Reklama

Reklama

Tma přichází

(festivalový název) (TV film)

Obsahy(1)

Jsou lidé, kteří si zrůdnost holocaustu uvědomí až v přímé konfrontaci s hromadami vlasů, brýlí, kufrů, které zbyly po konkrétních lidech v koncentračních táborech. A dokument z roku 1945 ukazuje právě takové příšerné scény z nově osvobozených nacistických koncentračních táborů. Není divu, že ležel v britských archivech téměř sedm desetiletí. Až v roce 2014 se jej rozhodl oživit Andre Singer. (Elbe Dock)

(více)

Recenze (11)

lacertacz

všechny recenze uživatele

Aktuální dokument Night Will Fall (bude vysílat HBO) dal dohromady režisér André Singer, vypravěčkou se stala herečka Helena Bonham Carter. Představí raritní záběry včetně těch z filmového pásu, který byl považován za ztracený, výpovědi pamětníků i způsob, jakým britská armáda trénovala své vojáky v natáčení, díky kterému existují stovky hodin snímků doslova z první ruky. Spojenci v roce 1945 požádali mj. Alfreda Hitchocka, aby se dokumentu o osvobozování nacistických táborů ujal. Film však nikdy nebyl dokončený. Jeho torzo se až po letech promítalo na festivalu v Berlíně v roce 1984. (Podrobná recenze zde: http://www.theguardian.com/film/2015/jan/09/holocaust-film-too-shocking-to-show-night-will-fall-alfred-hitchcock) + Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=lbB9NCYzQVU ()

Fr 

všechny recenze uživatele

„FILM NATOČENÝ V BERGEN-BELSENU BRITSKÝMI KAMERAMANY, ODHALIL ÚROVEŇ LIDSTVA V MNOHEM VĚTŠÍ MÍŘE, NEŽ KTERÝKOLI JINÝ FILMOVÝ DŮKAZ. POUŽÍVALI KAMERU VELMI SPECIFICKÝM ZPŮSOBEM…“ /// Dokument, založenej na práci armádních kameramanů, má upozornit na to, že v roce 1945 Britové (jmenovitě mediální magnát Sidney Bernstein) natočili film ,,German Concentration Camps Factual Survey“, na kterým se podílel i (sám velkej) Alfred Hitchcock. Rozhovory s pamětníky (za drátama i těch, co přišli s kamerou), záznam rozhovoru s A. Hitchcockem, no a samozřejmě lidský zvěrstva. Nejde se tady pár unikátních záběrů a já se nemíním pouštět na tenkej led, páč chápu, že každý připomenutí (ne)lidský zrůdnosti má svůj význam, ale tady šokuje(?) hlavně vysvětlení, proč ten původní film nakonec cestu mezi prostej lid nenašel. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejská se mi po masovejch hrobech 2.) ,,German Concentration Camps Factual Survey“. 3.) Thx za titule ,,vena“ a „kolcak“. /// PŘÍBĚH *** ()

Reklama

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Až po zhliadnutí filmu Mlyny smrti, 1946 som sa rozhodol trocha sa venovať aj tomuto filmu. Tento dokument vznikal predovšetkým v západnej zóne v mesiacoch apríl a máj 1945, kedy boli Spojencami oslobodené koncentračné tábory Buchenwald, Bergen Belsen, Dachau a ako posledný vo filme zdokumentovaný bol koncentračný tábor Ebensse. Na základe žiadosti britského scenáristu Sidnay Bernsteina boli do filmu German Concetration Camps zapracované aj sovietske filmové zábery zriadené v Majdaneku a Osvienčime. Na spracovanie množstva filmových pasov s dokumentárnymi zábermi z koncentračných táborov bol prizvaný aj britský režisér Alfred Hitchcock. A keďže tento dokumentárny film je neporovnateľne kvalitnejší a dravejší, ako film amerického Poliaka Billyho Wildera aj napriek tomu vzniknutá prvá verzia tohto dokumentu bola zatvorená do trezoru na celých 70 rokov. . A tak obrovské množstvo dokumentárnych filmov z najväčšej hrôzy v dejinách ľudstva, dokumenty z koncentračných táborov boli uschované z politických dôvodov. Po oslobodení koncentračných táboroch a znormalizovaní sa oslobodených väzňov sa začali veci obracať nečakaným smerom, mnoho z týchto táborov - tisíce ľudí, ktorí prežili, zostali opustení a napríklad len z Bergen Belsenu sa 20 tisíc ľudí odmietlo vrátiť do svojich krajín, ale všetci chceli odísť a usadiť sa v Palestíne, Veľkej Británii, USA alebo Kanade (môj komentár k filmu Vlny slobody, 2008). USA, Kanada a Veľká Británia povedalo rozhodne nie, nechceli stovky tisíc bezdomovcov bez majetku a bez štátnej príslušnosti. Len v mesiacoch máj až júl odišlo do Palestíny 20 tisíc preživších židovských väzňov, odtiaľ sa buď ihneď vrátili alebo boli internovaní v zberných táboroch v Palestíne. Tak sa začali tlaky politikov na situáciu v Nemecku a okolí. Churchill v Nemecku videl svojho ďalšieho spojenca proti Sovietskemu zväzu a preto nevidel dôvod, aby film z hrôzami z koncentračných táborov bol niekde premietaný. Ale Američania tento dokument chceli prezentovať predovšetkým v oblasti svojho mocenského vplyvu v Nemecku a tak sa podujal Billy Winder (americký scenárista a režisér poľského pôvodu) a ten vytvoril zlátaninu v podobe propagandistického filmu, ktorý bol ďaleko za pôvodným úmyslom Bernsteina a Hitchcocka. Ale to už zase je otázka studenej vojny. ()

dzberry 

všechny recenze uživatele

Pohled do pekla skrze černobílé obrázky. Dokument s hlubokou emocí, úzkostná „podívaná“, která přináší především v první půli minimum nových, šokujících či objevných informací, ve druhé pak přichází s příběhem o jednom odloženém dokumentu…tenhle příběh (který spíše sráží výsledný dojem) je ale člověku celkem buřt…. O něj fakt nejde. To černobílé peklo prostě mluví hrozně moc nahlas, řve to, pálí to, pod žebry tíseň, věty jdou tak někam kolem… Doporučuji nedoporučovat slabším náturám. Těžko hodnotit celkový dojem z práce týmu, který na dokumentu pracoval, ty stařičké záběry fakt přebíjejí všechno ostatní… Záběrům a jejich poselství dávám hvězd milion, filmečku třeba tři… ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Dokument o tom, kterak se tvořil dokument, ale vesměs je to jen jedna z dalších výpovědí o nacistických zvěrstvech. Co mě překvapilo byl fakt, že některé z nejznámějších osvětimských záběrů byly až dotáčky několik dní po osvobození, ale na druhou stranu co čekat od Sovětů. Novinkou pro mě byly i záběry Němců korzujících pod dohledem Spojenců po koncentračním táboře. Člověk cítí zadostiučinění, když vidí, jak se rozesmáté ksichty Helmutů tváří v tvář všem těm svinstvům mění. Night Will Fall sice není tématicky nejlepším dokumentem, ale svou sílu, chce se říct bohužel, má. 85% ()

Galerie (5)

Zajímavosti (1)

  • Záběry z dokumentu, na němž s producentem Bernsteinem spolupracoval i Alfred Hitchcock, posloužily jako důkazní materiál u soudů s nacistickými zločinci. (agass)

Reklama

Reklama