Reklama

Reklama

Cirkus

TV spot

VOD (1)

Obsahy(1)

Hrdinou příběhu je bez práce a peněz stále hladový Tulák, kterého právě pronásleduje policie, neboť jej považuje za kapesního zloděje. Při honičce je zahnán do manéže cirkusu. Svými komickými pády i jednáním nešiky probudí v divácích tolik bouřlivého smíchu a nadšení, že se jej ředitel cirkusu rozhodne zaměstnat jako klauna. Později se hodlá stát skutečným umělcem a získat lásku přitažlivé krasojezdkyně… Do příběhu plného humoru i sentimentu přimíchal scenárista, režisér a herec Charlie Chaplin také trochu ze smutné a bolestné reality života chudých lidí, současně ukazuje, jak obtížné je diváky v manéži zaujmout. Vedle obdivuhodné choreografie tento snímek i dnes může zaujmout gagy, klaunskou komikou a mistrovským ztvárněním Tuláka. V roce 1928 Charlie Chaplin za Cirkus získal Oscara, v podobě Zvláštní ceny udělené současně za scénář, herecký výkon a produkci filmu. Film byl původně natočen beze zvuku, také k němu později byla dodána hudba, kterou napsal Charlie Chaplin. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (106)

Kaluž 

všechny recenze uživatele

Ten krvelačný poník mě naprosto odzbrojil. Nebo opice, které se pokoušejí ukousnout Charlieho nos. Chaplin byl génius, který zvládl prakticky vše od hudby (v úvodní písni dokonce zpívá!) a vkusného scénáře, přes opět výtečně zahranou hlavní roli až po produkci a excelentní režii. I po více než osmdesáti letech od natočení se u toho válíme smíchy. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Člověk se až diví, co všechno bylo možné, hlavně pokus se bezpečnosti herců týká. Pojišťovny by si teď rvaly asi vlasy, anebo by herce prostě nepojistily. Charlie Chaplin je v tomhle směru opět výtečný a jeho číslo se lvem mě dostalo. Místy jsem se docela bavil, takové to milé pohlazení po duši, které u mě groteska umí vyvolat. ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Cirkus je velice zábavný. Ani po letech Chaplin nepřestává svými skvělými nápady překvapovat. U Cirkusu jsem opět žasl nad Chaplinovým nesmrtelným humorem, ale také nad geniální choregrafií, kerá umí překvapovat i po tolika letech. Navíc i zde Chaplin do filmu plného humoru přimíchal trochu ze smutné a bolestné reality života chudých lidí, takže se nejedná o žádnou prostoduchou grotesku, jaké se té době běžně produkovali, ale o zábavný film s lidským rozměrem. Ale myslím, že mezi vrcholná díla Chaplinovi tvorby Cirkus nepatří. Oproti nim je ořeci jen o něco jednoušší a nemá takový hluboký morální přesah. ()

Iggy 

všechny recenze uživatele

Škoda, že tenhle Chaplinův film není moc známý, protože mě se od něj libíl skoro nejvíc. Tulák Charlie se motá okolo cirkusu, jehož sláva upadá a nikdo se jeho představením už nesměje. Charlie se náhodou dostane do cirku a jeho běžné nešikovné chování vyvolá bouřlivý smích diváků. Ředitel cirkusu ho angažuje jako klauna, ale když se Charlie snaží být vtipný, nikomu se to nelíbí. Nakonec je angažován jako pomocník, který je na jeviště vždy vmanipulován náhodou a svým přirozeným chováním je vtipný. Památná je zejména scéna, v níž Charlie zaskakuje za provazochodce. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Asi bych chtěl trochu vyvrátit, že během sledování můžete zemřít smíchy, což tady sice nikdo výslovně  nenapsal, ale z některých komentářů by to tak mohlo vyznít. Ale zároveň jsem rád, že dle zdejších komentářů Charlieho Chaplina pořád dokáže někdo docenit.Kino při obnovené unikátní kino premiéře  jinak zelo prázdnotou, ale chápu, že stará němá celovečerní  groteska asi nebude v dnešní době, obzláště uprostřed letní sezóny a horkého dne úplně trhák. Já jsem ale rád, že se mi poštěstio tohle v kině vidět  a i když rok vzniku a samotný fakt, že jde o film bez zvuku může znít děsivě, tak Chaplin mi již podruhé potvrdil, že i v této době dokázal stvořit něco, čeho se ve správném náladění a jako fanoušek grotestního humoru nemusím bát a můžu si přijít na své. Hned úvodní trio gagů - zrcadlové bludiště, předstírání figuríny, honička uprosted cirkusového představení na jakemsi otáčivém kole jsou příklady gagů, které by možná byly v budoucnosti (a i pomocí slov) více rozvinuty, a pak se  někde objevily ještě mnohokrát poté (například předstíraní figuríny si vybavím v nějakém dílu Blázbivé komeide), ale to Charlie Chaplin je nejspíš použil poprvé. A to inovátosrví, láska ke gagům, ale ostatně i k celému cirkusu z filmu dýchá celou dobu. Jen přece jen občas příjde hlušší místo a  některé nápady nejsou až tak rozvinuty, ale tím chci opět spíše jen trochu zklidnit některé velké ódy , jinak většina motivů (spolknutí léku pro koně, elektrický šok) je určitě i tak milých. A jsou tady i věci, kterými mi Chaplin i trochu vyrazil dech. Akrobatickým vystoupením, opět přelomovým motivem, kdy si představí, jak z jeho těla výjde jeho sinlější já, které přemůže svého rivala a pak moc pěkným ušlechtilým, ale i smutným zakončením a dojímavým zakončením, které mi opět řeklo: ,Proč nebýt i jako mladý člověk uprostřed horkého léta na chvíli staromilec.´´ ()

Galerie (35)

Zajímavosti (12)

  • Opice, které se na Charlieho Chaplina v provazolezecké scéně vrhly, ho skutečně pokousaly, a to tak, že se Chaplin musel plných šest týdnů léčit. (everlong)
  • 28. 9. 1926 pohltil Chaplinové štúdio požiar a zničil scénu a kulisy cirkusu. Charlie Chaplin nemohol pokračovať v natáčaní cirkusových scén a tak začal pracovať na novej scéne, v ktorej tulák pozve Mernu (Merna Kennedy) do reštaurácie. Trvá iba 10 minút a natáčal ju takmer šesť týždňov. Mala byť umiestnená pred scénou, v ktorej tulák spolu s dotieravými opicami chodí po lane. Nakoniec sa Chaplin rozhodol ju do filmu nezaradiť. (Diazbros)

Reklama

Reklama