Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Filmová poéma rakouského režiséra Nikolause Geyrhaltera složená ze sekvencí zachycujících noční život a aktivity člověka. Západní životní úroveň, společnost a potřeba z ní ostatní vyčleňovat jsou stěžejními náměty Geyrhalterova nejnovějšího dokumentárního filmu. Celý se natáčel v noci a autor a režisér v jedné osobě nás v něm vezme na velice osobní cestu západním světem a strukturami, na kterých náš „civilizovaný" svět stojí. Tma nám někdy může pomoci vidět věci jasněji. (Česká televize)

(více)

Recenze (9)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Kdyby to bylo víc dotažené (co třeba vrátní, recepční v pětihvězdičkových hotelech, kamioňáci?) a kdyby to nebylo přehnaně o nějakých uprchlících (pochopil bych jednou, ale čtyřikrát? oproti celkové atmosféře filmu tahle myšlenka působila rušivě a nelogicky), dám 4* bez váhání. Jakožto fanda Benninga tenhle styl dokumentů, jejichž základní "myšlenkou" je předat pocit, mám strašně rád. Abendland je takovou studií noci a toho, co se v ní děje. Vše jde časově za sebou, nejedná se o sled nahodilých záběrů ačkoli to díky nedějovitosti může na první pohled působit. A popravdě mě většinu času bavilo sledovat všechny ty každonoční události, stejně jako u Benninga to vytvářelo takovou zvláštní poetiku, jen ve finále (když přišlo ráno) už to působilo vlekle - avšak tam mi to nahradil závěrečný průchod okolo lidí na jedné párty, což sám o sobě byl dost fascinující záběr a jen z něj bych osobně udělal krátký nebo i středometrážní film. Mě by to asi fakt bavilo sledovat to takhle dlouho :D Líbilo se mi to, jen škoda všech těch mínusů, které už jsem vypsal. Kvůli nim to na víc jak lepší 3* nevidím, ale nevylučuji, že to časem nezvednu. A btw, je tu i česká účast... Lepší 3* ()

robbez 

všechny recenze uživatele

Připadá mi to jako série náhodně poskládaných záběrů bez nějakého hlubšího smyslu aneb co všechno se může dít v noci. Popravdě to vypadá, že asi celkem nic zvláštního a neočekávatelného. Každý snad ví, že se i v noci pracuje, souloží nebo tančí. Navíc film nenabízí ani žádné vizuálně výrazné, podmanivé či poetické momenty, které by se z tohoto tématu asi daly vytěžit. Prostě taková devadesátiminutová noční nuda. ()

Reklama

milancecil 

všechny recenze uživatele

216. Noc není pro člověka jen časem odpočinku a spánku, jsou činnosti s různou důležitostí a významem, které buď nemají odkladu nebo ani v noci neustávají, tak se díky dokumentu seznamujeme postupně v jednotlivých úryvcích s ukázkami různorodosti nočního života, kdy si lidé v řadě profesí plní své pravidelné pracovní povinnosti nebo jsou připraveni v pohotovosti na jejich plnění, v anonymitě vykonávají úkoly, které pro nás ostatní probíhají ve skrytu, bez připoutání pozornosti, bez našeho uvědomění, přitom jsou neoddělitelnou součástí fungování společnosti, určitě jde o zajímavé dílo, i když ve formě sdělení minimalisticky úsporné, jen jako bychom byli my sami přímými účastníky jednotlivých situací, jako bychom právě i my, společně s ostatními aktéry, si v tu noc plnili nějaký svůj úkol. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Zajímavý pohled na současnou civilizaci, jak se jeví v noci. Filmaři natáčeli po celé dva roky na jednadvaceti místech v deseti zemích Evropy. Vedle papeže na náměstí sv. Petra ve Vatikánu, poslanců v evropském parlamentu v Bruselu či účastníků Oktoberfestu v Mnichově hrdě sledujeme zastavení v Česku - v pražském bordelu Big Sister. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Esej o nočnom živote, ktorá sa zrejme najväčšmi blíži Vertovmu cinema-vérité a nedosiahnuteľnému ideálu "čistého" dokumentu. A v niektorých ohľadoch v pridŕžaní sa tohto smeru legendárneho Muža s kinoaparátom ešte prekonáva (autentickejší už by bol snáď len nezostrihaný záznam priemyselnej kamery) . Oprostenie od dramatizácie je absolútne - dokonca film nemá žiadnu vlastnú hudbu, všetka zvuková kulisa je spojená s prostredím, v ktorom sa kamera nachádza; nie je tu prítomný sprievodný ani úvodný či záverečný komentár. Väčšina záberov je statická, sústreďuje sa na minimalistické celky v interiéroch, prípadne exteriéroch. V dramaturgii záberov nevidno žiadny autorský vklad v podobe ideológie alebo snahy o vyvolanie emócií u diváka, neangažovanosť réžie a sterilnosť podania videného ako holého faktu, ktorý je nemožné negovať, stavia kameru a diváka do observačnej pozície - nezúčastneného pozorovateľa. Dokonca aj úvodné titulky obsahujú len dve mená - režiséra a strihača. Jediným jasným zámerom je teda globalizácia a všeobecnosť - nahliadame do širokého spektra prostredí, od výrobných hál, cez strážené pohraničie, diskotéku, parlament, policajnú strelnicu, nemocnicu, demonštráciu na železničných koľajach, zákulisia televíznych správ či bordelu. Vo výsledku práve absencia akéhokoľvek subjektívneho činiteľa zo strany autorov činí možné dosadiť, tak ako to robí obsah, ono slovíčko "civilizovaný" do úvodzoviek. Prípadne si dosadiť do filmu vlastné významy - sú politici v európskom parlamente ako vystavené grilované kurčatá? Bude medzi cestujúcimi podobného lietadla čoskoro aj Nigérijec, ktorému zamietli žiadosť o azyl? Kde sa skončí cesta rádioaktívneho odpadu? Na to už si musí každý odpovedať sám, Geyrhalter prosto len zaznamenáva skutočnosť, ktorá sa deje tu a teraz. Otázne však je, nakoľko je to dokument prajúci bežnému divákovi, ktorého môže len nudiť. Nie je však práve aj to súčasťou dlhých prebdených nocí? 85% ()

Galerie (18)

Reklama

Reklama