Biografie
Ačkoliv má na svém kontě přes stovku filmových a televizních rolí, hojně se uplatnil v dabingu a výraznou stopu zanechal také v divadle, tak i v jeho rodné zemi dokáže málokterý Francouz k jeho tváři a hlasu připojit jméno Bernard Dhéran. Narodil se jako Bernard Poulain ve městě Dieppe na severním pobřeží Francie, vyrůstal ale v Rouenu, stejně jako řada dalších mladých lidí neměl zcela jasno o své budoucnosti, což se týkalo především nejistých časů na počátku druhé světové války. Nakonec na Národní konzervatoři dramatického umění v Paříži vystudoval herectví (1947), školu absolvoval s druhou cenu v oboru komedie.
Po studiích hrál především na scéně Théâtre Marigny, účinkoval ve francouzské moderně, objevil se také v Kafkově Procesu, počátkem padesátých let se prosadil v Théâtre des Célestins, kde se jeho doménou stala francouzská klasika (Molièrova hra Scapinova šibalství). Před kamerou debutoval bezejmennou epizodou v historickém filmu KULHAVÝ ĎÁBEL (Le diable boiteux, 1948), v menších rolích se objevil v padesátých letech ve filmech známých i u nás (NAPOLEON – Napoléon, 1955; VELKÉ MANÉVRY – Les grandes manoeuvres, 1955), v KRÁSKÁCH NOCI (Les belles de nuit, 1952) vytvořil snoubenecký pár s Ginou Lollobrigidou. Další nevelké úlohy ztvárnil v umělecky ambiciózních dramatech padesátých let, do širšího povědomí se ale dostal díky nenáročným komediím (SLEČNA KATASTROFA – Miss Catastrophe, 1956), pozoruhodnou kreaci gangstera Freda předvedl ve filmu VACANCES EXPLOSIVES! (1957).
Významnou kapitolu v Dhéranově umělecké dráze tvoří jeho letitá příslušnost k nejslavnějšímu francouzskému divadlu Comédie Française, jehož byl členem v letech 1953-1989. Na tomto jevišti odehrál desítky rolí především ve francouzské klasice (Molière, Corneille), uplatnění ale našel i ve světovém repertoáru (W. Shakespeare, C. Goldoni). Souběžně nadále točil filmy, ještě na konci padesátých let jich bylo několik ročně, u nás je známý například z historických dobrodružně laděných snímků KAPITÁN FRACASSE (Le capitaine Fracasse, 1961) nebo HRABĚ MONTE CHRISTO (Le comte de Monte Cristo, 1961).
I když práce v divadle zůstávala jeho prioritou, i v sedmdesátých letech se nadále objevoval před kamerou, začala ale převažovat televizní tvorba, hlavně žánr historických seriálů. Právě tady mohl uplatnit své herecké schopnosti v typově zcela odlišných postavách francouzských dějin – volnomyšlenkářský filozof Voltaire, zkorumpovaný diplomat Talleyrand nebo barokní požitkář Beaumarchais. Ve vedlejších rolích se nicméně podílel například na filmech MLČENLIVÝ (Le silencieux, 1973) nebo NÁVRAT SEDMÉ ROTY (On a retrouvé à septième compaigne, 1975).
Po odchodu z Comédie Française se Dhéran vrátil mimo jiné do divadla Théâtre Marigny (Antigona), účinkoval také v populární Mirbeauově hře Byznys je byznys v Théâtre du Palais Royal (za toto představení byl v roce 1995 nominován na prestižní Molièrovu cenu), zatím naposledy vystupuje v Théâtre des Variétés (Williamsova hra Nikdo není dokonalý). S filmem Bernard Dhéran v posledních letech spolupracuje jen výjimečně, zaznamenat jej můžeme například v NEVINNÝCH KRUTOSTECH (Ridicule, 1996) nebo v komedii NEPOSTRADATELNÝ POMOCNÍK (L΄antidote, 2007). Z jeho dalších aktivit je na místě zmínit dabing; pro francouzskou distribuci namluvil řadu slavných amerických herců (Sean Connery, Christopher Lee, Anthony Hopkins, Christopher Plummer).
Herec
Seriály | |
---|---|
1999 |
La Petite Fille en costume marin |
1998 |
Blague à part |
1997 |
Docteur Sylvestre |
Une retraite dorée (S03E01) |
|
1993 |
Classe mannequin |
1992 |
Sylvie et compagnie |
1991 |
La Florentine |
1989 |
La Comtesse de Charny |
1988 |
Anges et loups |
La Sonate pathétique |
|
1987 |
Le Gerfaut |
1985 |
Maguy |
1983 |
Marianne, une étoile pour Napoléon |
1976 |
La Vie de Marianne |
1975 |
Marie-Antoinette |
1973 |
Les Mohicans de Paris |
Un monsieur bien rangé |
|
1967 |
Deslouettes père et fils |
Les Aventures de Michel Vaillant |
|
1965 |
Svatouškové |