Obsahy(1)
Provokace, skandály i cenzurní zákazy lemují historii dekadentního umění. Dokument režiséra A. Kisila se tímto fenoménem zabývá ve všech jeho podobách: Extáze, Erotiky i Smrti. Filmová esej nejen o dekadenci v současném umění, ale i o problémech dnešní civilizace, vykazující dekadentní znaky. Dekadentní umění, které bylo kdysi vykázáno z historie, vůbec nezmizelo, jen jako ponorná řeka se tu a tam objevilo, aby zase zmizelo a dnes se představuje aktuálněji než jindy.
Dnes je prý dovoleno vše, prý neexistují žádná tabu- jak je naše společnost otevřená a tolerantní- ale najednou se objevují snahy umění cenzurovat-diváci jsou pobouřeni, objeví-li se v galerii dílo, které ovšem zdaleka nedosahuje dryjáčnickosti jejich každodenní porce bulváru.
Režisér zde předkládá výsostně umělecký pohled na fenomén DEKADENCE, ve všech jejích podobách. Extáze, Erotiky,Smrti.
(Česká televize)
Recenze (3)
V titulcích filmu uvedeno: název Podoby dekadence: Extáze erotika smrt. ()
Licitace vkusu. Jak znělé fragmenty lože nezkrotných, nenasytných krasojezdců nemravného ukojení. Spánek milovníků vizuálních plachostí. Foyer katedrály žhnoucího bytí. Orfické mazlení s vůlí amazonek dekadence. Obletované renomé kulturních trofejí, bájných slavností, které neskončily, jen se převtělily do póz omračujících současnost. Rozbřesk a soumrak kulturních kratochvílí. Šarády hříšné intimnosti v zrcadlové síni. Nehynoucí následovníci umělecké rozpustilosti sesadili z trůnu ctitele umělecké kázně. Oratoř zvrácenosti, recepce tmářství, zálety mravností v nevěrném korzetu. Svržení předsudků popelkovských cloumajících módními ikonami. Rozkoš, svody bídnických výstřelků, posedlost, vzrušení, slast, ustanoveny bernou mincí, zavrtané v mysli člověčí. Hlas umělcův prolomen nicotou lidství, vyslyšen estetickou mytizací kontroverze. Podoby živoucích třináctých komnat, mlčících strážců průbojnosti, souhry i degradace lidské existence. Roj zběsilosti v nitru pudů provokujících renomé společnosti. Pantheon roztoužených aspirací burácejících i červenajících se nad/pod povrchem. ()
„Seznamte se s výrazným uměleckým směrem!“ Asi tak lze charakterizovat Kisilův dokument, kde se v podstatě nic významného neřeší. Kisil celé dílo redukuje na „vyprávění“ a stavá se fundovaným průvodcem tímto individualistickým myšlenkovým směrem. Kdo touží po seznámení a prvotním pochopením dekadence jako takové, tak mohu jen doporučit. ()
Galerie (1)
Photo © Česká televize
Reklama