Reklama

Reklama

Dobrodružný - Žánry

Dnes nejžhavější na VOD

Charakteristické aspekty dobrodružného filmu

Pojmem „dobrodružný film“ je definován fikční filmový žánr, v němž jedna či vícero postav usiluje o splnění určitého úkolu nebo poslání a prochází přitom sérií nebezpečných situací. Tyto situace nejčastěji vyplývají z konfrontace s nepřáteli nebo s nástrahami odlehlých, neprobádaných lokací, v nichž se děj leckdy odehrává. Protagonisté dobrodružných filmů často bývají odvážní a neohrožení cestovatelé a badatelé nebo ctnostní ochránci spravedlnosti, přičemž v historii kinematografie šlo v drtivé většině případů o muže, zatímco ženy v nich byly coby vedlejší postavy přítomny zejména kvůli boční romantické linii a hlavní hrdinky se z nich začaly stávat až v pozdější době. Tito hrdinové jsou většinou navzdory všem překážkám a příkořím odměněni za své snažení úspěchem, čímž je následně demonstrováno, že dobro vždy vítězí nad zlem, altruismus nad sobeckostí a ochrana nevinných nad násilností a krutostí.

V mnohém se dobrodružné filmy podobají akčním filmům, nicméně ty se orientují spíše na akci (souboje, přestřelky, honičky…), zatímco dobrodružné filmy se zaměřují na dosažení postavami vytyčeného cíle jako takového. Až do 60. let minulého století toto dělení navíc prakticky neexistovalo, neb akční scény se sice ve filmech objevovaly již od počátku kinematografie, nicméně akční film se jako samostatný žánr začal formovat až v 70. letech. Krom toho se dobrodružný žánr mnohdy překrývá i s dalšími žánry, typicky s fantasy a westerny, ale třeba i s historickými filmy, dramaty, komediemi, thrillery apod.

Častými motivy dobrodružných filmů jsou pořádání výprav do nejrůznějších exotických končin (džungle, pouště, hory…) a jejich prozkoumávání, pátrání po cenných pokladech a artefaktech a po bájných místech (starobylé chrámy, ztracené civilizace, města a ostrovy) a práce s neznámem, jenž je spolu s akčními pasážemi hlavním zdrojem napětí. V jiných dobrodružných filmech zas mohou být převládajícími motivy boj proti bezpráví, rebelie a vzdor proti utlačovatelům, bránění nevinných a záchrana unesených či vězněných obětí. Zvláštní kategorii tvoří pirátské filmy, tedy historické dobrodružné filmy opírající se především o postavy pirátů a zahrnující motivy přepadání a drancování, nebo filmy zabývající se bojem o přežití (tzv. survival thrillery), jejichž hrdinové se ocitají na izolovaných či nehostinných lokacích, vyrovnávají se s pocity samoty, snaží se obstarat si dostatek obživy a pokoušejí se o návrat do civilizace. Řada dobrodružných filmů je adaptacemi literárních děl, nehledě na to, že se tento filmový žánr původně vyvinul právě z dobrodružných románů. Jiné dobrodružné filmy jsou zas inspirovány skutečnými historickými událostmi a předobrazy jejich hrdinů tudíž tvoří tehdy žijící reálné osobnosti. Další pozoruhodnou kategorií jsou katastrofické filmy, ty jsou však probrány zvlášť coby samostatný žánr.


Dobrodružné filmy němé éry

Různé dobrodružné motivy se vyskytují v řadě filmů už od vynálezu kinematografie. Za jeden z prvních dobrodružných filmů (delších než minutu) lze považovat Cestu na Měsíc (1902), jíž natočil francouzský režisér a průkopník filmových triků Georges Méliès, a která je díky své zápletce o astronautech, jejich putování po povrchu Měsíce a setkání s mimozemšťany zároveň prvním sci-fi/fantasy filmem v historii. V témže roce Méliès natočil i adaptaci „Gulliverových cest“ s názvem Le voyage de Gulliver à Lilliput et chez les géants, poté na ni navázal verneovskou adaptací 20000 lieues sous les mers (1907) a v roce 1912 se vrátil k motivu badatelské výpravy ve snímku Dobytí pólu, přičemž všechny tyto filmy opět obsahovaly výrazné fantasy prvky. Z další evropské rané tvorby stojí za zmínku především francouzský Fanfan la Tulipe (1925) nebo italský film Le avventure straordinarissime di Saturnino Farandola (1913), jehož hlavní hrdina, vychovaný opicemi, zažíval různá dobrodružství pod mořem, ve vzduchu i napříč kontinenty. Řada dobrodružných filmů se natáčela též ve Velké Británii (The Laughing Cavalier, 1917) či v Německé říši (viz třeba dvoudílný fantasy snímek Fritze Langa Nibelungové: Smrt bohatýra z roku 1924). V britsko-německé koprodukci pak vznikl snímek She (1925), jehož hrdinové pátrali po podzemním mytickém městě zajišťujícím nesmrtelnost.

