Režie:
Luis BuñuelObsahy(1)
Při psaní scénáře si Luis Bunuel a Salvador Dali dávali záležet, aby nic ve filmu nebylo racionální. ANDALUSKÝ PES je 16 minut bizarních a surrealistických výjevů, které mohou, ale taky nemusí, něco znamenat. Ženské oko je rozříznuté vejpůl, muž za sebou táhne dva velké klavíry, na nichž jsou mrtví oslové a živí kněží, v díře v dlani se objeví množství mravenců... Surrealismus 20. let dominoval zejména ve výtvarném umění a v literatuře, teprve tímto kratičkým snímkem, na první pohled pouhou provokativní hříčkou, vstoupil i do hájemství filmu. Příznačná je zvláštní, jakoby halucinační atmosféra, která vytěsňuje potřeby vázat vyprávění do úměrných příčinnostních vazeb. Nad groteskní stylizací však vítězí bizarnost někdy až hrůzná - počínaje úvodním záběrem s rozřezávaným okem a konče pověstnou scénou, kdy mladík chtěje se dostat ke své milence táhne dva klavíry, na nichž spočívají mrtvá dobytčata, potřísněná krví a výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (409)
Andaluský pes je krátkometrážním snímkem, plným nejrozmanitějších násilných surreálných scén, které se snaží diváka šokovat. Duo Buñuel - Dalí se svým dílem snaží vymezit zažitým společenským normám ve vztahu k iracionalitě vyprávění, což podtrhuje použitá nelineární podoba příběhu. Andaluský pes je výjimečným a nezapomenutelným dílem světové kinematografie. Čtyři hvězdy. 👍 (01.01.2024) ()
Tak toto opravdu není můj šálek kávy (jde o přesný opak). Marně přemýšlím, kdy mě naposled něco tak moc minulo. Nechápal jsem to a po celou dobu filmu se nudil (luštit nastražená a v některých momentech spíš domnělá podobenství mě po chvíli přestalo bavit a tvůrce podezřívám z toho, že si k realizaci svých snových výjevů přizvali i nějaké ty halucinogenní pomocníky). Profkláklé záběry s řezáním oka a mravenci mě nechaly chladným, to mě spíš z apatie probudilo „tahání klavíru“ a pak držení „částí ženského těla“ (to mělo svoji myšlenku, ehm), avšak 2 momenty na celý snímek jsou „poněkud“ málo. Pravděpodobně neumím docenit skutečné umělecké dílo, ale…nikdy jsem netvrdil, že ano, takže po zhruba 2 a půl letech hodnotím odpadem (a po takové době z toho mám skoro až dětinskou radost). ()
Vopred som netušil, čo mám od Buñuelovho filmu čakať a teraz po zhliadnutí ani presne neviem, čo som to vlastne pozeral. Zo všetkého najviac mi to pripomínalo akúsi surrealistickú exhibíciu, prirodzene bez hlbšieho zmyslu, ktorá navyše išla značne mimo mňa. Možno je to na mňa len príliš silná káva, možno som sa len príliš nesústredil, možno... Každopádne, nie všetko, čo je pôsobivé a šokujúce je aj kvalitné. Súhlasím s tým, že je to dielo, ktoré treba vidieť (a hlavne je to dielo, nad ktorým sa dajú viesť nekonečné debaty), ja osobne som už rád, že to mám za sebou a taktiež to už znova vidieť nemusím. Som si ale istý, že milovníci surrealizmu boli pri pozeraní na vrchole blaha... ()
Jedna hvěžda za zajímavé mravence lezoucí z ruky, za to ochmatávání v bytě a možná i za to řezání oka. Jinak šlo o zhuleneckou blbost. No vlastně i v těchto případech šlo o zhuleneckou blbost. Vážně nedoporučuju koukat se na to při hodině češtiny, když berete surrealismus. Nepotřebuju, aby film dával smysl, ale tohle je na mě moc. ()
To se takhle ráno chlápek chystá v koupelně, očistí si břitvu a při holení rozřízne své přítelkyni oko. Slavná a stále šokující scéna je jen jedna z mnoha ujetostí v tomhle absurdním filmečku, který dřív mnohé diváky pobouřil. Ve filmu se ale mezi bizarnostmi dá vystopovat i nějaký ten příběh. Je to v podstatě romance s prvky hororu a černé komedie. Hlavně je tu spoustu šílených, ale vizuálně zajímavých obrazů. Film má i na dnešní poměry solidní tempo a vůbec mě nenudil jako jiné slavné surrealistické kousky, což bude i rozumnou stopáží. Film s otevřeným výkladem, který stále působí zajímavě. (7/10) ()
Galerie (45)
Photo © Umbrella Entertainment
Reklama