F.Murraye Abrahama.Jenže jemu prostě ty zavistiví géniove průměrnosti jdou hrozně dobře.Co se Conneryho týče.Možná tu byly tuny lepších, tvárnějších herců.Ale když v závěru začne jezdit na tom stařičkém kole a ukazovat rukou směr jízdy, tak je to jasný jako facka.Pro mne je ten chlap prostě hvězda.A vždycky se na jeho filmy budu rád dívat.Protože je to prostě Connery.A nikdo takovej tu nebyl, není a nebude.Jinak ten film ma skvělou muziku.Původně jsem si myslel, že tu je jedna skladba od Primal Scream.Ale je to Davisovo 'Bitches Brew'. Což v remasteru zní jako 'Vanishing Point', kde primal Scream z 'Bitches Brew' zjevně inspiračně vycházeli.No a moc se mi líbí ten závěr.Ten totiž ukazuje, že 'Osudové setkání" je navzdory nekterým schématům a 'hollywoodským' momentům dospělejší film než 'Dobrý Will Hunting'. U Willa se totiž nedovíte, pro co se rozhodl.Z hlediska profesní orientace u něj zustává ten všeobjímající potenciál.Co všechno by mohl.Jak říká jeho psycholog Sean:"You are bounded by nothing." A je to i jedna z peripetií.Will neví, co vlastně chce.Ale příběh to nevyřeší.Ukáže pouze jeho cestu za Skylar - což je vztah, který poměrně záhy muže skončit, ale film jeho mladistvou naději podrží.'Osudové setkání' je od samého začátku dramaturgicky užší - a proto není tak atraktivní.Will je sice zaměřený na matematiku, ale jeho schopnosti jsou zjevně širší.Naproti tomu Jamalovou doménou je především literatura - což ostře kontrastuje s jeho komunitou a prostředím dospívání.A jeho budoucnost má proto konkrétnější obrysy.A s tím souvisí motiv ztráty.Tím není myšlena pouze smrt Forrestera.Ale prostý fakt, že žádná životní výhra nemá charakter ohňostroje.Nejen že je vždy spojena s nějakou ztrátou nebo deziluzí.Ale zároveň slábne v čase.Jeden Jamal přišel, vyhrál, bude mít pravděpodobně mnoho úspěchů.A pak přijdou další Jamalové.Některým se bude dařit, jiným ne.V tom zaverečném záběru, kdy kluci hrají basket na plácku v Bronxu je něco hořkého, až bolestného.'Tak život chode.' () (méně) (více)

misterz 

všechny recenze uživatele

Tak neviem čím to je, ale Gus Van Sant sa mi dokáže iba málokedy dostať pod kožu. Také striedavo - oblačno. V tomto prípade síce výsledok nie je najhorší, no očakával som viac, vzhľadom na režisérove renomé. Dejová linka sa mi zdala uťahaná, pomerne predvídateľná a presne nalinajkovaná podľa osvedčenej schémy: záhadný starší muž začne vyučovať chalana čo má potenciál. Zo záhadného muža sa vykľuje macher. Aj z chalana sa vykľuje macher... Ani o krok doľava alebo doprava. Ten jeden konflikt s profesorom literatúry sa mi zdal veľmi málo, chcelo to viac drámy, emócií a ešte nejaký nápad. Ale zopár myšlienok bolo veľmi pekných, to treba uznať. Lepší priemer. 65/100 ()

Galerie (50)

Zajímavosti (10)

  • Na basketbalových loptách, ktoré Jamal drží počas celého filmu, je napísané The Rock, čo je odkaz na Conneryho film Skala (1996). (m.a.t.o.)
  • Počas natáčania sa zistilo, že Sean Connery nevie písať na stroji. V scénach, kde vidíte Forresterove ruky na klávesoch, sú to ruky dabléra. (m.a.t.o.)
  • Postava Roberta Crawforda bola inšpirovaná skutočným Robertom Crawfordom, ktorý vyučoval históriu na Phillips Academy Andover, súkromnej škole neďaleko Bostonu. (m.a.t.o.)

Související novinky

Osudové setkání se dočká seriálové verze

Osudové setkání se dočká seriálové verze

25.11.2020

Ve snímku Guse Van Santa z roku 2000 se samotářský spisovatel William Forrester (Sean Connery) seznámí s nadaným černošským basketbalistou Jamalem (Rob Brown) a vznikne mezi nimi nečekané pouto.… (více)

Reklama

Reklama