Kamera:
Adam BrooksHrají:
Adam Brooks, Matthew Kennedy, Conor Sweeney, Lloyd Kaufman, Jeremy Gillespie, Amy Groening, Garrett HnatiukObsahy(1)
Těšíte se po přečtení titulu na shledání s Robinem Williamsem a Billym Crystalem v nablblém remaku francouzské komedie Otec a otec (1983)? V tom případě nečtěte dál a běžte do kina! Všechny ostatní uklidníme, že naše dolování žumpy světové kinematografie ještě zdaleka nedosáhlo na dno, abychom se museli uchylovat k méně výhřevným náhražkám. Za názvem Den otců se schovává zřejmě nejšťavnatější snímek tohoto roku; příznačně distribuovaný firmou Troma Entertainment, z jejíž stáje vyběhly takové humorné deformity jako Toxický mstitel (1984) či Terror Firmer (1999). Čestné otcovství připadá kanadskému tvůrčímu spolku Astron-6, který tvoří pětice filmových fandů i profesionálů se zálibou v pokleslých filmech, campu a popové estetice osmdesátých let. Podobně jako nostalgická brakovka Somrák s brokárnou (2011) i tato líbezná óda na mechanické splatter efekty vznikla na motivy traileru na tehdy ještě neexistující film. Mezi oběma tituly bychom našli ještě řadu dalších podobností, ale pro pravověrné otrlce bude nejzásadnější informací, že vedle Dne otců vypadá comeback Rutgera Hauera jako mainstreamový čajíček. Ze začátku se vše tváří jako další záměrně nadsazený retro-grindhouse, kde hodně cáká krev, ženy jsou zásadně nahoře bez a vzduchem létají secesně formulované hlášky, vnitřnosti a kulky (ve všech významech). Ale pak se rozjede divoká horská dráha, kde padají veškerá myslitelná tabu, nevkus se snoubí s burleskou a prolamují se klišé žánrových snímků i normy tradiční kinematografie. Příběh o nelítostném mstiteli, jenž za pomoci kněze, traumatizovaného mladíka a striptérky s motorovou pilou vyráží zlikvidovat krátkozrakého kanibala, který znásilňuje a vraždí otce, se rozbíhá do absurdních směrů, takže obsáhne i animované sekvence či výpravy do Nebe a Pekla. (Festival otrlého diváka)
(více)Recenze (52)
Amy Groening byla v tomto filmu naprosto k sežrání!! Jinak co se týče filmu, nehorázná nechuťárna, že i já jsem zavíral oči u některých scénách, a to už je co říct, když vydržím hodně, ale tohle je vážně opravdu trochu přes čáru. Příběh kravina, nudné dialogy, ale některé scény opravdu rozesmáli za tu jednu hvězdu a tu druhou za Amy. ()
Tak tenhle druh humoru mě minul velkým obloukem. Už dlouho jsem po skončení filmu neměl tak intenzivní pocit naprosto promrhaného času. Během filmu jsem začínal mít paranoidní strach, že jsem se dostal do nějaké příšerné časové smyčky a že to snad nikdy neskončí. Asi jedna z nejdelších půldruhých hodin v mém životě. Syrově amatérské (a totálně neumětelské) filmy, které spolu s pár kamarády točí jeden můj kolega v práci, jsou proti téhle užvaněné koncentrované NUDĚ vrcholně zábavné a záživné. Jedna hvězda za pár vtipných gore efektů a za ca tři čtyři uchechtnutí u některých scének. A teď s velkým zadostiučiněním pryč s tím navěky do koše. ()
Všem, kteří se podivují nad tím, že "Den otců" je takový nějaký jiný než, co mají tradičně spojeného s Tromou, lze jednoduše odpovědět, že to plyne z prostého faktu, že to není film od Tromy. Jistě, je tam Kaufman, na začátku je tromácký štempl a z jednoho záběru lze vyrozumět, že dějištěm je Tromákov, jenže kreativní míza tentokrát vyvěrá z útrob tvůrčího spolku Astron-6. Troma pouze iniciovala vznik filmu na základě fiktivního traileru (geneze projektu je totožná jako u "Machete" či "Somráka s brokárnou") a pak výsledek produkovala. Ačkoli pětice kanadských nadšenců skrývající se za skupinovým titulem svou estetikou v mnohém Tromu připomíná, zásadnější je právě to, v čem se liší. Zatímco tromácké tituly se vyznačují drzou přímočarostí, v případě Astron-6 je základem pastiše svobodomyslnost, potažmo nesvázanost tradičními normami vyprávění a logikou. Postavy se tak můžou chovat jako snůška filmových klišé, ale současně žánrové normy podvracet svou absurditou. To samé platí i o vyprávění, které začíná jako (rape-and-)revenge movie, ale neustálými odbočkami skončí až v pekle a nebi. Právě nadhled, hravost a adorační zalíbení v 80's stylu (od módy po narativní vzorce) odlišují tvorbu Astron-6 od řady dalších nadšenců, kteří točí své filmečky s hrstkou gore a filmových klišé. Nelze než nadšeně vyhlížet další celovečerní projekt skupiny. ()
Tromu mám rád, ale tohle bylo divný. Jako seriózní film se to brát nedá a na Tromu mi to přišlo, že se Father's Day drží hodně při zemi. Film má zbytečně přepálenou stopáž a ještě k tomu mi to nepřišlo ani extra vtipný. Líbil se mi Old School(ovej) look a i gore se místy celkem povedlo. Ale jako celek mě to neoslovilo. Většinu stopáže jsem spíš trpěl než bych se bavil. ()
Jedinečný film, kterému nelze nic vytknout a proto musím dát plný počet. Srdce každého pravého filmového fanouška zaplesá radostí hned v úvodních minutách filmu. Ve snímku můžeme najít téměř cokoli, přesahuje do několika žánrů a vymyká se běžným lidským hodnotám. Objevuje se zde příběh pomsty, lásky, víry a mnoho dalšího. Den otců se klade za úkol zaujmout i náročnějšího diváka, když nám citlivě předkládá rodinné a morální hodnoty a učí nás být lepším člověkem. Proto Den otců doporučuji hlavně rodinám s dětmi a projekci v širším rodinném kruhu. ()
Galerie (12)
Photo © Troma Entertainment
Zajímavosti (2)
- Verze filmu vydaná na Blu-ray je přibližně o dvě minuty kratší než verze původně promítaná na filmových festivalech, včetně Festivalu otrlého diváka. Z důvodu dosažení plynulejšího tempa filmu byla vystřižena řada, zpravidla pouze několikavteřinových záběrů či kratičkých sekvencí. (JFL)
Reklama