Režie:
Roland KlickScénář:
Roland KlickKamera:
Jürgen JürgesHrají:
Dennis Hopper, Terrance Robay, Ramona Sweeny, David Hess, Christian Brückner, Stefan Staudinger, Shaun Lawton, Ute Cremer, Cathy Haase, Klaus Voormann (více)Obsahy(1)
Prokletý film jako padající hvězda fascinuje svou spektakulární tragédií a současně nabízí nadčasové pojednání o propagačních praktikách, které prodávají zkaženými metodami i nádherná díla a vznešené myšlenky. Dennis Hopper podává svůj nejosobnější, nejdestruktivnější a nejkokainovější výkon. White Star měl být vrcholem filmografie Rolanda Klicka, velkým mezinárodním projektem honosícím se uznávanou hollywoodskou osobností v hlavní roli. Jenže tou (bohužel pro režiséra) byl Dennis Hopper. Muž, který se stal věhlasnou ikonou amerického nezávislého filmu díky Bezstarostné jízdě (1969), svůj herecký status upevnil rolemi v titulech Mad Dog Morgan (1976), Americký přítel (1977) či Apokalypsa (1979). V Klickově filmu měl ztvárnit pragmatického promotéra, který se za pomoci pochybných metod snaží z naivního hudebníka udělat hvězdu.
Hopper byl projektem nadšený a i posléze se vyjádřil, že se jedná o jeho nejosobnější part. Nemalou mírou to bylo dané Klickovou tvůrčí metodou. Německý filmař své figury vytváří na základě aktérů, které nechává, aby namísto podřízení se předem striktně navržené roli sami s postavou splynuli a oživili ji vlastní osobností. Jenže čtyřicátník Hopper se na začátku 80. let pohyboval na absolutním vrcholu, resp. dně své kokainové závislosti, což v praxi znamenalo divoké výbuchy emocí, náhlé změny nálad a pouze asi dvě hodiny denně, kdy byl reálně použitelný k natáčení. S nevyzpytatelným hlavním představitelem a omezeným natáčecím plánem byl Roland Klick nucený scénář upravovat za chodu a vymýšlet řešení pro chybějící expozice k Hopperovým scénám, které nebyl herec schopný zahrát.
Výsledkem je tak defektní torzo, které zároveň svou impulzivností, neotesaností, maniákalností a eliptičností představuje fascinující kinematografický zjev. Nutno také uznat, že navzdory všem okolnostem natáčení dokázal Klick z Hopperova výkonu vykřesat relativně funkční portrét do sebe zahleděného a sebedestruktivního maniaka, který dnes v éře manažerů na koksu a monstrózní mašinerie PR průmyslu získává na výmluvnosti.
(Letní filmová škola)
Recenze (3)
White Star měl být vrcholem filmografie Rolanda Klicka, velkým mezinárodním projektem honosícím se uznávanou hollywoodskou hereckou osobností v hlavní roli. Jenže tou bohužel pro režiséra byl Dennis Hopper. Hopper se na jedné straně stal věhlasnou ikonou amerického nezávislého filmu díky Bezstarostné jízdě (Easy Rider, 1969) a současně svůj herecký status upevnil rolemi ve filmech Mad Dog Morgan (1976), Americký přítel (Der amerikanische Freund, 1977) či Apokalypsa (Apocalypse Now, 1979). V Klickově filmu měl ztvárnit pragmatického promotéra, který se za pomoci pochybných metod snaží z naivního hudebníka udělat hvězdu. Hopper byl projektem nadšený a i posléze se vyjádřil, že se jedná o jeho nejosobnější part. Nemalou mírou to bylo dané Klickovou tvůrčí metodou. Její podstata spočívá v tom, že figury vytváří na základě aktérů a nechává je, aby namísto podřízení se předem striktně navržené roli sami s postavou splynuli a oživili ji vlastní osobností. Jenže současně byl tehdy Hopper na absolutním vrcholu, potažmo dně své kokainové závislosti, což znamenalo divoké výbuchy emocí, náhlé změny nálad při natáčení a především to, že byl reálně použitelný pouze asi dvě hodiny denně. S nevyzpytatelným hlavním představitelem a omezeným natáčecím plánem byl Roland Klick nucený scénář upravovat za chodu a vymýšlet řešení pro chybějící expozice k Hopperovým scénám, které nebyl herec schopný zahrát. Výsledkem je na jedné straně defektní torzo, které ale zároveň svou impulzivností, neotesaností, manickostí a eliptičností představuje fascinující kinematografický úkaz. Nutno také uznat, že navzdory všem okolnostem natáčení dokázal Klick z Hopperova výkonu vykřesat relativně funkční portrét sebezahleděného a sebedestruktivního maniaka, který dnes v éře vykoksovaných manažerů a monstrózní mašinérie PR průmyslu získává o to silnější výmluvnost. [psáno pro LFŠ 2018] ()
Tento snímek si pro sebe krade Dennis Hopper, jenž sice předvádí opravdu kokainem nakopnutý, šílený a zpocený výkon, ale zároveň mu nelze upřít opravdu prvotřídní citlivé herectví. Těžko si k postavě Kennetha Barlowa, hudebního producenta žijícího ve skoro rozplynutém oparu své dávno zašlé slávy, představit někoho jiného než právě jeho. A ačkoliv podle slov režiséra Rolanda Klicka bylo naprosté peklo s Hopperem kvůli jeho drogové závislosti točit, možná se nakonec ta jeho kokainem hnaná zběsilost stala přidanou hodnotou k tomuto filmu. White Star je tragédie charakteru, jejíž ozvěna ve mně po zhlédnutí ještě nějakou dobu zůstává. [LFŠ 2018] ()
komentář a souvislosti: https://www.screenslate.com/features/286 ()