Reklama

Reklama

Obsahy(1)

PRVEK ZLOČINU je spolu s dalšími filmy EPIDEMIE a EVROPA součástí tzv. evropské trilogie, kterou si Lars Von Trier otevřel bránu do světa uznávaného filmu.
Vyšetřovatel Fisher (Michael Elphick) žijící v Káhiře vypráví v hypnóze o svém návratu na starý kontinent. Byl povolán k případu brutálních vražd malých děvčátek prodávajících loterijní losy. Temný příběh se odehrává v apokalypticky vyhlížejícím Německu a vychází na povrch, že vrah zabíjí podle geometrického vzorce. Film mimo jiné obsahuje spousty odkazů na světovou literaturu. Narace si v tomto případě „vzala dovolenou“ a snímek se skládá především z působivých výtvarných obrazů, které podtrhují poutavou atmosféru. Debut tohoto oslavovaného i zatracovaného režiséra získal v roce 1984 v Cannes cenu za technické provedení. (Zrzunda)

(více)

Recenze (79)

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Vyborny, rozhodne jeden z nejlepsich kousku Von Triera. Uz kvuli te skvele unikatni anglictine, ktera to hned vystreluje o uroven nad vsechny jeho "danske" filmy. Sice chvili trva, nez pristoupite na Trierovu hru a nechate se pohltit tim divnym cosi, ale neskutecne hutna a alternativni atmosfera nakonec zvitezi a vtahne vas to. Lars by si v teto nalade opet velmi rozumel s Lynchem. Cely Element zamerne pusobi jako prvek, o ktery se opira - hypnoza. Je to velmi podobne dalsimu kousku rezisera - Evropa, jen o uroven lepsi! "I'm gonna fuck you back to the stone age!" 8/10 ()

angloumene 

všechny recenze uživatele

Snový výlet do zločincova mozku plného vody, červeného světla a větru. Velice netradiční podívaná, dokonce bych řekla že i o dost šílenější, než zbytek Trierových děl, co jsem zatím měla možnost zhlédnout. S postupem času ale tahle nevlídná a nepřátelská atmosféra začíná dávat větší a větší smysl. Až nakonec vše dospěje k nevyhnutelnému konci, který jen podtrhuje neuvěřitelně tíživou a depresivní atmosféru. Sama ještě teď cítím tu těžkost, která se mi neodbytně usadila v hlavě. ()

Reklama

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Od "Lars-a von Trier-a" sa do kín chystá novinka: "The House That Jack Built", ktorý ma tematicky nesmierne láka. Lenže tento režisér, je tak nesmierne špecifický, že nie každý film z jeho tvorby, každému sadne tak, akoby mal. Keď si spomeniem na "Antichrist-a", či "Melanchóliu", ešte teraz ma mrazí na chrbte, ešte teraz cítim tú ťažobu na žalúdku. Lenže potom je tu akási "story" o nejakej "kurve", ktorá nedokázala zaujať ani titulom, nie to ešte príbehom. A tak som sa rozhodol, že vzhliadnem niečo zo staršej tvorby, aby som sa tak nejak dostal do obrazu, s kým mám vlastne dočinenia. Lenže "Forbrydelsens Element", ma dostal do polohy, v ktorej som sa ani omylom nechcel ocitnúť. Od úvodu nesmierne špecificky spracovaný snímok, rozhodne nesadne každému. Kvalita spracovania nijak mimoriadna, rozhovory síce hĺbkové, no na druhej strane zdĺhavé, mdlé, monotónne, akoby bez emócií. Celé mi to prišlo, ako snímok určený pre užšiu fanúšikovskú "skupinu", ktorá baží po podivnostiach, po "neobyčajnom" nádychu. Pre takýto film, divák musí mať, respektíve si musí nájsť pochopenie hneď od úvodu. Čo som Ja rozhodne nemal, a tak som to po pár minútach vzdal. Toto nemalo žiadny zmysel, svoj voľný čas si treba vážiť .. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nedá sa nič robiť, na Element of crime cítiť, že ide o začiatky, pretože ešte nedisponuje takou istotou v rozprávaní a nakoniec ani vo vizuálnom stvárnení, ako neskoršie Trierove do detailu vypiplané diela. Film sa dá sledovať aj ako zástupca neo-noir s typickými noirovskými elementami, i keď detektív vo svojom ohoze mi trochu pripomínal Dona Johnsona v Miami Vice. Každopádne ide o vizuálne jeden z najtmavších farebných filmov a jednu z najtemnejších krimi vôbec. Osobne mám dojem, že ide "tak trochu" o európsku odpoveď na Blade Runnera, keď niekto stretnete Larsa v Cannes tak sa ho na to prosím spýtajte. ()

Courtemanche 

všechny recenze uživatele

O dva roky dříve natočený Befrielsesbilleder je podle mě lepší. Tady kdybych hodnotil jak mě bavil příběh, tak dám jen dvě hvězdičky. Ze stránky tvůrčí taky to není nevím jak dokonalý obraz. Ano je to Trier, ale méně Trierovský než bych chtěl. Jasně že ho inspiruje něco-někdo jako každého, ale podle mě na celovečerní ještě nemá. Pořád hledá, zkouší. Vím že jsou to ostré slova, ale na tohle poukazuje i další jeho film, Epidemie. 2,5/5 ()

Galerie (52)

Zajímavosti (3)

  • Unikátní technologie natáčení vedla k téměř monochromatickému vizuálnímu podání, transformujícímu podobu světa do intenzivních sépiových tónů jen občas narušených kontrastní modrou nebo červenou barvou. Snímek pochází ještě z doby před digitálním colorgradingem, barevné řešení tedy vznikalo pomocí svícení a patřičné chemické úpravy filmového materiálu. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • První film von Trierovy trilogie "Europa", která zachycuje problémy Evropy v budoucnosti. Dalšími filmy trilogie jsou Epidemic a Evropa. (D3VIL)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno