Reklama

Reklama

Sweatshop

(seriál)

Obsahy(1)

Sweatshop je pejorativní označení pro podnik s nepřijatelnými pracovními podmínkami. Tři mladí norští módní bloggeři byli vyslání do jednoho takového sweatshopu v Kambodži. Brzy na vlastní kůži poznávají každodenní život zaměstnanců místní textilky a zjišťují, že jejich pracovní i životní podmínky jsou mnohem horší, než si kdy tito fashion bloggeři dokázali představit, a že konečná cena oblečení v Norsku je mnohdy několikanásobně vyšší než měsíční plat místních pracovníků.

Za projektem stojí norský deník Aftenposten, na jehož webu jsou všechny čtyři epizody dostupné s anglickými titulky. Pořad vzbudil ohlasy v médiích po celém světě a vyvolal diskusi mimo jiné i v norském parlamentu. Zúčastnění bloggeři se po návratu do Norska stali aktivisty, bojujícími za zlepšení podmínek zaměstnanců sweatshopů, které velcí dodavatelé oblečení stále přehlížejí. (skrblik007)

(více)

Recenze (12)

wafc 

všechny recenze uživatele

Líbila se mi Ludvigova věta, kdy řikal, že všichni víme, že život těhle lidí asi neni nic moc, ale pořádně si to uvědomíš, až když to vidíš, případně zažiješ na vlastní kůži. Nicméně mam takovýho tušáka, že realita bude skutečně ještě mnohem horší. Obzvlášť když jim bylo řečeno, že na spoustu pracovišť je nepřijali. ()

skrblik007 

všechny recenze uživatele

Protagonisty téhle reality show nelze prakticky z nějaké zabedněnosti vinit. Když lidi žijí v bublině, strašně těžko můžou dohlédnout za její okraj. Aby se z tohoto stavu mohli nějak vymanit, musí ta bublina nejprve splasknout. A proto palec nahoru deníku Aftenposten, který tuhle norskou fashion bublinu nechal prasknout velmi důmyslným a senzačním způsobem. ()

Eluin 

všechny recenze uživatele

Norská dokumentární minisérie s výstižným názvem "Sweatshop" (= doslova "zapocený obchod", tedy sociálně dost neutěšené místo) oběhla svět a určitou pozornost získala i v našich médiích. Oprávněně. Však si už jen poslechněte základní "zápletku". Trojice norských mládežníků (bože, to slovo...), kteří se zajímají o oděvní design, se účastní jakési formy reality show, kde prožijí několik dní v Kambodži a na vlastní kůži si zkusí jaké to je být tamním "garment workerem". Zážitek, který člověka dokáže změnit. Je skutečně pozoruhodné sledovat, jak v podstatě tato "cool" a "posh" děcka několik dní v Kambodži ovlivní (nejvíc na nervy mi lezla Anniken). Samozřejmě, podmínky ve "sweatshopu" jsou strašné, ale je třeba přihlédnout ještě k tomu, že k natáčení se dostal navíc i podnik, který na tamní poměry ještě docela ujde. Bezesporu existují ještě mnohem horší místa. Sociální zbídačení některých lidí je skutečně hrozné a nic moc se proti tomu nedělá. Co oči nevidí... Lze ale vůbec reálně něco podniknout? Bude se chtít někomu platit za oblečení více peněz? Budou chtít oděvní společnosti osekat své zisky? Severská společnost HM sice po odvysílání tohoto dokumentu některé podmínky trochu zmírnila, ale stačí to? Podle mě ne, ale ač je to pro nás možná jen malý úspěch, tak pro ty dělníky tam to může znamenat hranici mezi životem a smrtí. ()

ExpertAsie 

všechny recenze uživatele

Velice výstižný dokument o tom, jak to "doopravdy" vypadá v Asii, když se dělá na oblečení, které nosíme. A realita pro ty "děcka" byla neskutečně krutá a velice poučná do další fáze. ()

Jitomirka 

všechny recenze uživatele

Pošlete tři zhýčkané a rozmazlené puberťáky a sledujte, jak jsou zmožení po dvouhodinové práci. Na dokument jsem byla hodně zvědavá, námět super a zobrazená realita je mrazivá, ale čekala jsem, že se mě to dotkne víc. Tak nějak mi to nepřineslo nic nového, neukázalo mi to nic, co by mi vyrazilo dech. ()

PoprockCZ 

všechny recenze uživatele

Dokument, který se snaží informovat. Mnozí jistě namítnou, že: "s tím přece já nic neudělám", ale tento přístup opravdu nic nezmění. Stačí začít u sebe a zajímat se o to, co vlastně kupuji, kde a proč to vůbec chci koupit. Problémů jako je tento je na světě spousty a každý z nich si zaslouží svou pozornost. I kdyby se někteří lidé po zhlédnutí podobného seriálu jen trochu zamyslel a zkusili změnit svůj přístup k okolí, věřím, že věci by se začaly pomalu zlepšovat. Opravdu nám stojí za to, koupit si za spousty peněz kupříklad Adidas kalhoty, když jejich výroba probíhá kdesi v Bangladéši za neuvěřitelně špatných pracovních podmínek? K seriálu: Je příhodné udělat reality zrovna pro Nory, kteří už v porovnání s ČR mají ceny a hodnoty věcí nastavené úplně jinde, natož pak s chudou Kambodžou. Prosím, než po zhlédnutí napíšete něco negativního, nejdřív se alespoň na chvíli zkuste zamyslet. ()

Reklama

Reklama