Reklama

Reklama

I trpaslíci začínali jako malí

  • Západní Německo Auch Zwerge haben klein angefangen (více)

Obsahy(1)

Temná a bizarná vízia fungovania spoločenstva ľudí. Mnohí čítali Herzogov film ako alegóriu fašizmu, čo však tvorca radikálne odmieta. Napriek tomu je jeho dielo natoľko abstraktné, že ho v istom zmysle treba vnímať ako podobenstvo (aj keď na všeobecnejšej úrovni, nie ako priamu odozvu na politický režim 30. - 40. rokov minulého storočia).

Film sa stal po svojom uvedení v USA hitom v rámci "midnight movies" a dodnes má potenciál zaujať diváka svojou imaginatívnosťou a pôsobivou bizarnou atmosférou... (ČSFD)

(více)

Recenze (28)

d-fens 

všechny recenze uživatele

ľudská prirodzenosť nevychádza ani zo žiadneho prírodného zákona, ani zo "zhora danej" morálky. Je to iba zmes absurdity a bláznovstva, ktoré sa ľudská pýcha snaží usporiadať, vniesť do nich poriadok, disciplínu, řád, a tým ich v podstate iba umelo kumuluje. Niet potom divu takýmto občasným anarchistickým výbuchom ..... Buď je človek pyšný, a preto "malý", alebo ho trpazlíkom robí jeho nekontrolovaná absurdnosť a bláznovstvo...... tak isto ma napadlo vysvetlenie cez prizmu doby vzniku filmu, násilné štrajky mladých (68 etc.) proti rodičovskej generácii, proti zaužívaným poriadkom, viera v socializmus - nádvorie na ktorom sa odohráva dej mi ku koncu pripadal naozaj ako dav rozvášnených demonštrantov rozbíjajúcich a podpaľujúcich všetko navôkol...... Každopádne, takýto drsný surrealizmus a zobrazenie nihilizmu som od mladého Herzoga nečakal, Bunuel mohol vcelku zírať. ... p.s. tá vyprahnutá lávová krajina okolo "liečebne" nie je nič iné, ako obľúbená dovolenková destinácia, ostrov Lanzarote (Kanárske ostrovy)... tou výpravou mi film vcelku pripomenul Antonioniho :) ()

WillBlake 

všechny recenze uživatele

Pitoreskní trpasličí revolta. Celý film je v podstatě o rabování ústavu partou podivných dwarfů. Jejich běsnění však nepostrádá fantazii, smysl pro humor, ani symbolismus (ukřižovaná opice). Oddechové pasáže pak obstarávají záběry na požírající se slepice nebo třeba kohoutí zápas. Film navíc disponuje zvláštní surrealistickou atmosférou a zvláštně podmanivou hudbou. Instantní srdcovka. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Hm, slušná kamera a dobrá hudba, cení se snaha o neotřelost a výběr netradičních herců, kde chybí jen Aťka Janoušková a Krytinář, ale jako varování před anarchií a kam to může vést je dost slabé, utahané a zbytečně dlouhé. Na téma dekadentní anarchie je myslím daleko lepší Zardoz, i když ani to není veledílo (holt Boorman). ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

„Jo, jo, on se vyzná. Vloupal se už do 60 aut!“  Tak už jsem viděl filmy, kde hráli pouze děti nebo pouze zvířata (ať už živá nebo u Petera Jacksona jako velké loutky :)), ale hraný film ze světa obývaného pouze trpaslíky je vážně unikátní počin! Bizarní svět trpaslíků s vlastním úřadem a kanceláří, příbytky, věčně očekávanou a nepřicházející policií, neustálými vzpourami rostoucími až do anarchie, ale i vlastními rituály, třeba pochodem s ukřižovanou opicí, se může ve filmu potěšit nejednou scénu s poutavým nápadem, působivou atmosférou, někdy i vtipným momentem (např. scénka s vysokou postelí a časopisy) a podobně jako v ostatních filmech pana režiséra se mi líbila i práce s hudbou a kamerou. K mému překvapení mě Trpaslíci bavit po většinu času dokázali, vnímal jsem tu i jasný rukopis Wernera Herzoga, který zase nachází zalíbení v podivínech, o nichž nejen vypráví, ale s nimiž i přímo spolupracuje, a který tu dokáže dlouhá řádění ve fikčním světě liliputánů zapáleně natáčet ve stejném dokumentárním stylu jako např. v Zelené kobře dlouhé rituály afrických domorodců. Kdyby měl film souvislejší příběh (spíše tu dojde jen na pár opakovaných a gradujících motivů) a hlavně pořádné finále, nejspíš bych dal 4 hvězdičky, ale přes ten unikátní dojem mi pár scén připadalo zdlouhavých a ujetý závěr pro mě spíše vyšuměl do prázdna, než aby na mě v rámci onoho podobenství úderně zapůsobil. Ale projednou jsem se rád podíval a nedopadlo to tak tragicky, jak jsem se obával, byť mám od Herzoga určitě raději jiné filmy. [65%] ()

Flego

všechny recenze uživatele

Sme uprostred vzbury. Skupina liliputánov sa nemôže zúčastniť výletu s riaditeľom ústavu a takzvaný učiteľ či inštruktor má jedného z nich za rukojemníka v budove. Východzia poloha tohto bizarného príbehu je jasná od začiatku a v podstate sa počas filmu nikam neposunie. Jediný posun je v náraste násilia a deštrukcie nespokojných trpaslíkov, ktorých telesný handicap je porovnateľný s duševnou nevyzretosťou. Neustále sa smejúci na svojich skutkoch, zvrátené zábavky so zvieratami ( záverečná scéna je odpudzujúca ) a rastúci fanatizmus násilia sú sprievodnými javmi filmu, ktorý je inak po filmárskej stránke veľmi kvalitne natočený. Hodnotiť ho nebudem. ()

Galerie (9)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno