poster

Ruka

  • anglický

    The Hand

Krátkometrážní / Animovaný / Loutkový

Československo, 1965, 18 min

Režie:

Jiří Trnka

Scénář:

Jiří Trnka

Kamera:

Jiří Šafář

Střih:

Hana Walachová
(další profese)
  • Una111
    *****

    Pan Trnka dokázal v 18 minutách povědět o totalitě víc než jiní celovečerním filmem. Totalitní moc - věčné, stále aktuální téma! Skoro se divím, že film neleží v trezoru znovu, protože ovládat lidi a vodit je jako poslušné loutky na provázku je snem každé, natož pak totalitní moci. A ještě dokonalejší je zabavit lidi tak, aby si těch provázků ani nevšimli... - - - https://www.youtube.com/watch?v=cS4Th36zN_g(30.1.2016)

  • StaryMech
    ****

    Důstojné poslední slovo Mistra. Zamlada jsem je vnímal jako jinotajnou obžalobu režimu, v němž jsem tehdy žil, dnes dávám přednost o nic radostnější výpovědi o zahubení umělce a člověka systémem bez ohledu na počet a jméno zúčastněných stran. Tvář harlekýna od začátku předznamenává hrůzu, která přijde, a noční návštěva se v Trnkově pojetí nezdržuje omíláním nějakého "víckrát ne" - jde rovnou po krku. O sedmnáct let později Jiří Barta nahradí ruku rukavicí, za dalších devět se animovaná ruka bude čile prohánět mezi ostatními členy Addamsovy rodiny a konečně pětatřicet roků po smrti velkého Čecha na nápadu vtáhnout vodicí šňůry loutek do příběhu postaví svůj výtvor Dán Klarlund.(4.8.2015)

  • kaylin
    *****

    Jiří Trnka si v tomhle snímku parádně hraje s možnostmi animované scény a vstupu člověka, respektive ruky na tuto scénu. Filmeček má příběh, což je základem, ale primárně je to skvělá hra s formou, která ukazuje, jak do animovaného filmu vstupuje něco nadřazeného, až nadpřirozeného. Ruka je prostě bohem, bohužel.(16.2.2015)

  • cheyene
    ****

    Svým způsobem mi to trochu připomínalo 1984. Ruka je zdařilým animovaným a loutkovým krátkometrážním filmem, kterému nelze upřít napjatá atmosféra a bezradnost hlavní postavy, která je rukou pronásledován a musí dělat to, co si ona přeje a odmítnutí není odpověď. Když z donucení ústřední hrdina vytvoří, co je po něm chtěno, dostává ocenění, ale zůstává zavřen ve zlaté kleci. Příjemným zpracováním nám Trnka ukazuje obraz kterékoliv totality.(25.3.2015)

  • Libidor
    *****

    Dokonalá metafora o vlivu totalitní moci na svobodně smýšlejícího jedince, v tomto případě ztvárněná rukou a panáčkem, jehož jediná radost (tvarovat květináče podle svých vlastních představ) je narušena vpádem ruky do panáčkova bytu. Její manipulativní chování postupně přerůstá v terorizování a vyústí až k tragickému konci. Poslední realizovaný film Jiřího Trnky patří k nejuznávanějším animovaným filmům vůbec. Jeho nadčasovost a mezinárodní srozumitelnost z něj učinila kultovní záležitost a vyvrcholení Trnkovy tvorby. Ze zcela pochopitelných důvodů byl snímek za totality (bohužel jako mnoho jiných) uložen do trezoru. Škoda, že mistr Trnka již žádný další film nestihl natočit!(26.1.2006)

  • - V novinách, které podsunou harlekýnovi pod dveřmi, můžeme vidět černobílý obrázek Old Shatterhanda a Nšo-či z filmu Vinnetou (1963). (cheyene)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace