Obsahy(1)
Film se zaobírá úlohou ženy bez griffithovského sklonu k melodramatičnosti, spíše spolehá na výrazové prvky impresionismu. Hlavní hrdinka, usmívající se paní Beudetová, jak značí ironický název filmu, pozoruje svůj vlastní život a svého nevyrovnaného egoistického manžela. Jeho oblíbeným způsobem, jak k sobě přitahovat pozornost, je ohrožovat se nenabitým revolverem. Jeho zdeptaná žena se právě této hříčky chytne jako vratké cesty k domnělé spáse, ale nepočítala s vlastní vlnou výčitek i jinými okolnostmi, které ani nemůže ovlivnit. (Morien)
(více)Recenze (22)
Jeden z možných pohledů na paní Bovaryovou. Její snění (jak vidíme) není prosté a upřímné, na klavír sice hraje Jardins sous la pluie od Debussyho, avšak její mysl zalidňují monstra. Akcentované "tahání se o vázu" také do jejího snění příliš nezapadá. A tak, ať chlap je jaký chce, usmívající se paní Beudetová je jen ustrašenou loutkou (bez hlavy). Vyústění příběhu jen dokládá, že kdyby to dopadlo jinak, také by to bylo řešení... ()
Zaujímavý krátky film z éry avantgardných snáh o zobrazenie duše človeka, v ktorom sa snúbi prepracovaná dramatická dejová rovina s preludmi prenasledujúcimu hlavnú hrdinku, jednu z tisícov obyčajných žien v domácnosti. Napätie medziľudských a sociálnych vzťahov je tu vykreslené v pôsobivej postave duševne nevyrovnanej, utrápenej manželky, nespokojnej so svojím životom, ktorej protipólom je neurotický manžel so sklonmi k agresii, ktorý je v afekte schopný všetkého, navyše ju psychicky tyranizuje, a v jej fantázii sa z neho stáva netvor, ktorý ju prenasleduje. Manžel samotný, ako je už zrejmé, nie je o nič lepší, a pokiaľ od nej niečo chce, neváha sa uchýliť k citovému vydieraniu, a dokonca sa vyhráža samovraždou. Potešili ma skvelé herecké výkony, ako aj réžijný um Germaine Dulac, spolu s výborným komorným scenárom, pripomínajúci literárnou výstavbou deja poviedku, resp. novelu. Predsa len by som však mal jednu výhradu - videl som 38-minútovú verziu a myslím si, že to šlo spraviť ešte kratšie a konzistentnejšie, čím by film dosiahol ten aj pre dnešného diváka ideálny rytmus. 80% ()
Už plagát filmu naznačuje traumu pani Beudetovej. Alebo si viete predstaviť život s človekom s takýmto výrazom? Pani Beudetová vidí svojho manžela vo svojich psychedelických víziách a nočných morách ešte viac expresívne, ako v skutočnosti, takže jej rozhodnutie, ktoré v priebehu filmu učiní, pôsobí vyargumentovane napriek tomu, že jej manžel nenesie v podstate na jej stave žiadnu relevantnú vinu, je to proste iba taký "blbec na večeru". Film je zaujímavý svojou revolučnou feministickou myšlienkou a zaujímavým spracovaním, ktorým sa určite inšpirovala aj taká Maya Deren pri tvorbe Meshes of the afternoon. Videl som kratšiu, dostupnú verziu, z ktorej som mal pocit, že filmu predsa len niečo chýba. Ak ho hodnotím ako revolučný experiment, zaslúžil by si viac hviezd, v porovnaní s nemými celovečernými snímkami z daného obdobia bol ale trochu menej zábavný a divácky uspokojujúcejší. ()
Velmi specifický film, který myslím nijak v současné době nepobouří svým feministickým pojetím, ale naopak má velký potenciál k tomu, aby zaujal svým snovým pojetím. Stále se zde dají nalézt prvky, které nadchnou i současného diváka, hlavně v tom smyslu, jak jsou scény pojaty, jak jsou natočeny. Pokud se nepletu, jedná se zároveň o jednu z prvních režisérek, která je uznávaná, a to natolik, aby se její film objevil v 1001 filmech, které musíte vidět, než zemřete. Příběh sám o sobě nemusí nadchnout, ale právě pojetí scén je výborné. ()
Pro mnohé němé filmy a zvláště pak pro filmy impresionistické typické konvenční řazení příběhu je v Usměvavé paní Bedetauové zcela rozvráceno a podpořeno navíc pozoruhodným vizuálním ztvárněním. Také je to jeden z prvních filmů vůbec, který nesmýšlí o psychologii postav pouze jako o archetypální rámcové vykalkulovanosti, nýbrž jako o komplikované vnitřní studii, jejíž prioritním posláním je nejen znejasnění těchto postav, ale rovněž docílení jejich větší komplexnosti a možné zpětné interpretovatelnosti ze strany diváka. Motivy přemisťované vázy nebo nabité zbraně jsou natolik nadčasové a filmově využitelné, že je lze v rámci dalšího vývoje filmu snadno považovat za přelomové. ()
Galerie (13)
Photo © Colisée Films
Zajímavosti (1)
- Film byl vybrán do programu prvního Festivalu ženského filmu v New Yorku v roce 1972. (ČSFD)
Reklama