Reklama

Reklama

Pavel Wonka se zavazuje

  • angličtina Pavel Wonka Commits to Cooperate
Ukázka z filmu

Obsahy(1)

Dokument si klade za cíl být seriózní rekonstrukcí Wonkova příběhu, ke které se budou historici i po letech obracet. Dále chceme demytizovat postavu Pavla Wonky a objasnit jeho tragickou smrt v kontextu doby normalizace, kterou někteří levicoví aktivisté zlehčují a vykreslují jako dobu relativní pohody a nikoliv jako totalitu. Wonkova tragická smrt, pouhý rok a půl před revolucí, je důkazem, že tomu tak nebylo. Dokument by tak měl především mladším generacím, přiblížit ducha doby a ukázat, že ne vždy byla samozřejmostí taková míra svobody, jak ji známe dnes. (Rudinska film)

(více)

Diskuze

Příspěvek byl smazán administrátorem.

Příspěvek byl smazán administrátorem.

Příspěvek byl smazán administrátorem.

Sharkman

Sharkman (hodnocení, recenze)

Je to posledni prispevek, protoze je absolutne zbytecne neco dodavat. Wonka byl hrdina, ktereho komunismus zabil, jakakoliv spina na nej hozena je lez. Rudinska si udelala z ostudy kabat ! Nevim co jsi zac, ale z tvych reakce je mozne udelat si vlastni o tobe predstavu. Jiz dale reagovat nebudu, ikdyz napises cokoliv, jsi pro me mrtva osoba for ever.

Příspěvek byl smazán administrátorem.

Sharkman

Sharkman (hodnocení, recenze)

prkalil

Velmi pekne napsane, souhlasim s tim, nicmene je to stale stejna pisnicka a stejna chyba - s bolseviky se nejedna, ty se maji zavirat nebo veset, bohuzel toto obdobi jsme propasli ...

Příspěvek byl smazán administrátorem.

prkalil

prkalil (hodnocení, recenze)

článek Ljuby Václavové ze včerejších LN: 

 

Dokumentarista nesmí lhát

   Dokumentaristka Libuše Rudinská pronesla o socioložce Jiřině Šiklové, která odešla z natáčení jejího dokumentu, když během několika minut natáčení pochopila, že ji Rudinská klame, tato slova: "Šiklová přece žádná autorita není. A v tom je zakopaný pes, ona je mrtvá dávno před svou smrtí... Myslela si, že se zas někde ukáže na plátně nebo na obrazovce, a nic z toho. Šlo jí o to, že je někde vidět..." Filmařka pozvala socioložku na natáčení filmu o Pavlu Wonkovi jako advokátovi chudých a ve chvíli, kdy Jiřina Šiklová vyprávěla o době, v níž byl Wonka šikanován, nespravedlivě odsouzen a ve vězení utýrán, Rudinská jí strčila před oči papírek s tužkou psaným textem, v němž se Wonka zavazuje ke spolupráci s StB. Jiřina Šiklová, která prošla mnoha výslechy i komunistickým kriminálem za pašování knih do znormalizovaného Československa, jí v tu chvíli řekla, že přesně tak to dělali estébáci. Z ničeho nic během dotazování vytáhli nějaký "důkaz", aby vyslýchaného zmátli a on ze strachu, z úleku nebo z rozhořčení pak řekl, co říci nechtěl, a podepsal, co podepsat neměl. Jiřina Šiklová tehdy do kamery jasně prohlásila, že dál natáčet nebude, protože Rudinská točí film, který má Wonku zostudit.

   Představa, že by Jiřina Šiklová usilovala o slávu získanou pomocí filmového plátna, je komická, protože je přirozenou autoritou. Zato neznámá Rudinská chtěla být konečně viděna a slyšena na plátně i v televizi. Proto se v dokumentu účelově a reportážně staví před kameru, aby byla viděna v obraze, a občas si tam vestřihne svůj velký detail. Předpokládala, že poté, co svět uvidí její dokumentární dílo, bude oslavena, odměněna a stane se autoritou. Místo toho ale svým dokumentem, nazvaným Pavel Wonka se zavazuje, vyvolala jen menší skandál, na nějž se brzy zapomene.

