Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (370)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Velmi nenápadný a přitom velmi silný film. Detaily, jakoby mimochodem, dokreslují hluboký cit mezi hlavní dvojicí. Přestože mezi nimi padne jen jedna pusa - a to ještě na čelo - divák uvěří, že on ji opravdu zbožňuje (scéna, kdy je mu až fyzicky špatně, když ji doktor fackuje) a pochopí, proč se ona postupně zamiluje do něj. ____Tak velká láska a absolutně bez patosu. Navíc jsou to nádherně napsané charaktery - Fran je trošku klukovsky roztomilá a Bud by svou nevtíravou laskavostí a péčí prostě dostal každou ženu bez ohledu na to, že už vlastně nemá kde bydlet, ani kde pracovat. P. S. Pro českého diváka je příjemným bonusem ztvárnění horkokrevného temperamentu českých imigrantů v USA. ___ Konstrukčně důvtiné jsou zdvojeně použité gagy a hlášky (dvojí běh do schodů kvůli obavě o život toho druhého, dvakrát použité stejné věty v naprosto jiné situaci). Sex je vždy zobrazen jako ubohý a konzumní, zatímco hlavní dvojici spojuje opravdový cit, a proto mezi nimi skoro nedojde k tělesnému kontaktu. ____I když...:) Docela ironický je opakovaný gag s Baxterovým rozléváním různých tekutin (to stříknutí z nosního spreje už bylo docela očividná metafora, stejně jako závěrečný proud šampaňského z láhve, o kterou se už konečně měl s někým podělit) ()

Eddard 

všechny recenze uživatele

Movie-wise, there has never been anything like "The Apartment" - laugh-wise, love-wise, or otherwise-wise! Tenhle zatraceně chytrý propagační slogan přehání jen malinko. Další důkaz toho, že některé filmy časem nescházejí, ale naopak zrají. Byt je úžasný film. Hluboce smekám v první řadě před výkonem Jacka Lemmona, který famózně skloubil komickou a dramatickou polohu své postavy... a že to byla sakra těžká role, tenhle C. C. Baxter. Klaním se rovněž dokonalému scénáři (s vybroušeností dialogů se drtivá většina dnešní tvorby nemůže rovnat) a sním ruku v ruce jdoucí Billyho režii. A zapomenout bych nechtěl ani na milou Shirley MacLaine, která do role přesně sedla a s Jackem jim to patřičně slušelo. "Ya know, I used to live like Robinson Crusoe. I mean shipwrecked among 8 million people. And then one day I saw a footprint in the sand and there you were." 100% ()

Reklama

viperblade 

všechny recenze uživatele

Omlouvám se všem, ale tahle "klasika" mě nějak minula. Čekal jsem, po všech tě nadšených ohlasech o skvělé komedii, něco podobného jako legendární Some Like It Hot ale dostal jsem takový zvláštní film. Ani moc drama, ani moc komedie. Jen to plyne a sem tam se člověk probudí z letargie. Těm vysokým hodnocením vpravo nerozumím, pro mě Billy Wilder zůstane géniem pro takové filmy, jako Double Indemnity či Witness for the Prosecution, ale určitě si jej nebudu pamatovat za tenhle skrz na skrz průměrný film. 60 %. ()

Scrytcher 

všechny recenze uživatele

Tak tohle se mi trefilo přímo do noty. Wilder představuje příběh plný inteligentních vtipů, smutných okamžiků a milé atmosféry. To co v první půlce podává Billy Wilder jako komedie obratně a zručně transformuje do dramatu. Jack Lemmon se role zhostil opravdu na výbornou a z celého příběhu je krásně cítit vánoční atmosféra. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Mě to nebavilo. Základní premisa je brzy jasná a pak máme litovat úředníčka, který chudáček se musí uskrovňovat kvůli práci, aby u něho v bytě mohli šéfové ve firmě nad ním souložit s milenkami. Docela mě překvapilo, že zrovna Una111, u jiných a daleko lepších filmů tak punktlich na morálku, zrovna tomuhle amorálnímu kousku dala pět hvězd. Osobně bych tady morálku nijak neřešil, ale mně to přijde na víc jak dvě hodiny unylé, bez vtipu a nápadu, a jestli se mám smát, jak vodičkou do nosu pocáká kytku v klopě nebo na stůl šéfa vysype posmrkané kapesníčky , to mi vážně veselé nijak nepřišlo. Skoro hodinu se dopracováváme k nějaké konečně zápletce. která pak velmi rychle odezní, aby se pak vše na Nový rok vysvětlilo a urovnalo. Mimochodem se divím, že z té práce neodešel daleko dřív, za takových podmínek, a proč ze sebe dělal celou dobu blba. Jo, v tom mám ten problém s tímhle filmem - nejenom že ta ha ha zápletka na celý film nevystačí a je slabá, ale ani jedna z postav vlastně není kladná: úředníček je ťulpas, Fran je milenkou ženatého šéfa a je to v poho (fakt budete milovat někoho, o kom víte, že ji klátí váš šéf?), takže ani jedna z postav mi nesedla. Btw, nevěřím, že si sousedi za celou dobu nevšimli, že Baxter byt půjčuje a naivně si fakt mysleli, že takhle řádí sám. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (32)

  • Poslední věta ve filmu byla vymyšlena v posledním okamžiku přímo na place. (Kulmon)

Reklama

Reklama