V Americe vznikl v režii D. W. Griffitha první pirátský film The Pirates Gold (1908) a zanedlouho pochopitelně následovaly další. Na stříbrné plátno se ve filmu Robin Hood (1912) poprvé dostal proslulý sherwoodský psanec, co se svou družinou zbojníků bral bohatým a dával chudým, a došlo i na adaptace románů, jimiž byly snímky Ivanhoe (1913), 20 000 mil pod mořem (1916), The Three Musketeers (1916), Tom Sawyer (1917), Poslední Mohykán (1920), Treasure Island (1920) nebo Ztracený svět (1925), v němž se dobrodružná výprava vydala po stopách území s přeživšími dinosaury. V dobrodružně-romantickém film Don Juan (1926) byl hlavním hrdinou známý svůdce žen, dobrodružné motivy se začaly objevoval i v groteskách (viz třeba Frigo na mašině, 1926) a vzniklo též několik prvních filmů s postavou Tarzana, pána opic – Tarzan of the Apes (1918), The Revenge of Tarzan (1920) a Tarzan a zlatý lev (1927). Velkou událostí byl výpravný, technicky převratný a velmi nákladný historický dobrodružný film Ben Hur (1925), vyprávějící o osudech židovského prince v kombinaci s příběhem Ježíše Krista.

Frigo na mašině (1926)

Frigo na mašině - Buster Keaton

 

Zbojnické a šermířské filmy 20. a 30. let

V Americe byly od počátku 20. let populární i zbojnické a šermířské filmy, pro něž se uchytilo souhrnné anglické označení „swashbuckler films“. Jednalo se o dobrodružně-akční snímky se šermířskými souboji a s chrabrými hrdiny, kteří zachraňovali dámy v nesnázích a s nepřáteli si vyrovnávali účty v duelech s meči nebo kordy. Tyto filmy byly přitom často inspirovány lidovými hrdinskými mýty a pirátskými historkami nebo postavami z klasické literatury a díky atraktivní kombinaci zábavné dobrodružné akce s historickou romancí se staly divácky úspěšnými. O definiční podobu tohoto sub-žánru se zasadil film Zorro mstitel (1920), v němž roli maskovaného ochránce spravedlnosti ztvárnil herec Douglas Fairbanks, jenž se později ujal i hlavních rolí v neméně výrazných dobrodružných snímcích The Three Musketeers (1921), Robin Hood (1922), Zloděj z Bagdádu (1924), Don Q: Zorrův syn (1925), Černý pirát (1926) nebo Železná maska (1929).

Ve 30. letech, kdy již úřadovaly zvukové filmy, byl Fairbanksovým nástupcem herec Errol Flynn, jenž hrál např. ve snímcích Captain Blood (1935), Dobrodružství Robina Hooda (1938) a Pán sedmi moří (1940). Zorra si zas ve filmu Zorro mstitel (1940) zahrál herec Tyrone Power. Dalšími zástupci dobrodružného šermířského žánru byly též snímky Hrabě Monte Cristo (1934), Zajatec na Zendě (1937), The Man with the Iron Mask (1939) nebo britský The Scarlet Pimpernel (1934). Už v dobách němého filmu byly zároveň oblíbené i dobrodružné filmy na pokračování, které byly de facto předchůdci seriálů. Jednou z prvních byla v tomto směru dvacetidílná filmová série The Perils of Pauline (1914), pojednávající o slečně v nesnázích, co se na konci každého dílu ocitala v jiném ohrožení života. Později se počet těchto seriálových produkcí výrazně navýšil, přičemž mnohé vyprávěly i o známých hrdinech dobrodružných románů a šermířských filmů, např. The Son of Tarzan (1920), The Adventures of Tarzan (1921), The Adventures of Robinson Crusoe (1922), Tarzan the Tiger (1929), The Three Musketeers (1933) nebo Zorro vítězí (1937).

Captain Blood (1935)

Captain Blood - Errol Flynn

 

King Kong a další rané zvukové dobrodružné filmy

V roce 1933 měl premiéru King Kong, v němž skupina filmařů přijela natáčet film na tajuplný ostrov, kde se střetla s obrovským gorilím monstrem a po jeho úspěšném odchycení jej převezla do New Yorku. King Kong se následně stal jedním z nejslavnějších filmů historie a byl několikrát přepracován. Velmi úspěšnými se staly i nové filmy s Tarzanem, jako třeba Tarzan, syn divočiny (1932), Tarzan a jeho družka (1934) nebo Tarzan Escapes (1936). Této filmové sérii se dařilo i ve 40. a 50. letech, kdy vzniklo bezmála dvacet dalších pokračování, v nichž povětšinou účinkoval v hlavní roli nejprve Johnny Weissmuller a poté Lex Barker.

Snímek She se dočkal předělávky v podobě filmu Země hrůzy (1935), v němž znovu ožil motiv výpravy do podzemního města. Hrdinové filmu Franka Capry Ztracený obzor (1937) se zas vydali hledat bájné království Shangri-La. Dobrodružné výpravy popularizovaly též filmy The Adventures of Marco Polo (1938) či Stanley and Livingstone (1939). Do historie se výrazně zapsaly i další adaptace dobrodružných románů, mimo jiné pirátský Ostrov pokladů (1934), do prostředí aljašských zlatokopů zasazený The Call of the Wild (1935), další verze The Three Mesquiteers (1936) nebo King Solomon's Mines (1937), zabývající se hledáním diamantových dolů v Jižní Africe.

Dobrodružný snímek Franka Lloyda Vzpoura na lodi Bounty (1935), inspirovaný skutečnou vzpourou na lodi britského válečného námořnictva proti sadistickému kapitánovi, získal v roce 1936 Oscara za nejlepší film, čímž proměnil jedinou z celkem osmi nominací. O totéž ocenění usilovaly i filmy Tři bengálští jezdci od Henryho Hathawaye (1935), na sedm Oscarů nominovaný příběh o britských vojácích bojujících v kolonizované Indii proti rebelům, Stateční kapitáni Victora Fleminga (1937), v nichž se chlapec z bohatých poměrů ocitl ve společnosti několika rybářů, o průzkumných pilotech vyprávějící film Howarda Hawkse Jen andělé mají křídla (1939) nebo nová verze Zloděje z Bagdádu (1940), která vznikla v americko-britské koprodukci a utržila tři Oscary.

King Kong (1933)

King Kong -

 

Fanfán Tulipán a další dobrodružné filmy 40. a 50. let

Ve 40. a 50. letech měly hollywoodské dobrodružné filmy často podobu westernů, které tehdy v USA dominovaly nad veškerou ostatní filmovou produkcí, a natáčelo se i velké množství válečných a kriminálních filmů. Postupy westernu i dobrodružného filmu úspěšně skloubil zejména třemi Oscary oceněný snímek Johna Hustona Poklad na Sierra Madre (1948), jenž se zabýval zhoubným vlivem nalezeného zlata na trojici chamtivých a vzájemně podezíravých tuláků a zlatokopů. John Huston krátce poté natočil i na čtyři Oscary nominovaný snímek Africká královna (1951), jehož příběh o protikladných hlavních hrdinech v podání Katharine Hepburn a Humphreyho Bogarta, nucených společně přežívat v africké džungli, se stal předobrazem pro mnoho pozdějších dobrodružných romancí. Ještě úspěšnější byl z hlediska cen pěti Oscary ověnčený snímek Michaela Andersona Cesta kolem světa za 80 dní (1956). Co se týče dalších výrazných adaptací románů, tak nelze opomenout ani 20 000 mil pod mořem od režiséra Richarda Fleischera (1954), s dvěma Oscary na kontě a s Kirkem Douglasem v hlavní roli, Bílou velrybu (1956), v níž Gregory Peck ztvárnil kapitána velrybářské lodi, posedlého lovem na proslulého Moby Dicka, a sedmi Oscary oceněný Most přes řeku Kwai režiséra Davida Leana (1957), v němž se zaskvěli jako váleční zajatci Alec Guinness a William Holden.

Znovu ožily klasické šermířské literární příběhy jako The Three Musketeers (1948), Adventures of Don Juan (1948), Cyrano z Bergeraku (1950), vyprávějící příběh zamilovaného šermíře s velkým nosem, nebo Scaramouche (1952), zasazený do období Velké francouzské revoluce. Došlo i na nové Doly krále Šalamouna (1950), oceněné dvěma Oscary, a na nového Zajatce ze Zendy (1952). Narostl i počet pirátských a námořnických filmů, jimiž byly např. snímky The Black Swan (1942), na tři Oscary nominovaní Karibští piráti (1942), filmy Frenchman's Creek (1944), Captain Kidd (1945) a Sinbad the Sailor (1947), muzikálový Pirát (1948), podle slavné knižní předlohy natočený Ostrov pokladů (1950), postavami akčních ženských hrdinek-pirátek se vymykající snímky Anne of the Indies (1951) a Against All Flags (1952), komediální Pirát Vallo (1952), Bukanýr (1958) a také animovaný Petr Pan (1953). V koprodukci USA a Velké Británie vznikla zas řeckou mytologií inspirovaná Sedmá Sindibádova cesta (1958), na níž později navázala pokračování Zlatá Sindibádova cesta (1973) a Sindibád a Tygří oči (1977). Za zmínku stojí i Přelet přes oceán režiséra Billyho Wildera (1957) či Vikingové od Richarda Fleischera (1958).

Ve Francii byli v koprodukci s Itálií natočeni Tři mušketýři (1953) a Hrabě Monte Christo (1954). Velkými hity se staly snímky Fanfán Tulipán (1952), ve kterém se Gérard Philipe zhostil role spontánního romantického hrdiny, jemuž byl před vstupem do armády falešně předpovězen sňatek s dcerou krále, a Hrbáč (1959), v němž se Jean Marais coby statečný šlechtic ujal malé dcerky svého zavražděného přítele. Režisér Henri-Georges Clouzot uspěl se svým dobrodružným thrillerem Mzda strachu (1953), jenž líčil příběh řidičů kamionů dopravujících skrz latinskoamerickou džungli nebezpečný náklad nitroglycerinu. Španělský režisér Luis Buñuel zas natočil v mexické produkci uznávanou adaptaci díla Daniela Defoea Robinson Crusoe (1954). V Japonsku došlo v 50. letech k vlně dobrodružných samurajských filmů, jejichž přední tvůrce, režisér Akira Kurosawa, proslul snímky jako Sedm samurajů (1954) a později též Yojimbo (1961) nebo Sanjuro (1962), v nichž se stal hvězdou jeho dvorní herec Toširó Mifune.

Sedmá Sindibádova cesta (1958)

Sedmá Sindibádova cesta -

 

Historické eposy a další dobrodružné filmy 60. let

Už v roce 1956 natočil režisér Cecil B. DeMille historický remake vlastního staršího filmu s názvem Desatero přikázání, na sedm Oscarů nominovaný biblický příběh Mojžíše ztvárněného hercem Charltonem Hestonem. Heston se poté ujal hlavní role i ve filmu Ben Hur od Williama Wylera (1959), předělávce stejnojmenného filmu z roku 1925, která utržila rekordní počet jedenácti Oscarů. Se čtyřmi Oscary na něj navázal Spartakus režiséra Stanleyho Kubricka (1960), jenž v něm obsadil Kirka Douglase do role vůdce vzpoury otroků ve starověkém Římě. Dalším dobrodružným eposem byl Lawrence z Arábie od Davida Leana (1962), jenž obdržel sedm zlatých sošek, a ve kterém si Peter O'Toole zahrál britského důstojníka, jemuž se za první světové války podařilo sjednotit arabské kmeny proti Turkům. Historické téma obrany súdánského hlavního města před islámskými nájezdníky zpracoval britský film Chartúm (1966) a ještě dávnější historií se zabýval snímek Jáson a Argonauti (1963), jenž čerpal z antických bájí. Za dobrodružný lze považovat i Velký útěk režiséra Johna Sturgese (1963), jehož děj byl pro změnu zasazen do druhé světové války a opíral se o útěk uvězněných spojeneckých vojáků v čele se Stevem McQueenem z německého zajateckého tábora.

Na sedm Oscarů byla nominována Vzpoura na Bounty režisérů Carola Reeda a Lewise Milestonea (1962), v níž ztvárnil roli důstojníka velícího vzpouře proti despotickému kapitánovi Marlon Brando. O dvě zlaté sošky usiloval i Let Fénixe Roberta Aldriche (1965), vyprávějící o skupině trosečníků živořících po havárii letadla uprostřed saharské pouště. Tematicky podobnému přežívání party dětí po pádu letadla na pustém ostrově se zas věnoval britský Pán much Petera Brooka (1963). Výrazně zapůsobil též komediálně-dobrodružný snímek Hatari! od Howarda Hawkse (1962), pojednávající o lovcích odchytávajících v Africe divokou zvěř pro zoologické zahrady. Obliby se dočkaly Gulliverovy cesty (1960) a s tematikou dinosaurů pracující snímky Milion let před Kristem (1966) a Údolí Gwangi (1969), na nichž pracoval tvůrce speciálních efektů Ray Harryhausen. Několik filmů se zabývalo artušovskými legendami, např. animovaný Meč v kameni (1963), britský Lancelot and Guinevere (1963) nebo třemi Oscary vyznamenaný muzikál Camelot (1967). Příběh filmu Země hrůzy z roku 1935 byl znovu oživen v britském snímku Vládkyně Ayesha (1965), jenž byl později následován pokračováním s názvem Její pomsta (1968).

V Evropě se krom toho stala dlouhodobým fenoménem koprodukční dobrodružně-romantická francouzská série historických romantických filmů s Michèle MercierRobertem Hosseinem v hlavních rolích, vyprávějící o šlechtičně provdané za bohatého hraběte a tvořená snímky Angelika, markýza andělů (1964), Báječná Angelika (1965), Angelika a král (1966), Nezkrotná Angelika (1967) a Angelika a sultán (1968). Vznikla i řada francouzských šermířských filmů natočených v koprodukci s Itálií či Španělskem, viz Tři mušketýři: Královniny přívěsky (1961), Tři mušketýři: Pomsta Milady de Winter (1961) nebo Železná maska (1962), a v podobném duchu byl zpracován též italský snímek D'Artagnan a tři mušketýři (1963). Ze Španělska dorazil zas nový koprodukční Scaramouche (1963). Oblibě se těšily i francouzské dobrodružně-komediální filmy s Jeanem-Paulem Belmondem, např. Muž z Ria (1964) nebo Muž z Hongkongu (1965).

Let Fénixe (1965)

Let Fénixe - Peter Finch, James Stewart

 

Čelisti a další dobrodružné filmy 70. let

Na přelomu 60. a 70. let vstoupila do světa amerického filmu nová generace filmařů a dala tak vzniknout éře Nového Hollywoodu, během níž se však klasickým dobrodružným filmům nedostávalo příliš prostoru a místo nich byly upřednostňovány jiné žánry a také snímky s umělečtějšími ambicemi. Jedním z nejvýdělečnějších filmů 70. let se přesto staly Čelisti Stevena Spielberga (1975), jejichž děj se točil zaprvé kolem obřího lidožravého žraloka ohrožujícího obyvatele a návštěvníky plážového letoviska a zadruhé kolem skupiny odvážlivců najatých na jeho zneškodnění. Opěvovaný dobrodružný thriller povýšil béčkovou zápletku o honu na zvířecí bestii na mistrovské dílo, obdržel tři Oscary a díky svému uvedení na konci června zahájil éru letních trháků. Výrazně se zapsali do historie i koprodukční Tři mušketýři režiséra Richarda Lestera (1973), jenž bývají mnohými označování za nejlepší adaptaci Dumasovy románové klasiky, a na které záhy navázalo pokračování Tři mušketýři 2 (1974). Z tradice šermířských filmů poté čerpal též italsko-francouzský Zorro (1975) s Alainem Delonem v hlavní roli.

