Obsahy(1)
Francouzský dokumentarista Nicolas Vanier putuje po těch nejmrazivějších krajinách jako jsou Sibiř, Laponsko, Aljaška a samozřejmě Kanada, kde podnikl skutečnou bílou Odyseu - 8 600 km přes Aljašku. Na této cestě se setkal s mužem, který ho inspiroval k natočení filmu Poslední traper. Padesátiletý Norman Winther žije se svou indiánskou ženou Nebraskou uprostřed kanadské divočiny. Zdá se, že je poslední, nebo jeden z posledních skutečných traperů. Má své psí spřežení, kterým loví i jezdí pro zásoby. Svůj dům si postavil vlastníma rukama a doufá, že se nebude muset přesunovut dál na sever, aby unikl hlučné civilizaci. Žije v rovnováze jak s přírodou tak sám se sebou. Má svou vlastní filozofii, své zásady. Ve filmu, který je na pomezí dokumentu a hraného filmu, představuje sám se, stejně jako jeho žena i přátelé, s nimiž se setkává jen zřídka. Traper není jen obyčejný lovec, je to (jak praví naučný slovník) potulný lovec lovící kožešinovou zvěř. Takový je Norman Winther. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (121)
Postupující civilizace žene horaly spolu s jejich světem čím dál víc do hor a tento dokument je jedinečným svědkem, že nezkrocená příroda je hodně divoká milenka, avšak její náruč by nikdo z horalů za nic jiného neměnil. Částečné nahlednutí do radostí a strastí posledního trapera. Ne vážně, tohle vás ve skautu nenaučí. ()
Nadherny film. Uzasne scenerie zo zivota jedneho z poslednych traperov. Machadova kamera je proste neopakovatelna, bez dychu som hltal tie nasnimane scenerie. Hudobny doprovod a obcasny song od Cohena dodavaju celemu tomuto, mozno az dokumentu, uvolneny emocialny raz. Pocas sledovania som si vybavil mnohe z knih i dokumentov, co som ako mladsi citaval a sledoval. Po vzhliadnuti mam mier na dusi. Vynimocny pocin. ()
Harmonie žití člověka s přírodou je zobrazena nádherně. Pokud se traper nepouští do hraných dobrodružství a kamera přibližuje krajinu, navíc podbarvenou zpěvem Leonarda Cohena, pak mi vůbec nechyběl děj. Ale právě snaha po dějovosti snímek devalvuje, protože z toho čiší "umělohmotnost" - přejetý pes, potápějící se sáně i se spřežením do ledové vody (a traper pak poskakuje u ohně, bez toho že by se nějak převlékal, postaral o zmáčené psy...), pád spřežení ze skaliska - psi visící na laně... Ne že bych nevěřil, že by podobné příhody Winther nezažil, ale ne při natáčení tohoto filmu. Škoda, že jeho partnerka Nebaska nedostala větší prostor - třeba při navozování vztahu s fenkou Apache. A závěrečné štěněcí hrátky taky nepůsobí dokumentárně, ale spíš kýčovitě. Ta příroda je sama o sobě tak nádherná, tak proč se podbízet štěňaty... ()
Oslava života v přírodě nevšedním filmovým způsobem. Surová krajina, která dává i bere a pojem "trapper" je zde tak trochu oboustranný. Na jednu stranu je to příběh člověka jež si vydělává na svou obživu a svůj život lovem, sběrem a kladením pastí a na tu druhou - je to také život každodenních nástrah, kterým musí jedinec čelit a to často na pokraji vlastní smrti. Svět ve kterém není nic zadarmo a bez vlastní snahy vás budou leda tak okusovat lišky a vlci... ()
Dokument ve stylu Roberta Flahertyho ( viz. http://www.csfd.cz/film/81655-nanook-of-the-north ), u ktereho budou mnozi ryzi reality chtivi divaci jiste na pochybach, zda ho za dokumentarni film jeste vubec povazovat. Reziser svou metodu flahertyovskeho stylu nataceni mimochodem priznava uz tim, ze se pes hlavni postavy jmenuje Nanuk. ()
Galerie (21)
Photo © Hollywood Classic Entertainment [CZ]
Zajímavosti (2)
- Ve filmu dvakrát zazní píseň Leonarda Cohena „By the Rivers Dark“. (Please)
- Všetky psy, ktoré chová Norman Winther, sú plemena sibírsky husky. (Laslo)
Reklama