Reklama

Reklama

Bo Burnham: Inside

(pořad)
Stand-up / Komedie
USA, 2021, 87 min

Režie:

Bo Burnham

Scénář:

Bo Burnham

Hudba:

Bo Burnham

Účinkují:

Bo Burnham
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Komediální speciál o prapodivném roce plný nových písniček a čerstvých postřehů. Bo Burnham, který v něm sám účinkuje, ho celý napsal a natočil v izolaci. (Netflix)

Recenze (52)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Nový (komediální/dramatický) speciál Bo Burnhama, dostupný od konce května na Netflixu, je tím nejlepším, co bylo letos zatím k vidění. Je to - aspoň tak, jak je to na databázích a streamovací službě kategorizováno - stand-up, jenže stand-up Bo Burnhama, což znamená, že on v něm převážně sedí a zpívá. Nechybí proto to, na co je člověk u něj zvyklý, čím se proslavil a co mu jde skvěle: písně, které jsou persifláží různých hudebních žánrů, s výborně zvládnutými tonálními přechody a utahováním si z různých společenských trendů. Píseň Instagram bělošky, která až dolanovsky pracuje s proměňujícím se formátem obrazu, trumfuje jenom song Politicky problematický, který má podobu hudebních montáží z osmdesátkových sportovních a tanečních filmů._____ Vedle známého a osvědčeného jde pravděpodobně o první stand-up v historii daného formátu, u kterého člověk bude víc plakat, než aby se smál. Předchozí větu míním jako to největší možné doporučení, protože jde o stand-up Bo Burnhama, tj. výzvu formě a formátu. Kde Daniel Sloss obrací formát proti publiku, aby své vystoupení zakončil obdobou Ted Talku, a kde si Hannah Gadsby pohrává s diváckým očekáváním a strukturou, tam Burnham teprve začíná. Jeho předchozí vystoupení velmi chytře pracovala s mizanscénou (např. pozadí, kde jsou napsány části jednotlivých písní i povídání ve WORDS, WORDS, WORDS) i s významotvorností svícení (červené a modré světlo v písni Left and Right Brain ve WHAT či Can´t Handle This v MAKE HAPPY), přičemž většinou na závěr nechybělo něco introspektivního. Tentokrát je introspektivní celá hodina a půl: uzavření v jednom pokoji a v jedné mysli, ohlížení se nejenom za vlastní kariérou, ale i pandemickým rokem a osobní i mnohými sdílené zkušenosti. Obstojí to klidně jako metafikční trosečnický narativ, ve kterém Pátka/Wilsona nahradil mikrofon a kamera, a tak se zvládne vypovědět o takových věcech jako samota, izolovanost, deprese apod. Tentokrát se dekonstruuje nejenom formát stand-upu, jehož konstruovanost předchozí burnhamovské speciály odhalovaly ve snaze nalézt nějakou autenticitu, ale rovnou celého života a života online. Celek svou záměrnou roztříštěností a narušováním kontinuity odpovídá zkušenosti brouzdání po netu, jednotlivé části jsou pak vyvedeny například jako komentovaná videohra-únikovka, ve které Bo ovládá sám sebe, jiná část má třeba podobu reakčních videí uvnitř reakčních videí uvnitř reakčních videí... Je to mistrovské dílo, a to nehledě na formát, platformu, žánr, různé kategorie, do kterých je INSIDE řazeno, protože všechny a všechno přesahuje (je to stand-up, je to trosečnická fikce, je to soubor videoklipů, jsou tam reakční videa, neinteraktivní hra, domácí videa, dokument o jednom roku atd.). Bez přehánění: co David Lynch udělal svými RABBITS pro sitcomy a TWIN PEAKS pro seriály obecně, to Bo dělá svým INSIDE pro stand-upy a obecně content pro streamovací platformy a různé servery. Závěrečná inside/outside pasáž o vztahu tvůrce a publika i tvorbě jako kreativním vyjádření a zároveň psychiku destruující, je svým posledním záběrem stejně působivá a mnohavýznamová jako křik v závěru TWIN PEAKS: RETURN. () (méně) (více)

Nin 

všechny recenze uživatele

Můj milovaný stand-up komik Bo Burnham přišel s novým speciálem, který už na první pohled slibuje, že bude jeden z těch depresivnějších... a taky jo. Je to pořád komedie, ale už ne tolik "ha-ha" vtipné. V Inside je hromada chytlavých písniček, které jsou jako obvykle přeplněné satirou, introspekcí, velkou sebekritikou a nějaké té meta-komedie. Je to hodně umělecké, ale zároveň přístupné a srozumitelné. Ve filmu vidíme Boa v kejp malém příbytku (nejspíš je to jakýsi zahradní domek pro hosty, kam se uchýlil, jinak má normálně barák s manželkou), kde si vystačil jen s kamerou a různými efektivními světelnými zařízení, aby vytvořil překvapivě dobrou šou s pěknou vizuální stránkou. Inside na mě hodně působí jako takové drama o umělci.. a musím říct, že to na mě byla místy síla. Asi už je to i tím, jak mám Burnhama rád z minulosti, ale když jsem ho tak občas viděl, jak je zkroušený a mluví o svých depresích, tak mně ho bylo šíleně líto a měl jsem o něho reálný strach (protože je to reálná osoba). Celkově tedy podle mě Bo Burnham: Inside obsahuje spíše drsný a temný humor, kterému se sice věnoval už od počátku kariéry, ale v tomhle kontextu to je místy pořádně melancholická jízda. Ale taky stále geniální, jako obvykle. (9/10) ()

Reklama

Splasher 

všechny recenze uživatele

Inside je jistě zajímavý svým časosběrným formátem. Touto délkou přípravy ale pro mě zároveň lehce devalvuje výsledný produkt - tu řadu povedených scén, které dokázal vytvořit jeden člověk. Je tam totiž taky několik pasáží, u kterých vyloženě chyběl režisér, který by Burnhama upozornil na zjevné nedostatky. ___ Bylo by zajímavé zjistit kolik materiálu zůstalo nevyužito. Lidl Father John Misty ()

Hamaradža 

všechny recenze uživatele

Tak 3,5 hviezdy. Celkom komplikovaný oriešok na analýzu - s rôznymi vrstvami, z ktorých niektoré pravdepodobne sám Burnham nezamýšľal. Čo tu funguje dobre: Zachytenie ducha doby - ak sa ma budú jedného dňa deti pýtať, aká že bola tá pandémia, pustím im tento film. Pocity osamotenia, tvorcovskej krízy a depresívnej epizódy sa tu darí výborne prenášať na diváka. Vrámci toho že ide plusmínus o one man project z jednej miestnosti, je to neobyčajne kreatívne, plné nápadov - a to prekvapivo nie len hudobných, ale i vizuálnych. Stále je vtipný - a do istej miery i sociálne uvedomelý - bavili ma ponožkové piesne o sociálnej nerovnosti v US, či Jeffovi Bezosovi. :) V závere to funguje i emočne - All eyes on me je naozaj veľkolepý záver tejto intímnej spovede - sám som mal slzy na krajíčku. Čo tu nefunguje dobre: Burnhamov narcistický egocentrizmus. Netreba samozrejme zabúdať že ide o privilegovaného, bieleho, finančne značne zabezpečeného mladého umelca s rodinou, priateľkou a možnosťami tvoriť podľa svojho gusta - trochu nechcene zábavne potom pôsobí jeho martýrska poloha človeka, ktorý si musí (rovnako ako ostatní) pretrpieť rok v karanténe a rúti sa mu z toho svet. Očividne inscenované scény, pri ktorých sám seba (!) točí ako plače, už hraničia s cringom. Takisto jeho white saviour komplex - časť filmu sa ospravedlňuje za svoju politickú nekorektnosť - ktorou už tu ale takmer vôbec neoplýva. Kde sú tie provokatívne vtipy, o ktorých v úvode hovorí? Vynikajúci komentár tu napísal Traffic, s ktorým síce v niektorých bodoch nesúhlasím (myslím, že mental health je dôležitá téma na riešenie a to že ide o privilegovaného white male atď. neznamená že aj jeho psychické problémy nie sú relevantné, najmä keď ich vie zužitkovať do takto audiovizuálne vydareného diela), no jedná sa pre mňa o veľmi zaujímavý, netradičný a fresh rozbor. Vďaka. ()

BigDeal 

všechny recenze uživatele

Wow. Keď som sa dopočul, že Bo doma nahral nový špeciál, veľmi som sa potešil, nakoľko Make Happy považujem za úžasnú vec, ale zároveň som bol v rozpakoch. Je totiž rozdiel vidieť živé vystúpenie z ktorého sála energia a vidieť človeka, čo sa nahráva ako v izbe hrá na klavír. Lenže tak to vôbec nie je. Robil na tom síce len jeden človek v jednej izbe, ale tá produkcia je neskutočná! Kamera, výprava, hra so svetlom, strih,... ani si len neviem predstaviť, koľko hodín práce do toho muselo ísť. Fakt klobúk dolu! Po obsahovej stránke je to tiež niečo iné. Vtipné piesne sú zaobalené do artovej formy a skôr než stand-up ide o náhľad do utrápenej duše zatvorenej medzi štyrmi stenami. Výhoda špeciálu je, že rozpráva nielen zvukom, ale aj obrazom a pocit úzkosti vie veľmi dobre preniesť na diváka, ktorý sa toho celého zúčastňuje. Ak sa raz moje deti spýtajú, aké to bolo cez pandémiu, pustím im toto. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (7)

  • První komediální speciál Netflixu, který kdy byl distribuován v kinech. (KGBelik)
  • Během písně „Sexting“ můžeme ve správnou chvíli vidět dlouhou textovou zprávu od Burnhama jeho přítelkyni, která je o tom, jak by na ni neměl být vyvíjen nátlak, aby ho sextingovala zpět, a pokud se necítí dobře, pak je s tím on v pořádku. (KGBelik)
  • Bo Burnham pokračuje v jedné ze svých tradic a ani zde nechybí vtip o Židech. Tuto tradici má už od stand-upu What (2013). (KGBelik)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama