Reklama

Reklama

Sirotek: První oběť

  • USA Orphan: First Kill (více)
Trailer 1

Příběh zlovolné dívky Esther z hororu Sirotek dostává novou kapitolu. Vyšinutá žena Leena Klammer je pro dobro světa zavřená v ústavu pro duševně choré kdesi v Estonsku. Vysoce inteligentní, promiskuitní Leena je zlo v lidské podobě, trpí řadou psychických poruch a ve svých třiceti letech vypadá jako dítě. Jednoho dne se jí brilantním způsobem povede z blázince utéct a rozhodne se naplnit svůj neméně perfektní plán. Vydává se do Ameriky, kde se vydává za ztracené dítě Esther ze zámožné rodiny. To se jí podaří, ale její zmanipulovaný a vysoce spokojený život obyčejného děvčete se nečekaně zvrtne. Esther je následně vhozena do nervy drásajícího souboje se svou novou matkou, která je připravená udělat cokoliv a svou rodinu před vražedným dítětem ochránit. (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (204)

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Očekával jsem spíše nepovedenou kopii původního filmu, ale zvrat mě příjemně překvapil. Estherka si vše dokonale naplánovala, jenže člověk míní a okolnosti mění. Samozřejmě jsem čekal větší masakr, ale pár scén nakonec nebylo vůbec špatných. Když pominu události na střeše, tak jedna z nejlepších se odehrála v kuchyni. Zajímavý byl i nápad v ateliéru s dvojí vrstvou na obrazech, to se mi líbilo. Fuhrmanová v roli dívenky dala filmu ještě větší rozměr bizáru, než tomu bylo před lety. A pak ubodání. Jasně, nešlo o šokující gore, ale krve dosti...takže tak. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

S existenci nového Sirotka je to tak trochu složité. Znalci původního solidního Sirotka od Jaume Colleta-Serrru mají problém nejen v tom, že již při prvním sledování zaznamenali stěžejní zvrat, ale samotný původní Sirotek jim dal jasné odpovědi, jak skončí právě avizovaný prequel Sirotka. Pokud nového Sirotka uvidí znalci nepolíbení originálem, háček je naopak v tom, že již úvodní synopse či trailery jasně naznačí to v čem spočíval největší zvrat původního Sirotka. Pro Jauma Colleta-Serru nicméně první Sirotek zajistil slušnou hollywoodskou kariéru (NON-STOP, Expedice: Džungle, chystaný Black Adam), prequelu Sirotka se poté místo něj chopil William Brent Bell, který je zodpovědný za dvojicí filmů The Boy. Návrat Esther tak velké naděje nevzbuzoval, i proto vlastně výsledek není tak smutný. Tenhle návrat si přesto svou existenci obhájit dvakrát nedokáže.   Od původního Sirotka z roku 2009 sice utekla víc než dekáda a Isabelel Fuhrman už dávno není 11-leté děvče, Isabelle Fuhrman je přesto zpátky. I díky trocha toho digitálního pudru, optickým efektům dětským kaskadérkám. Snaha poté možná byla v tom, aby Isabelle Fuhrman jako z oka vypadla sobě samé z původního filmu, i přes očividnou snahu ovšem Fuhrman vypadá nevyhnutelně starší a především je poznat, že jí v záběru zrovna někdo zaskakuje. Minimálně ovšem pořád dokáže výkon Fuhrman vyvolat husinu, přesto to celé působí dojmem, že si měl někdo komerční potenciál případného navázání na původního Sirotka uvědomit mnohem dříve.   Už původní Sirotek přitom dokázal naznačit, že by o pozadí Leny Klammer šlo natočit solidní nepříjemný psychologický horor. Tento prequel ovšem jen do jisté míry naplňuje formuli původního filmu, kdy se ovšem ukazuje, že měl Collet-Serra svého času mnohem lepší práci s atmosférou, audiovizuálním pojetím i hereckými výkony. V uchopení Bella moc nefunguje atmosféra, audiovizuál působí lacině a Julia Stiles toho - na rozdíl od Very Farmigy z původního filmu - nemá tolik co hrát. Ze Sirotka: První oběti tak vůbec nejde pocit, že se k ní někdo vrátil, protože v prozkoumání titulní záporačky viděl ještě nějaký potenciál. Vypadá to jako laciný pokus navázat na něco, co kdysi fungovalo pouze proto, že návraty k hororovým sériím jsou v posledních letech k módě. Což nutně neznamená, že jsou všechny šik.   Potěší fakt, že se další Sirotek alespoň částečně vydává vlastní cestou, přesto to celé vlastně dvakrát tolik nefunguje. Celé se to vydává velmi očekávaným směrem, jeden zvrat nepůsobí tak silně jako v originálním filmu a po závěru je alespoň snadné vydechnout, začít žít v tom, že žije pouze jeden Sirotek z roku 2009 a říkat si, že na další žádné navázání již nedojde. A pak se objeví informace, že se nejen jedná o třetím dílu, ale mohlo by dojít i na několik dalších filmů. Tady je i srovnávání s kopáním do mrtvoly příliš mírné.   Film, který vyvolává nesrovnalosti vůči originálnímu filmu a především dokazuje, že některé hororové filmy by měli skončit bez jakýchkoliv navázání. Původní Sirotek Jaume Colleta-Serry dodnes funguje jako solidní mrazivý horor, existence První oběti (kdy navíc podtitul tak trochu nedává smysl) je ovšem víceméně omyl..... () (méně) (více)

