poster

Dvořák v Americe (TV film)

  • Česko

    Spirituál bílého muže

Dokumentární

Česko, 1998, 59+57 min

Režie:

Zdeněk Tyc

Kamera:

Marek Jícha

Hrají:

Zdeněk Mahler
  • AbelXavier
    *****

    Zdenek Mahler je energicky genius, ktery poutavosti vypraveni pripomina Jeremy Clarksona a inteligenci Winstona Churchila.(11.8.2009)

  • Mariin
    ****

    Nejsem znalec života a díla Antonína Dvořáka, proto nemohu posoudit, zda-li je tento pořad opravdu dobrý (víme totiž, že na adresu Zdeňka Mahlera byla vznesena řada kritiky za jeho fabulace, nepodložená tvrzení a chyby - viz např. pořad o katedrále sv. Víta, jeho nekritická glorifikace T. G. Masaryka, útoky proti katolické církvi v otázce vlastnictví katedrály atd.). Ačkoliv exkomunistu Zdeňka Mahlera vůbec nemusím, připouštím - jako hudební laik - že tento popularizační dokument je užitečným prvním seznámením diváka s naším velkým hudebním skladatelem. Nesmíme však brát vážně Mahlerovy sugestivní informace, co kdo přesně v tu a tu chvíli si myslel nebo vyslovil, to totiž nikdo nemůže vědět. Zkrátka u Mahlera musí být člověk opatrný. Např. v rámci nového cyklu Hudební toulky se Zdeňkem Mahlerem (režie R. Urban) vznesl ostrou kritiku na dva pořady mozartovské muzikolog doc. dr. Tomislav Volek: http://www.mozartovaobec.cz/?stranka=45(25.12.2008)

  • helianto
    *****

    "Co by tomu Češi řekli, že jsem složil americkou národní hymnu?" A tak Dvořák záznamník s motivem zase zavřel ...(9.12.2014)

  • sator
    ****

    Paráda, možná by měli poušťet dětem v hudebce...viděl 1.díl.(30.12.2014)

  • Radek99
    *****

    Že je v povědomí většinové české společnosti spíše neznámý Zdeněk Mahler intelektuálem a spisovatelem evropského formátu, to dosvědčuje jeho scenáristická práce (mj. Amadeus, Nebeští jezdci, Božská Ema, Svatba jako řemen... ), stejně jako jeho díla odborná - mimo popularizace české historie se věnuje i témuž v oblasti vážné hudby, zvláštní vztah ho pak váže především k dvěma osobnostem, kteréž jsou úhelnými pohledy obou odvětví - Tomáš Garrigue Masaryk a Antonín Dvořák. O obou natočili společně s dalším výrazným soudobým českým intelektuálem režisérem Zdeňkem Tycem dokumenty, přičemž o obou se dá říci, že jsou v kontextu české dokumentární tvorby ojedinělé. Jestliže třídílný dokument Ano, Masaryk má za cíl především bořit Masarykovské mýty a kvazilegendy, pak Spirituál bílého muže mapuje obecně málo známou etapu Dvořákova života, kdy se velký a světoznámý český skladatel vydal do Ameriky, kam přijel jako adorovaná mezinárodní hvězda (soudobý americký tisk o něm píše jako o ,,Kolumbovi světové hudby..."). Stejně, jako má český ,,obrozenecký" mýtus blíže k přijímání ,,svého" Smetany a kosmopolitu Dvořáka odsunuje do pozadí (přičemž Dvořák byl ve skutečnosti také silný vlastenec v duchu českého národního obrození konce 19. století), tak i současný český divák upřednostňuje možná jiné typy mediální popularizace než právě silně angažovaný přístup Zdeňka Mahlera. Ale je to prostě fakt - buď budete s Masarykem a Dvořákem (a tím pádem i s panem doktorem Mahlerem), nebo se vyhraníte proti nim, žádný neutrální přístup prostě není... Podobné filmy: Ano, Masaryk(26.12.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace