Režie:
James LandisScénář:
James LandisKamera:
Vilmos ZsigmondHrají:
Arch Hall Jr., Richard Alden, Marilyn Manning, Don Russell, Helen Hovey, Joan Howard, Arch Hall Sr. (vypravěč)Obsahy(2)
Měla to být poklidná a příjemná cesta do Los Angeles, která se změnila v hrůzu a teror. Porucha automobilu donutí přátele zastavit na podivném místě, které nevěstí nic dobrého. Zanedlouho se totiž již setkají se sadistickými vrahy. (Chupacabre)
Videa (1)
Recenze (42)
Zvláštny prípad, kedy naozaj silný koncept, drsný thriller dodržiavajúci jednotu miesta, času a deja (odohrávajúci sa v kvázi reálnom čase), dopláca na limity vlastnej exploatačnej dramaturgie a logických lapsov, no zároveň ťaží zo svojich produkčných limitov surovú naturalistickú atmosféru a dusný, zaprášený vizuál, ktorý bezmála pripomína americkú sociálnu fotografiu :-)). Landis prináša Exploitation/Grindhouse film s ambíciami stať sa hitchcockovským thrillerom zaseknutými niekde na 3/4ceste. Overall vcelku štýlový, zapamätateľný letný grindhouse a tak trochu southern gothic film (kde môžeme cítiť aj prvé tóny redneck/hillbilly klasík ála Texas Chain Saw Massacre, Hills Have Eyes, Deliverance...) s ozvenami westernu a crime príbehov v štýle Bonnie and Clyde, či Gun Crazy a Badlands, v kontexte prvej polovice 60-tych rokov vyniká. ()
Nedoceněný exploitation, při jehož sledování si divák nejednou vzpomene na Tarantina (scéna se sodou, počítání zbylých kulek). Má to nejpřísnějšího záporáka a nejvíc napětím vyhypovaný dvacetiminutový konec. Na low budget to oplývá neuvěřitelnou kameru, za kterou stojí Vilmos Zsigmond, který si Sadistou odbyl svůj americký debut. ()
Když vezmu v potaz rok vzniku, jedná se o naprostou pecku. Navíc nechápu, že jsem se o filmu nikdy nikde nedočetl ... Nejedná se totiž o nějaký "Béčkový grindhouse" se špatnými herci, střihem, kamerou či tak nějak. Tohle je sice čistý exploitation, jeden z nejstarších, které jsem viděl, ale jedná se o naprosto perfektní, seriozní a hlavně úžasně natočený film. Postava hlavního záporáka je naprosto neuvěřitelně dokonale zahraná, je to opravdu naprosté vymaštěné sadistické pako, které se ale jen nevyžívá v týrání třech náhodných cestujících někde na vrakovišti, ale dokáže divákovi, že bez mrknutí oka odstřelí (zabije) kohokoliv se mu zlíbí. Film je neuvěřitelně napínavý a hlavní postavy nemají v podstatě od začátku žádnou šanci, je to naprostý psychický teror. Divák až do samotného konce skutečně vůbec netuší, kdo film vlastně přežije. Opravdu tohle je skvost ve svém žánru, navíc na rok výroby to prostě nemá konkurenci. Tohle by se mělo zremakovat!! Film, který nikdo nezná a neviděl a přitom by skýtal dnes tolik možností!! Opravdu výborné, i když černobílé, skvěle natočené, spousta klasických klišé, docela těžké psycho od začátku do konce, příznivcům žánru vřele doporučuju!!! ()
Necakane (skoro) super. Drsny, kruty a temny thriller odohravajici sa na jednom mieste. Cas to sice uz trochu otupil, ale vo vrcholnych momentoch je to stale mrazive. Skoda za pri zaverecnom zuctovani dostava logika hrdinov az prilis na frak (alebo vazne by sa niekto pred utocnikom so zbranou skryval za priesvitny plot?). Vtedajsi divaci museli byt z toho uplne v soku. 8/10 ()
Jsem rozpolcená... místy absolutně boží (nepředvídatelnost, zacházení s postavami, žádní hrdinové, kamera, boží kompozice) a místy jak z éry němého filmu (herecké výkony, statické detaily na obličej, vyrychlené běhání z třicátých let). Za dokonalou scénu s pitím coly (ten záběr zboku je zcela parádní) a vykukování zpoza zídky jak od Carpentera se nakonec přikláním k lehkému nadšení. ()
Galerie (24)
Photo © Fairway International Films
Zajímavosti (7)
- Strážníci ve filmu byli skuteční policisté policejního oddělení Los Angeles, kteří byli v tu chvíli mimo službu. (hladass)
- Životem Charlese Starkweathere a Caril Fugate byly inspirovány například také filmy Zapadákov (1973) či Takoví normální zabijáci (1994). (hladass)
- Archie Hall jr. byl výborný střelec a když některé slepé kulky v pistoli selhaly, navrhl, že může střílet ostrou municí. Ostatní herci s tím souhlasili. (hladass)
Reklama