Reklama

Reklama

Válečný fotograf

VOD (1)

Obsahy(1)

Snímek o americkém fotografovi Jamesi Nachtweyovi, o jeho motivaci, strachu a denní rutině válečného fotografa. Uvěříme-li hollywoodským filmům, pak jsou všichni váleční fotografové otrlí a cyničtí drsňáci. Jak jinak by v tak hrůzných situacích mohli myslet na „dobu osvitu“? Švýcarský režisér a producent Christian Frei následoval Jamese Nachtweye na cestách po válečných oblastech v Indonésii, Kosovu či Palestině. Používal speciální mikrokamery připevněné na Nachtweyův fotoaparát. Můžeme tak sledovat, jak slavný fotograf čeká na rozhodující okamžik. Slyšíme, jak dýchá. Poprvé v historii filmů o životě fotografů přináší tato technika autentický vhled do práce zúčastněného fotožurnalisty. (Doc Alliance Films)

(více)

Recenze (36)

Marek1991 

všechny recenze uživatele

James Nachtwey rozhodne nie je žiadna hyena profitujúca z nešťastia druhých a zarábajúca si ako vojnový fotograf, aby ukázala druhým, čo by nemali brať na ľahkú váhu a čo by im nemalo byť jedno. O tom, že je to dobrý človek svedčí jeho povaha, to ako sa prezentuje a to, čo hovorí, najmä na konci tohto dokumentu. Problémom je, že je za čudáka a ľudia, ktorí by mali byť ako on robia priestor tomu, čo potom on fotí. Ak ide o peniaze, tak protestuje veľa ľudí, ak ide o mier v inej krajine, tak je to ľuďom zväčša jedno až kým to nepríde k nim alebo jednoducho uveria klamstvám vlád, že tam treba vyslať vojakov, ktorí vraždami iných nastolia mier, no presne tí ľudia, ktorí ich tam posielajú, tam svoje deti nepošlú a pre svoje záujmy využijú väčšinu, ktorú oblbujú rečami, že zachraňujú ľudí pred tým, čo sami spôsobili. Vo vojne často nie je dobrá strana, ale trpia v nej ľudia a to presne zachytávajú vojnoví fotografi, aby akože upovedomili ľudí, no akosi sa to nedarí. Už sa zabudlo na to, ako OSN a NATO pre strategické záujmy nechali napospas ľudí v Rwande kvôli európskym konfliktom a ťažko povedať čomu ešte a už tu máme ďalšie konflikty a ľudia sa nie a nie poučiť. Mnohí žurnalisti svoje fotky upravujú, kvôli zisku klamú a pomáhajú vojnovej mašinérii, kvôli oceneniam často robia nehumánne veci a nasadzujú zbytočne svoj život a krehkú čiaru ľahko prekračujú a práve preto mi je ľúto, že sa v tejto téme viac neporýpali a že sa ani samotný James kvôli svedomiu a prevencii nepremohol. Proste z neho veľa nedostali a je smutné, že sme sa nedozvedeli niečo zo zákulisia, že to bolo akoby v medziach predpokladaného, ale aj tak to je silný film, ktorý za to stojí, no smutné je, že aj títo novinári sú len kolesom v svetovom pláne, ktorý je viac než zvrátený, najmä keď sa majú rozhodnúť, či pomôcť alebo urobiť fotku, tak mnohí zlyhajú. Škoda, že dnes nenatočili podobný film, ktorý by sa z tohto poučil a stal sa priam investigatívnym dielom, ktoré by zamietlo s ľudskou hlúposťou, naivitou, či ľahostajnosťou. ()

Gimp 

všechny recenze uživatele

Nachtwey působí vyrovnaně až chladně a jeho snímky jsou až nechutně dokonalé aniž by si pomáhal jinak než převedením (většiny) snímků do černobílé škály. Širokoúhlé sklo zajistí ostrost celého snímku, priorita času na 1/250 zase ostrost pohybovou (oprava - asi fotí na manuál). Veškerá kouzla jsou v kompozici a síle motivů. Jeho genialita není lidskost ale její opak. Fotoaparát není jeho prodlouženou rukou, on je prodlouženým tělem fotoaparátu. Chladný stroj na esteticky dokonalé obrázky hrůz světa. ()

Reklama

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Málo co se dá Christianovi Freiovi vytknout. Svůj dokument zcela přizpůsobil svému portrétovanému, Jamesi Nachtweyovi. Strohý, věcný a v dlouhých záběrech i neskutečně klidný. To, co však Freiovi schází, je určitý odstup, který by dokument dokázal zbavit zbytečné piety a přehnaného respektu, s nimiž režisér k Nachtweyovi přistupuje. Chápu, že s tímhle zamlklým šedovlasým vlkem nebylo lehké natáčet a už vůbec z něho něco vytáhnout, ale celému filmu chybí nějaká překvapivý moment či informace, kterou jsme ještě před zhlédnutím vážně nečekali. Je tak vlastně smutné, že dokument tak spíše klouže po obecných frázích, které jsme slyšeli asi milionkrát a nemusí být člověk zrovna humanistou, aby k podobným závěrům došel taky. Na druhou stranu kamera namontovaná na těle foťáku byl znamenitý nápad stejně tak sebeironická výstava v New Yorku. Avšak příště bych se rád Nachweyovi dostal i pod kůži. ()

agassi68 

všechny recenze uživatele

"Tieto zábery kazia obchod" - to je výstižné motto vojnových fotografií Nachtweya. Ohromné dávky utrpenia a skazy, ktoré za tie roky absolvoval, by priviedli na psychiatriu väčšinu z nás. Vnútorná disciplína a presvedčenie o zmysle toho, čo robí mu zrejme umožnili v relatívnom zdraví prežiť. Fotí priamo pri zdroji, čo si neviem dosť dobre predstaviť v jednom prípade a nie 25 rokov! Akceptovať toľko hrôzy robí probém normálnym ľuďom a zrejme preto dávame prednosť ľahkej zábave našich TV kanálov.. ()

theSaint 

všechny recenze uživatele

Jako celek není dokument až tak skvělý. To ovšem rádi odpustíme, jelikož jde o velmi silné téma a o velmi zajímavou ikonu fotografie. James si musel (musí) procházet vnitřními démony, které si zřejmě nedokážeme ani představit. Je celkem logické, že vás takové zkušenosti oddálí od většinové společnosti a stane se z vás samotář, který nemá rodinu. Toto povolání, s takovým nasazením, je s rodinou v podstatě neslučitelné. Další otázkou zůstává, zda člověk dokáže žít "normální" život po všech těch hrůzách. Takový Antonín Kratochvíl je snad už počtvrté ženatý a dokazuje, že toto povolání rodinnému životu zrovna nepřeje. Respekt. O důležitosti této práce není možno pochybovat, otevírají nám oči, přenášejí události, které by nám byly navždy uzavřeny. ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama