Režie:
Billy WilderKamera:
Charles LangHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Kirk Douglas, Jan Sterling, Robert Arthur, Porter Hall, Gene Evans, Timothy Carey, Iron Eyes Cody, Ray Teal, Frank Cady, Harry Harvey, Richard Gaines (více)Obsahy(1)
Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům "dobrá zpráva, žádná zpráva" a "špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (131)
„Špatné zprávy nejlépe prodávají. Dobré zprávy nejsou žádné zprávy.“ Billy Wilder uměl točit chytrá a svižná díla, jimž by snad jen málokdo mohl cokoliv vytknout. A Eso v rukávu je jedním z nich. Velká síla filmu tkví ve výkonu Kirka Douglase, jenž dokázal podat na výbornou komplexní postavu bezohledného novináře, který si je částečně vědom svého podlého konání, a přesto tlačí na pilu stále dál a dál. Vývoj událostí v tomto filmu je nakonec možná až příliš přestřelený, přesto skvěle ukazuje žízeň lidí po novinářské senzaci a absurditě dělání z komára velblouda za každou cenu. Svou premisou jednoduchý, přesto velmi silný a výmluvný snímek. ()
Je příznačné, že v paranoidní McCarthyovské době vznikly hned dva dobré snímky o konstrukci mediální reality. Wilderovo Eso v rukávu je o fous lepší než Robsonovo Tím hůř, když padnou. Oba jsou ale důstojnými předchůdci snímků jako Děkujeme, že kouříte nebo Vrtěti psem. A pochopitelně jsou také už z principu vážnější. Poukazují na to, jak moderní doba způsobuje, že více než ve fyzické realitě, žijeme v informacemi vytvářeném světě a jak se tato realita dá ohýbat. Vše, co považujeme za pilíř jistoty našeho vědění, může být lež nebo přinejlepším metaforickou verzí pravdy o světě. Jean Baudrillard to bude o několik desetiletí později nazývat "simulakra". ()
Bezskrupulózní reportér neváhá pro velký příběh plnící titulní stránky zdržovat záchranné práce, nakonec se v něm samozřejmě hne svědomí, ale to už je pozdě (nečekal jsem) a špatně dopadne (čekal jsem, i když ne takhle afektovaně). Přece jen mi z dnešního pohledu přišla celá ta kritika novinářské (lidské) senzacechtivosti, kariérismu a "hyenismu" až příliš naivně přímá a polopatická, takže i pro ten přetažený závěr to vidím jen na lepší 3*. ()
Strhujúci príbeh o temných stránkach ľudskej duše, ktorá baží len po mamone a svetskej sláve. Nikdy však nie je neskoro na nápravu, cena ale môže byť veľmi veľká... Film-Noir, ktorý som pozrel takmer na jedno nadýchnutie a s rozuzlením, ktoré ma po emotívnej stránke celkom slušne zasiahlo. A Kirk Douglas? Škoda písať, geniálny ako vždy, a v tomto prípade to platí dvojnásobne, pretože jeho rola nebola práve jedna z najľahších. Klobúk dole. ()
Jeden z mála filmů, který si nechám a podívám se na něj znovu i přesto, že mu dávám jen průměrné hodnocení. Nechci totiž uvěřit, že by Billy Wilder v kombinaci s Kirkem Douglasem natočil jen průměrný film a spíše se přikloním k teorii, že jsem byl jen unavený a nedovedl jsem snímek patřičně docenit. 50 %. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (15)
- Ide o druhý film Billyho Wildera, v ktorom postava pracovala pre fiktívnu firmu Pacific All-Risk Insurance Company. Tým prvým bol film Pojistka smrti (1944). (Reverse01)
- Film v době svého vydání obdržel negativní recenze a studio prodělalo. Bez svolení Billyho Wildera byl proto název změněn na The Big Carnival (Velký karneval), aby se zvýšily tržby z filmu, ale ani to nefungovalo. Po úspěchu dalšího Wilderova filmu Stalag 17 odmítl Paramount vyplatit Wilderovi jeho podíl se zdůvodněním, že si nechávají peníze, které prodělali na předchozím filmu. (liquido26)
- Studio nechalo u útesu postavit repliku puebla za 30 tisíc amerických dolarů. Natáčelo se za obchodním střediskem Lookout Point u silnice 66. Poté, co natáčení skončilo, byla scéna ponechána netknutá a majitel obchodu ji využíval, aby přitáhl turisty. (liquido26)
Reklama