Reklama

Dzeyna 

všechny recenze uživatele

Jak už to tak bývá, pokračovací díly nikdy nejsou tak dobré, jako ty první. Které mimochodem nikdy neměly pokračovat. Nicméně mám k  Esther pořád určité sympatie, i po letech. Isabelle je téměř identická a hraje to naprosto skvěle. Nemám, co bych vytkla. Snad jen tu přílišnost američnost, kvůli které vypadá horor jako fraška. ()

Psychor 

všechny recenze uživatele

Hororová bizarnost, jež dala vzpomenout na groteskní DeepFake video, ve kterém Sylvester Stallone propůjčil svou tvář tělu Macaulaye Culkina. Režisér zodpovídá za to, aby jím konstruovaný fikční svět působil věrohodně a v tomto ohledu bohužel William Brent Bell naprosto selhal. Zřejmě se domníval, že publikum nerozezná zralou ženu od devítileté dívky, a proto do role Esther znovu obsadil Isabelle Fuhrman. Není mi jasné, proč vůbec využívá principů nucené perspektivy a pracuje s úhly záběru kamery ve snaze navodit iluzi, že se jedná o dětskou postavu, když diváka neustále rozptyluje její dospělý obličej. Nejsem příznivcem technologie de-agingu, ale v tomto případě se jeho užití vysloveně nabízelo. Jakožto zdejší hororový expert tak snímku Orphan: First Kill uděluji pouze jednu silnější hvězdu. ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele

"Fuhrman ňadra skrývá - v prequelu to bývá." Když mým dětem před lety zaměstnanec útulku Karel Roden vychvaloval zatoulané koťátko, aby si ho vzaly domů, věšel jim bulíky na nos, že je to čistokrevná Estoncat, navíc s rodokmenem a že papíry dodá brzy. To jeho "brzy" trvalo 13 let, nakonec však rodokmen přišel a my si mohli čtyřhvězdičkově počíst. Estoncat je malá, dravá šelmička, vhodná pro chov zejména v rozvrácených rodinách s temným tajemstvím. Kmen: kuš(natci), třída: savci citů, řád: šelmy (!), čeleď: kočkovití, rod: malé mrchy, druh: sirotkovití. Pozor! Zvířátko je značně prchavé, při nedostatku lásky i prchlivé, ovšem neobyčejně zábavné svými oblíbenými kousky: hrou na piáno, hrou na nervy, hrou zvanou estonsky kozyskryj, střelbou z kuše a hlavně dablmalbami (viz i pokojíček v jedničce). Po patřičné drezůře dokáže dokonce i zapnout mixér a připravit chutné krysí smoothie. Chov jednoznačně doporučujeme! Zhlédnutí filmu taky. Zamáčknete nostalgickou slzu a překvapí vás i černohumorný zvrat, po kterém chudince holčičce, malé Estherce, tentokrát budete držet palce! ()

Galerie (14)

Zajímavosti (9)

  • Začátek filmu se odehrává v Estonsku v psychiatrickém ústavu v roce 2007, pak krátce v Rusku a zbytek v nejmenované vesnici v Connecticutu na východě USA. (noelcoward73)
  • Ke konci filmu má Esther Albright / Leena Klammer (Isabelle Fuhrman) při oblékání před zrcadlem zakrvácenou tvář, ale v dalším záběru ji má při odchodu z místnosti zcela čistou. (noelcoward73)
  • Aby se Isabelle Fuhrman co nejvíce podobala Esther z předchozího Sirotka (2009), pokusili se jí tvůrci „omladit“ kombinací make-upu, souborem triků a prací s hloubkovou kamerou. Navíc měl štáb k dispozici dvě malé dublérky. (Robbi)

Související novinky

Srpen se ponese v duchu velkých premiér

Srpen se ponese v duchu velkých premiér

01.08.2022

Měli jste pocit, že letošní léto bylo, alespoň co se nabídky v kinech a na streamovacích službách týče, doposud poněkud chudé? Pak vás nejspíš potěší zpráva, že srpen v tomhle směru ledacos napraví.… (více)

Reklama

Reklama