Vizionářsky zapůsobil německý film Wernera Herzoga Aguirre, hněv Boží (1972), v němž byl vylíčen příběh expedice vedené v jihoamerické džungli konkvistadorem posedlým hledáním bájného zlatého města El Dorada. V režii Johna Guillermina se dočkal nové verze legendární King Kong (1976). Herec Sean Connery zazářil v dobrodružně laděných filmech Muž, který chtěl být králem (1975), Vítr a lev (1975) či Robin a Mariana (1976). Několik filmů se věnovalo tématu přežívání v divočině, kupříkladu Muž v divočiněRichardem Harrisem (1971), Jeremiah JohnsonRobertem Redfordem (1972) a také dobrodružný thriller Vysvobození (1972), jehož hrdinové se při sjíždění divoké řeky dostali do konfliktu s několika drsnými horaly. Filmy Ostrov pokladůOrsonem Wellesem (1972) a Nepřemožitelný bukanýr (1976) se pro změnu zabývaly pirátskou tematikou. Legendami o králi Artušovi se inspiroval francouzsko-italský Lancelot od jezera (1974) a parodicky si s nimi pohrával i britský komediální snímek Monty Python a Svatý grál (1975). Režisér a animátor Ralph Bakshi vytvořil několik animovaných fantasy-dobrodružných filmů pro dospělé, např. Wizards (1977), Pána prstenů (1978) nebo pozdější Oheň a led (1983).

Čelisti (1975)

Čelisti - Robert Shaw, Roy Scheider, Richard Dreyfuss

 

Indiana Jones a další dobrodružné filmy 80. let

Do tématu artušovských legend přispěl film Excalibur od Johna Boormana (1981), v tomtéž roce vznikl i Souboj titánů od Desmonda Davise (1981), jenž byl inspirován antickými bájemi, a o rok později natočil John Milius Barbara Conana (1982), jemuž byla předlohou série fantasy povídek. Tyto tři filmy jsou považovány za základní pilíře moderních dobrodružných fantasy filmů, které inspirovaly mnohé další tvůrce a na něž posléze v hojném počtu navazovaly pozdější žánrově spřízněné počiny. Ve stopách Barbara Conana se vydalo pokračování Ničitel Conan (1984) a také Rudá Sonja (1985), kultovní statut získal Highlander od Russella Mulcahyho (1986), jenž vyprávěl o nestárnoucích vyvolených bojovnících, kteří si vyřizovali účty napříč několika staletími, a dařilo se i dobrodružným pohádkovým filmům, jimiž byly např. Jestřábí žena Richarda Donnera (1985), Princezna nevěsta Roba Reinera (1987) nebo Willow Rona Howarda (1988). Žánr dobrodružných fantasy filmů krom toho rozvíjely i snímky Legenda od Ridleyho Scotta (1985), Labyrint od Jima Hensona (1986), Zloději času (1981) a Dobrodružství Barona Prášila (1988) od Terryho Gilliama nebo německý Nekonečný příběh od Wolfganga Petersena (1984).

Podobně zásadním příspěvkem do žánru dobrodružných filmů se stal mimořádně úspěšný a čtyřmi Oscary oceněný snímek Stevena Spielberga Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy (1981), v němž byla světu představena postava nebojácného a bičem vyzbrojeného archeologa a dobrodruha v podání herce Harrisona Forda. Na příběh, v němž hlavní hrdina bojoval s nacisty a pátral po mytické Arše úmluvy, a jenž sloužil jako pocta dobrodružným filmům a seriálům z 30. let, pak navázalo hned několik pokračování. Ve filmu Indiana Jones a Chrám zkázy (1984) se děj točil kolem posvátných kamenů a vyznavačů nebezpečného náboženského kultu, zatímco ve třetím dílu s názvem Indiana Jones a Poslední křížová výprava (1989) se pátralo pro změnu po samotném Svatém grálu. Po bezmála dvaceti letech došlo i na čtvrtý díl Indiana Jones a Království křišťálové lebky (2008), jenž byl však dějově přesazen z 30. let do 50. let, krom dobrodružných předloh se nechal inspirovat i o dvacet let mladší sci-fi tvorbou a postavy nacistů nahradil postavami Sovětů. Na úspěch Indiana Jonese navázal mimo jiné i dobrodružně-komediálně-romantický film Roberta Zemeckise Honba za diamantem (1984) a také jeho pokračování Honba za klenotem Nilu (1985), v nichž hráli Michael Douglas a Kathleen Turner.

O oživení pirátského žánru se marně snažili muzikáloví Piráti z Penzance (1983), britský komediální Žlutovous (1983) nebo francouzští Piráti od Romana Polanského (1986). Pirátský poklad figuroval i v rodinném dobrodružném filmu Richarda Donnera Rošťáci (1985), v němž se jej parta kluků vydala hledat do podzemních jeskyní. Atmosféru chlapeckého dobrodružství zprostředkoval též snímek Roba Reinera Stůj při mně (1986), vyprávějící o putování čtyř kamarádů za údajnou mrtvolou. O trojici Oscarů usilovaly filmy Příběh Tarzana, pána opic (1984) a Splašený vlak (1985), jedinou ze sedmi nominací proměnil britsko-francouzský historický snímek Mise (1986), dějově zasazený do španělských a portugalských kolonií Jižní Ameriky, a jednu sošku si vysloužil i koprodukční Boj o oheň (1981), jehož hrdiny tvořili pravěcí lidé. Dalšími pozoruhodnými dobrodružnými snímky 80. let byly např. komediální Caveman (1981), o známé lodní vzpouře pojednávající Bounty (1984) nebo Pobřeží moskytů (1985), ve kterém americká rodina opustila město pod vedením posedlého a civilizaci nenávidějícího otce a začala nový problematický život uprostřed džungle.

Indiana Jones a Poslední křížová výprava (1989)

Indiana Jones a Poslední křížová výprava - Julian Glover, Alison Doody, Denholm Elliott, John Rhys-Davies, Harrison Ford, Sean Connery

 

Jurský park a další dobrodružné filmy 90. let

Hned zkraje 90. let se Kevinu Costnerovi podařilo prosadit svůj anti-westernový režijní debut Tanec s vlky (1990), monumentální dobrodružný příběh o americkém vojákovi, jenž si získal důvěru indiánského kmene. Opěvovaný snímek se tehdy stal obrovským hitem a získal sedm Oscarů, včetně toho za nejlepší film. Costner o rok později uspěl i v hlavní roli filmu Robin Hood: Král zbojníků (1991), jenž navázal na tradici zbojnických a šermířských filmů, stejně jako francouzský Cyrano z Bergeracu (1990) s Gérardem Depardieuem v hlavní roli a také pozdější snímek s Antoniem Banderasem Zorro: Tajemná tvář (1998), jehož popularita měla za následek vznik pokračování s názvem Legenda o Zorrovi (2005). Technicky revoluční byl Jurský park Stevena Spielberga (1993), jehož děj se točil kolem vytvoření přírodní rezervace s naklonovanými dinosaury. Dobrodružný sci-fi film věrohodně kombinoval počítačové efekty s mechanickými loutkami a stal se ve své době nejvýdělečnějším snímkem historie, což vedlo k natočení dvou pokračování Ztracený svět: Jurský park (1997) a Jurský park 3 (2001).

Variaci na artušovský příběh nabídl První rytíř (1995), do dobrodružného fantasy žánru zavítalo pohádkové Dračí srdce (1996) a egyptskou mytologii oživila Mumie od Stephena Sommerse (1999) i její dvě pokračování. Natočeny byly dobrodružné filmy s horolezeckou tematikou (K2, 1991) i filmy kombinované s žánrem parodie (Bláznivý příběh Robina Hooda, 1993), thrilleru (Divoká řeka, 1994), westernové komedie (Maverick, 1994) či romantické komedie (Šest dní, sedm nocí, 1998). Filmy jako Vodní svět (1995) nebo The Postman - Posel budoucnosti (1997) byly zasazeny do post-apokalyptického prostředí, filmy Přežít (1993) nebo Na ostří nože (1997) zas spojovalo přežívání několika postav po pádu letadla v horské divočině. Došlo též na několik nových adaptací klasických dobrodružných románů, mezi něž se řadily mimo jiné filmy Tři mušketýři (1993), Kniha džunglí (1994), Robinson Crusoe (1997) nebo Muž se železnou maskou (1998). Podle slavných literárních předloh vznikly i filmy Pán much (1990), Bílý tesák (1991), Bílá smršť (1996) nebo opěvovaný Poslední Mohykán od Michaela Manna (1992), zasazený do období bojů Francouzů a Angličanů s indiány při osidlování Severní Ameriky. Své fanoušky si získal i Šaman se Seanem Connerym (1992), Lovci lvů (1996) s Michaelem Douglasem a Valem Kilmerem, Sedm let v TibetuBradem Pittem (1997) nebo filmová série Mladý Indiana Jones (od roku 1994), natočená podle stejnojmenného televizního seriálu.

Steven Spielberg se přidal ke snaze oživit pirátský žánr se svým filmem Hook (1991), v němž se ponořil do světa Petra Pana, nicméně mimořádně neúspěšný Ostrov hrdlořezů Rennyho Harlina (1995) tuto snahu definitivně pohřbil. Posledním příspěvkem do pirátského žánru tak byl v 90. letech rodinný Tajemný ostrov pokladů (1996), v němž účinkovali loutkoví Mupeti. Z dalších rodinných dobrodružných filmů stojí za vyzdvihnutí zejména snímky Zachraňte Willyho! (1993), vyprávějící o přátelství kosatky a chlapce, jenž usiloval o její vypuštění na svobodu, Neuvěřitelná cesta (1993), jejímiž hrdiny byli dva psi a kočka, Jumanji (1995), pojmenované podle škodolibé společenské hry vytvářející překážky pro její hráče v reálném světě, nebo francouzský snímek Asterix a Obelix (1999), natočený podle oblíbené komiksové předlohy. Zmínku si zaslouží také filmy Dobrodružství Hucka Finna (1993), Velký závod (1994), Krasavec Beauty (1994), Cesta domů (1996), Král džungle (1997), Medvědí vodopády (1999) či Myšák Stuart Little (1999). Opomenout nelze ani animované snímky, jimiž byly třeba Anastázie (1997), Kouzelný meč - Cesta na Kamelot (1998) a Železný obr (1999) nebo disneyovky Kačeří příběhy: Poklad ze ztracené lampy (1990), Aladin (1992), Lví král (1994), Pocahontas (1995), Hercules (1997), Legenda o Mulan (1998) a Tarzan (1999).

Robin Hood: Král zbojníků (1991)

Robin Hood: Král zbojníků - Kevin Costner

 

Piráti z Karibiku a další dobrodružné fantasy filmy po roce 2000

Vzestup digitálních technologií vedl k postupnému ústupu klasických dobrodružných filmů a začaly je více nahrazovat sci-fi a fantasy filmy a také filmy akční a superhrdinské. Žánr fantasy-dobrodružných filmů výrazně ožil díky mimořádnému úspěchu trilogie Pán prstenů od režiséra Petera Jacksona (2001, 2002 a 2003), jejíž třetí díl získal jedenáct Oscarů a stal se prvním fantasy filmem, jenž obdržel Oscara v kategorii Nejlepší film. Následně vznikly podle dalších fantasy-dobrodružných románů též snímky Eragon (2006), Zlatý kompas (2007), Hvězdný prach (2007), John Carter: Mezi dvěma světy (2012) nebo Obr Dobr (2016) a také filmová série Letopisy Narnie (2005, 2008 a 2010). Do téhož žánru spadaly i rodinné filmy jako Petr Pan (2003), Most do země Terabithia (2007), Kronika rodu Spiderwicků (2008), Město Ember (2008) nebo Pan (2015) a také animované snímky jako Beowulf (2007), Jak vycvičit draka (2010) či Rebelka (2012). K fantasy žánru se zařadily také některé dobrodružné filmy vycházející z řeckých mýtů (Troja z roku 2004, Souboj titánů z roku 2010 nebo Hercules z roku 2014). Výdělečnému fantasy-dobrodružnému filmu Gora Verbinského Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly (2003) se konečně podařilo oživit zdánlivě mrtvý žánr pirátských filmů a jeho ohlas dal vzniknout populární filmové sérii, jejíž díly měly podtituly Truhla mrtvého muže (2006), Na konci světa (2007), Na vlnách podivna (2011) a Salazarova pomsta (2017).

Hned z kraje nového tisíciletí způsobilo výrazný ohlas i několik historicko-dobrodružných filmů, zejména pěti Oscary oceněný Gladiátor (2000) a Království nebeské (2005), oba od režiséra Ridleyho Scotta, a také Poslední samuraj od Edwarda Zwicka (2003) a Alexandr Veliký od Olivera Stonea (2004). Nové podoby se dočkalo několik dávno osvědčených příběhů, např. Král Artuš od Antoinea Fuquy (2004), třemi Oscary oceněný King Kong od Petera Jacksona (2005), Robin Hood od Ridleyho Scotta (2010) nebo Legenda o Tarzanovi od Davida Yatese (2016), které byly všechny zpracovány víceméně klasicky, zatímco jejich novější variace jako Kong: Ostrov lebek (2017), Král Artuš: Legenda o meči (2017) nebo Robin Hood (2018) se snažily spíš o moderní, netradiční a inovativní přístup. Ve filmu Jurský svět (2015) byl znovu oprášen námět o zábavním parku s dinosaury, novou vlnu popularity zažehlo studio Disney s Knihou džunglí (2016), Aladinem (2019), Lvím králem (2019) a Mulan (2020), jež byly hranými předělávkami jeho dobrodružných animovaných filmů, a nevídaný úspěch zaznamenal i fantasy/sci-fi dobrodružný snímek Jamese Camerona Avatar (2009), jenž se stal na dlouhou dobu nejvýdělečnějším filmem historie.

Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly (2003)

Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly - Johnny Depp, Orlando Bloom

 

Motiv boje o přežití a další dobrodružné filmy po roce 2000

Úspěch filmu Roberta Zemeckise Trosečník (2000), jehož hlavní hrdina se v podání Toma Hankse stal novodobým Robinsonem, vedl k rozmachu filmů s tematikou boje o přežití. V ohrožení života v nehostinných podmínkách se tak ocitly postavy ve snímcích Ve stínu lovce (2003), Pád do ticha (2003), Útěk do divočiny (2007), 127 hodin (2010, šest oscarových nominací), Mezi vlky (2011), REVENANT Zmrtvýchvstání (2015, tři Oscary z dvanácti nominací), Hora mezi námi (2017), Ztracen v džungli (2017) nebo Arctic: Ledové peklo (2018) a také v horolezeckých filmech Vertical Limit (2000), Vražedná stěna (2008) či Everest (2015). Časté byly i snímky o přežívání na pustém moři, ať už na lodi (Pí a jeho život z roku 2012, Vše je ztraceno z roku 2013 nebo Než přišla bouře z roku 2018), či bez ní (Otevřené moře, 2003). Strastiplné putování po různých končinách zažívali hrdinové filmů Rabbit Proof Fence (2002) a Útěk ze Sibiře (2010) a téma boje o přežití bylo zasazeno i do zaplavující se jeskyně (Sanctum, 2011), do mrazivých vod Severního ledového oceánu (Hluboko, 2012), do vesmíru (Gravitace, 2013) nebo na povrch Marsu (Marťan, 2015). Do téže kategorie spadaly i filmy o konfrontacích hrdinů se zvířaty, např. se žraloky (Útes smrti z roku 2010, Mělčiny z roku 2016) nebo s aligátory (Kořist, 2019).

S netradiční verzí středověku přišel Příběh rytíře (2001), oprášeni byli Casanova (2005), Ben-Hur (2016) i Mumie (2017) a svéráznou variaci na kastilského rytíře předvedl Muž, který zabil Dona Quijota od Terryho Gilliama (2018). K motivu dobrodružných výprav se vrátily filmy Kon-Tiki (2012) a Ztracené město Z (2016) i rodinné snímky Cesta na tajuplný ostrov 2 (2012) nebo Dora a ztracené město (2019). Na deset Oscarů nominované námořní dobrodružství Petera Weira Master & Commander: Odvrácená strana světa (2003) se navracelo k dobám napoleonských válek, zatímco děj na šest zlatých sošek nominovaného Kapitána Phillipse (2013), vyprávějícího o nákladní lodi přepadené somálskými piráty, byl zasazen do současnosti. Dobrodružné filmy jako Lara Croft - Tomb Raider (2001), Princ z Persie: Písky času (2010), Assassin's Creed (2016) a Tomb Raider (2018) vycházely z populárních počítačových her a videoherním prostředím byl inspirován i snímek Jumanji: Vítejte v džungli! (2017).

Natáčeny byly též adaptace klasických dobrodružných románů, mimo jiné např. Cesta kolem světa za 80 dní (2004), Cesta do středu Země (2008), V srdci moře (2015), Volání divočiny (2020), a také šermířské filmy, jako třeba tradičně pojatý Hrabě Monte Cristo (2002) nebo steampunkově stylizovaní Tři mušketýři (2011). Za zmínku stojí nicméně i další dobrodružné filmy, např. Pláž (2000), Svět zítřka (2004), Lovci pokladů (2004), Krvavý diamant (2006), Apocalypto (2006) nebo Osamělý jezdec (2013). A také rodinné dobrodružné filmy (třeba Bella a Sebastián z roku 2013 nebo Heidi, děvčátko z hor a Králové hor z roku 2015) a animované dobrodružné filmy, mimo jiné Dinosaurus (2000), Doba ledová (2002), Planeta pokladů (2002), Hledá se Nemo (2003), Tintinova dobdrodružství (2011), Piráti! (2012), Croodsovi (2013), Až na Severní pól (2015), Kubo a kouzelný meč (2016), Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa (2016) či Croodsovi: Nový věk (2020).

Trosečník (2000)

Trosečník - Tom Hanks

 

Dobrodružné televizní seriály

Ve tvorbě dobrodružných seriálů určených pro televizní vysílání byla již v 50. letech mimořádně plodná zejména Velká Británie, jejíž seriál The Adventures of Robin Hood (1955-1960) zaznamenal úspěch i v USA. V Británii vznikly v téže době mimo jiné seriály The Adventures of Sir Lancelot (1956-1957) a The Count of Monte Cristo (1956), pirátský seriál The Buccaneers (1956-1957) nebo také William Tell (1958-1959), zatímco z americké produkce stojí za zmínku především seriály Zorro (1957-1959) nebo Adventures in Paradise (1959-1962) a rodinný seriál Lassie (1954-1974). V 60. letech se do kategorie rodinných dobrodružných seriálů zařadil např. Můj přítel Delfín (1964-1967) nebo francouzský seriál Bella a Sebastián (1965-1970), jinak ale dobrodružné příběhy spíše ustoupily ve prospěch jiných žánrů. V 70. a 80. letech pak obohatily dobrodružný žánr zejména minisérie Dva roky prázdnin (1974), Tajuplný ostrov (1973), Hrabě Monte Cristo (1979) či Korálový ostrov (1983) a seriály Robin Hood (1984-1986) nebo Villém Tell (1987-1989). Do dobrodružného žánru spadaly i animované série jako Lupin Sansei (1971-1972), Willy Fog na cestě kolem světa (1981), My z Kačerova (1987-1990) nebo Rychlá rota (1989-1990).

Rozvoj digitálních technologií vedl v 90. letech ke vzniku několika dobrodružných fantasy seriálů inspirovaných příběhy legendárních válečníků a mytologických hrdinů, z nichž nejslavnějšími se staly série Herkules (1995-1999) a Xena (1995-2001), spoustu příznivců ale měla i kanadská Sindibádova dobrodružství (1996-1998). Šermířskou tematiku se snažily znovu oživit seriál Zorro (1990-1993) a minisérie Hrabě Monte Cristo (1998) a Červený Bedrník (1999), na popularitě dobrodružné franšízy se svezl Mladý Indiana Jones (1992-1993) a úspěšně si vedl i Sharpe (1993-2008), jenž líčil osudy britského vojáka v dobách napoleonských válek. K animovaným dobrodružným seriálům se přidaly např. Letohrátky (1990-1991) či Tintinova dobrodružství (1991-1992). Fenoménem se v novém tisíciletí stal seriál Ztraceni (2004-2010), jenž líčil dobrodružné osudy lidí, kteří skončili po pádu letadla jako trosečníci na tajuplném ostrově. Výraznými milníky žánru byly též fantasy-dobrodružné seriály Hra o trůny (2011-2019) a Zaklínač (od roku 2019). Úspěšný byl však krom toho třeba i artušovský seriál Merlin (2008-2012), pirátský seriál Pod černou vlajkou (2014-2017), historičtí Spartakus (2010-2013), Marco Polo (2014-2016) nebo Vikingové (2013-2020), komiksový Arrow (2012-2020), minisérie Klondike (2014) a také animované seriály Jak vycvičit draky (2012-2014) nebo Kačeří příběhy (od roku 2017).

Filmmaniak

Reklama

Reklama