   Ale nemělo by se zapomenout, protože jde nejen o zásadní mravní selhání dokumentaristky, ale i o popření etických norem tohoto povolání. Dokumentarista nesmí lhát - v práci ani v životě. Rudinská změnu dokumentu, v němž z obhájce chudých udělala spolupracovníka StB, obhajuje tím, že nenašla nikoho, kdo by o Wonkovi mluvil dobře. "Kladné výpovědi jsem od nikoho nedostala, a tudíž nenatočila." To je lež, protože natočila nejen výpověď Jiřiny Šiklové, jak sama píše ve shora citovaném mailu, ale natočila i například vězeňského historika Jiřího Kubíka, několik kamarádů Pavla Wonky, natočila a nepoužila i dvě zásadní výpovědi Wonkova bratra Jiřího.

    Zeptala jsem se Rudinské, proč používá pouze nicneříkající výpovědi bývalých estébáků, a těch, kteří svědčí pro Wonkův čistý štít, ne. Bránila se - nemůže přece použít tak špatných výpovědí, jako natočila například se Šiklovou. Ta vůbec nemluvila o Wonkovi, ale vysvětlovala tu dobu, což bylo pro film zbytečné. Rudinská tedy netuší, že základním problémem jejího dokumentu je, kromě lží, i neznalost doby, ignorance historických dokumentů, neznalost systému StB, výslechů, soudnictví i vězeňství.

Neetický dokument

Wonka nebyl ani oslavován, ani zbožšťován, ale pro každého soudného člověka, ať už z disentu, nebo z občanské "šedé zóny", byl symbolem bezpráví, které si na něm dovolila uplatnit komunistická moc ještě v roce 1988! Za života byl okolím vnímán jako velmi osobitý člověk, těžko zařaditelný, těžko ovladatelný, kterého režim nevstřebal, a tak ho nechal umřít ve vězení. Jeho smrt byla vraždou. A naší ostudou je, že lidé, kteří tu vraždu umožnili, nebyli dosud potrestáni. To vše ale v dokumentu Rudinské není.

   Když jsme se s přáteli zamýšleli nad etickou zodpovědností dokumentaristů, Olga Sommerová k tomu prohlásila: "Dokumentaristův první zákon je jeho etický kodex, protože pracuje se skutečností, kterou lze snadno zmanipulovat. Dokumentarista slouží humanitě a demokracii, nikoliv sobě. Z toho, že Libuše Rudinská může beztrestně do světa posílat názory na mučedníka totalitního režimu, zmanipulované sebestředností jejího ega, je mi ouzko." Omlouvat toleranci k takovému dílu tím, že je již nutné odmytizovat osobnosti a hledat v nich lidi, nikoli bohy, idoly, je v tomto případě nezodpovědný omyl. Na Wonkovi není co odmytizovat, žil, bouřil se, byl nespravedlivě odsouzen a zemřel bez pomoci ve vězení. Proto jde o dokument neetický, přímo nemravný - špiní oběť, aniž by se kriticky podíval na ty, kteří mají tu oběť na svědomí, a stejně tak na dobu, která to dovolovala.

   Jistě je dobře, že si můžeme už pětadvacet let psát a natáčet, co chceme, ale bylo by dobré, abychom také ctili i základní etická pravidla. A prostá lidská slušnost říká, že není dobré urážet jakékoli lidi a už vůbec ne ty, kteří se o svobodný prostor pro naši tvorbu zasloužili, ať už je to živá Jiřina Šiklová, nebo mrtvý Pavel Wonka.

na příspěvěk reagoval Sharkman

Příspěvek byl smazán administrátorem.

Příspěvek byl smazán administrátorem.

Martin741

Martin741 (hodnocení, recenze)

Toto si zozeniem. Jakozto clovek zaujimajuci sa o byvale Ceskoslovensko a sucasne SR a CR si tento film rad pozriem. O Wonkovi viem len, ze bol posledna obet totalitnych zalarov.

na příspěvěk reagoval JohnMiller

Reklama

Reklama