Reklama

Reklama

Křižník Potěmkin

  • Sovětský svaz Bronenosec Poťomkin (více)
Trailer 2

VOD (1)

Obsahy(1)

Klíčové události revolučního roku 1905 zobrazuje v jednom z nejslavnějších filmů všech dob průkopník světové kinematografie Sergej Ejzenštejn. Po vzoru antické tragedie režisér rozdělil film do pěti dějství a hrdinou svého dramatu učinil zástup lidí tvořících dějiny. Vše přitom odstartuje vzpoura na křižníku Potěmkin, která ve městě Oděse probudí revoluční atmosféru. Protesty proti představitelům starých pořádků gradují a strhující souboje, které dodnes berou dech, mohou začít. Autentickou atmosféru podtrhuje dramatická hudba Dmitrije Šostakoviče a davové scény, na kterých se tehdy podílelo přes 10 tisíc komparsistů. (Řitka video)

(více)

Videa (1)

Trailer 2

Recenze (331)

genetique 

všechny recenze uživatele

Na svoju dobu veľmi odvážny, popudivý a veľa krajinám odporujúci film. Majstrovsky a najmä monumentálne podané priebehy, vzbury, revolúcie. Hlavne záver, kde sa rozhoduje o osude krížnika je prefektne napínavý. To všetko sa cení. No ja som aj tak akosi nedokázal prekusnúť a povzniesť sa nad 80ročnú vekovú bariéru. Každou minútou narastalo percento spokojnosti, asi škoda, že ich bolo len 75. Takže 75%. ()

brit84 

všechny recenze uživatele

Hezký no, ale co mám hodnotit, zpracování filmu nebo historickou událost? Z hlediska zpracování filmu a ukázky toho, co se tehdy odehrálo, je film opravdu dobrý. Ale ideologii, kterou tato skutečnost odstartovala, a to, jak si ji mnozí mocnáři vysvětlili, se mi opravdu hnusí. Spojením těchto dvou náhledů dávám v hodnocení přenost zlaté střední cestě, i když historicky vzato je pro mě tento fim žumpa! ()

Reklama

Bart 

všechny recenze uživatele

Na svou dobu vynikající vizuální dílo podpořené nadčasovou hudbou nedoceněného génia ruského hudebního modernismu Dmitrije Šostakoviče. Přestože je Křižník Potěmkin ryze levicově orientovaný film, dokázal se v něm Ejzenštejn oprostit od laciné proleninovské agitace a soustředil se jak na vykreslení historických událostí roku 1905, tak na vyobrazení síly a nezdolnosti davu. Vrcholem a zároveň asi nejdiskutovanější částí filmu je masakr na Oděsském schodišti. Všechny naturalistické scény, jako davem ušlapaný chlapec, zastřelená matka s chlapcem v náručí, kočárek s dítětem řítící se po schodech mezi mrtvými těly, se mi na dlouhou dobu vryjou do paměti. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Včera som videl Krížnik Potemkin druhý a posledný krát. Uznávam kvalitu strihu, montáže, uznávam nezabudnuteľnosť scén na odeských schodoch. Ale súčasne registrujem Ejzenštejnovu nadprácu pri nadbiehaní novej moci a to nedokážem odpustiť ani geniálnejším filmom, ako je Krížnik Potemkin. Najchladnejšie štyri hviezdičky. ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Technicky nadmíru zručné a zajímavé, ale to mi bohužel k obdivu a ocenění úplně nestačí. Potěmkinův příběh je k dnešnímu dni spíše trochu úsměvný, alespoň pro mě ano ale zároveň celá jeho atmosféra na mě působila obrovsky depresivně, navíc tak depresivně, jak mi to ani u filmů není příjemné. Scéna na schodech tomu dodala korunu. 6/10 ()

Galerie (79)

Zajímavosti (37)

  • Těsně před premiérou se Ejzenštejn dozvěděl, že ze závěru jeho filmu byly vystřiženy určité části, a tak je na poslední chvíli vlepil na své místo na filmovém pásu pomocí svých slin. Během premiérového promítání s nervozitou a úzkostí očekával příchod tragédie v podobě přetržení filmového pásu, ale ten nakonec zůstal celistvý a rozpadl se až po skončení projekce. (Trainspotter)
  • Během své praxe v divadle Proletkultu vytvořil Ejzenštejn koncept tzv. montáže atrakcí (atrakcionů), kterou v tomto filmu naplno využil. Technika spočívá ve střetávání dvou pocitově intenzivních obrazů, jehož výsledkem je pak zcela nový význam. (Trainspotter)

Reklama

Reklama