Reklama

Reklama

Hra na lásku

  • Česko Like Someone in Love (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Starý muž a mladá dívka se setkají v Tokiu. Ona o něm nic neví, on si myslí, že ji snad kdysi znal. On ji pozve k sobě domů, ona mu nabídne své tělo. Pavučina bizarního vztahu, trvajícího pouhých čtyřiadvacet hodin, je však velmi spletitá a ani jeden z hrdinů neví, jaké budou následky jejich setkání.
Po Věrné kopii, natočené ve Francii, se Kiarostamí vydává do dalekého a tajemného Japonska - jeho poslední dva celovečerní filmy jsou zároveň prvními dvěma hranými filmy natočenými mimo Írán. V jednom rozhovoru se Kiarostamí vyjádřil k volbě Japonska následovně: „Pokud natočím film v Japonsku, bude to naprosto jiné prostředí, které však bude pro západní publikum podobně exotické jako Írán. Film se bude stejně muset všude promítat s titulky." S myšlenkou natočit příběh zasazený do Japonska koketoval Kiarostamí již od roku 2002 (krátce po dokončení filmu Deset) a původně se mělo jednat o odyseu taxikáře v nočním Tokiu. Některé prvky z této původní črty (režisér je všeobecně známý tím, že má vždy rozpracováno několik skic budoucích filmů, průběžně je reviduje a k některým se pak vrátí a natočí je) ve filmu nakonec zůstaly, příběh se však během deseti let „zrání" poměrně zásadně proměnil.
Kiarostamího snímek vyniká dnes již prakticky zapomenutým uměním záměrné a detailní práce s mizanscénou. Kladení mizanscény do popředí uměleckého zájmu a využívání jejího uspořádání jako základního kompozičního prvku, tolik používané u starých mistrů od Ejzenštejna přes Wellese až po Premingera, je v současném filmu poměrně omezeno. Like Someone in Love je příkladem aplikace tohoto pozapomenutého umění par excellence a dílo doslova uhrane diváka propracovanou kompozicí záběrů (čímž ostatně navazuje na většinu předchozích Kiarostamího snímků).
Jedním z klíčových motivů je vzájemné porozumění, které bylo ostatně zásadní i pro dalšího tvůrce-cizince a jeho japonský film, totiž Sofii Coppolovou (Ztraceno v překladu/Lost in Translation, 2003). O vzájemném porozumění bez společného jazykového vybavení často mluví i producent Kiarostamího posledních filmů Marin Karmitz (který s režisérem spolupracuje, přestože mluví pouze francouzsky, zatímco Kiarostamí jen persky a anglicky). Během natáčení navíc došlo k zásadním finančním problémům (odstoupil koproducent v podobě televize Arte), a proto musel Karmitz prodat v aukci sochu od slavného Yvese Kleina a z výnosu zaplatit dokončení filmu. Poté se nechal slyšet: „Nic se vlastně nestalo. Pouze jsem vyměnil umění za umění." (Letní filmová škola)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (38)

Jansen 

všechny recenze uživatele

Like Somebody in Love je po Věrné kopii druhý Kiarostamiho film natočený mimo rodný Irán. Na rozdíl od Věrné kopie, která se vyznačovala formální rafinovaností, poslední Kiarostamiho film spíše zaujme postupným rozvíjením subtilního příběhu a bravurně vystavěnou mizanscénou.Jedná se o podobně komorní film jako například Ztraceno v překladu od Sofie Coppoly. Oba filmy navíc spojuje japonské prostředí, které přeje pomalým intimním filmům. [LFŠ 2012] ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Prídem si až smiešny že som od toho čakal ťažkú poetiku. Ono je to vlastne strašne vychcaný film. Kiarostami sa možno hrá na emócie skryté pod povrchom ale v zásade je celý príbeh dosť priamočiary. Ako náhle som si to uvedomil stratilo to pre mňa čaro. Oceňujem dlhé zábery aj snahu o realistické zobrazenie. To funguje. Ale jediná emočná väzba s kýmkoľvek bola na začiatku a týkala sa babičky. Ostatné scény nedávajú priestor na úvahy, zamyslenie ani nemajú výrazne umelecký prínos. Čakal som o dosť viac. ()

Reklama

maren33 

všechny recenze uživatele

Like Someone in Love je art film, který má sílu vtáhnout diváka do děje a přitom celý stojí na jednoduché zápletce. Sledujeme tedy setkání dvou lidí, kteří i přes věkový rozdíl najdou jakési porozumění, ale nevyhnou se nepříjemným následkům. Celé je to krásně nasnímané a kompozice záběru je vskutku velmi propracovaná. Příběh vlastně drží na uvěřitelných hereckých výkonech a na jejich dialozích. Působí to na mě jako krátká povídka z Tokia, kterou jsem si užil. ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Díky velmi rozvolněnému tempu dialogů možná vůbec nejpomalejší Kiarostami. Diváci, kteří nevnímají postupné rozvíjení vztahů mezi lidmi a jejich reprezentacemi, případně vciťování postav do nových společenských rolí, u toho musí hodně trpět. Je to z řady důvodů uspokojující film, ale nádherně nasnímanou a emocionálně zdrcující noční jízdu Tokiem z úvodu už pak nic nepřekoná. ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Pro mě jeden z nejlepších filmů roku 2012. Jemné, skvěle napsané, rozfázované, rozzáběrované a zahrané. A výtečně vypointovaný závěr. Prakticky není co vytknout, navíc vidět to na LFŠ (společně s režisérem Kiarostamím sedícím v první řadě) pár týdnů po premiéře v Cannes byl taky zážitek. A hrozně se mi líbí, že tady není cítit ani kousek toho rádoby exotického kýče a udiveného úhlu pohledu v kombinaci s nepochopením mentality, který většinou převládá v "západních" filmech o Japonsku, z nichž má člověk pocit, že tato země sídlí přinejmenším na jiné planetě. O žádný pokles kvality, jak jsem o tomto filmu občas četl, se tedy rozhodně nejedná. Spíše naopak se Kiarostamí v posledních filmech dostává k ještě vyšší úrovni propracovanosti a jemnosti. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (2)

  • Film mal produkčný názov The End, čo bol aj jeho pôvodný názov. (Crybaby)
  • Inšpiráciou k filmu sa stala jedna z návštev Kiarostamiho v Japonsku. (Crybaby)

Reklama

Reklama