Obsahy(1)
"Tulák" je považován za první Chaplinovo mistrovské dílo. Charlie bloudí sám po světě a cestou pomůže krásné dívce ze spárů zlodějské tlupy. Za to ho dívka vezme na farmu, kde bydlí se svým otcem. Charlie se do ní zamiluje a přemýšlí o tom, že si ji vezme a na farmě zůstane. Po čase vyjde najevo, že dívka už snoubence má. Charlie jí napíše vzkaz na rozloučenou a pokračuje ve svém smutném životě tuláka. (Cimr)
(více)Recenze (23)
The Tramp je přesně ten typ grotesky, díky kterému nelze nemít rád Chaplina. Během necelé půl hodinky se nám naskýtá příběh, který už není pouhým seskupením gagů bez větší myšlenky, není tedy nouze o povedený chaplinovský humor, ale také o emoce, jimiž si Charlie získává diváky v pozdějších letech svoji tvorby. S blížícím se koncem je Tulák lepší a lepší a za samotný, spíše smutný závěr dávám 5*. ()
Počiatky formovania najznámejšej podoby Charlieho Chaplina - tuláka - sú práve v tomto filme. Prejavuje sa tak síce len mierne, ale predsa. Jednoduchý príbeh o krátkej kariére záhradníka a pomocníka v dome nemá dlhé trvanie. Na záver sledujeme typickú chôdzu tuláka Charlieho, opúšťajúceho svoje zamestnanie, idúceho prašnou cestou v ústrety ďalším dobrodružstvám. ()
A tak sa náš Tulák vybral znova na vandrovku....Chaplin síce nebol akčným komikom, ale v tomto filme dokázal rozdať aj zopár rán zloduchom navôkol. Veľmi dejotvorná groteska o tulákovi vsádza na situačný zlomyseľný humor hlavnej postavy, ktorý už vo mne však žiadne záchvaty smiechu nevyvoláva. To by sa dalo prisúdiť dobe vzniku, ak by tu nebol humor Bustera Keatona, ktorý je v mnohých ohľadoch lepší, ako ten súčasný mainstreamový. To v menšej miere platí však aj o tom Chaplinovom. V dlhometrážnych, sociálne ladených vydaniach ma zaujal viac. ()
[2,5*] "As a reward you can work." Krátka groteska druhého Chaplinoveho obdobia (štúdio Essanay), ktorá má osobité postavenie v tom, že bližšie definovala tragikomickú postavu tuláka. Už sa to začina podobať na typickú (často až geniálnu) Chaplinovu tvorbu neskoršieho obdobia, je to dejové, dobre nakrútené, miestami aj úsmevné, len je tu na môj vkus na tú dĺžku príliš malo naozaj vtipných gagov (pobavilo ma napr. pumpovanie kravy). Pravdupovediac, tie gagy často zaváňajú takým tým keystoneovským nahlúplym a zlomyseľným humorom (hádzanie vriec do hlavy, pichanie vidiel do zadku). Potešila ma moja obľúbenkyňa Edna Purviance (aj keď sa mi tu zdá trochu menej výrazná), naopak, mierne ma iritoval natvrdlý farmárov pomocník v podaní Paddyho McGuirea. Videná čiernobiela i veľmi pekne kolorovaná verzia. "I thought your kindness was love but it ain't cause I seen him." ()
Jedna z lepších Chaplinových grotesek roku 1915 potěší mimo jiné tím, že již obsahuje momenty, které lze označit za dramatické a emotivní. Je jich však zoufale málo a i v době před více než 90 lety je musela strčit do kapsy kdejaká průměrná divadelná hra. Oslovit bez zvuku jistě není sranda, ale příklad německého expresionismu, Griffitha, Eizensteina či pozdějšího Chaplina ukazuje, že to jde. Tady se však budoucí úspěch a kvalita IMHO teprve bolestivě rodily. Silné **. ()
Galerie (4)
Photo © The Essanay Film Manufacturing Company
Zajímavosti (3)
- První Chaplinův film, který končí (jako řada pozdějších snímků) obrazem tuláka odcházejícího po silnici do neznáma. (everlong)
Reklama