Reklama

Reklama

Druhá světová válka: Peklo v hlubinách

(seriál)
  • Česko Peklo pod hladinou (více)
všechny plakáty
Ukázka z filmu
Dokumentární / Historický
Kanada, 2016, 12x42 min

Obsahy(1)

1. Amerika vrací úder: Americké námořnictvo využilo k odvetě za Pearl Harbor i ponorky. Japonci byli tvrdým protivníkem a v Pacifiku se odehrávaly kruté souboje... Několik dnů po zahájení své první bojové plavby na palubě USS Wahoo, prováděl velitel americké ponorky Dudley Morton průzkum japonské námořní základny v jižním Pacifiku. Patnáct kilometrů před obsazeným přístavem zahlédl nepřátelský torpédoborec vyzbrojený hlubinnými náložemi, určenými k potápění ponorek. Před válkou by měl snadné rozhodnutí – zůstat nezjištěn a v bezpečí. Ale porážka Japonska vyžadovala novou generaci velitelů, schopných přebrat iniciativu a útočit. Schopných napadat všechny nepřátelské lodě, odhodlaných vrhnout se s ponorkou a celou její posádkou do boje.
2. Osudná plavba: Americká ponorka USS Tang s kapitánem Dickem O’Kanem operovala v červenci 1944 v nebezpečných vodách u japonského pobřeží... Ponorka kapitána Dicka O’Kanea objevila v červenci 1944 u pobřeží japonského města Nagasaki konvoj šesti lodí, doprovázený šestnácti eskortními plavidly. Kapitán se snažil vymyslet co nejlepší plán útoku. Napadlo ho zaútočit zezadu, protože hlídky se většinou za sebe moc nedívají. Za konvojem kapitán O’Kane zjistil, že zadní část chrání jen dva torpédoborce. Musel kolem nich proklouznout a potopit nákladní lodě. Svou myšlenku převedl v dokonalý útok.
3. Zabiják torpédoborců: Americká ponorka USS Harder kapitána Sama Dealeyho měla za úkol provést riskantní záchranu agentů z Bornea... Duben 1944, jižní Pacifik. Americká ponorka se chystala nepřátelské válečné lodi ukázat, co dovede. K USS Harder se blížil japonský torpédoborec. Kapitán Sam Dealey si musel vybrat: ponořit se nebo bojovat. Tehdy se běžně ponorky torpédoborcům a dalším eskortním lodím vyhýbaly, protože ty byly stavěné k pronásledování ponorek. Souboj jeden na jednoho s torpédoborcem byl pokoušením osudu. Japonci stále okupovali rozsáhlá území v Pacifiku, spojenecké ponorky měly jejich nadvládu narušit. Kapitán Dealey již několikrát prokázal svou odvahu. Posádku USS Harder vedl ke slávě a vstříc nebezpečí.
4. Vlčí smečky: Německá ponorková esa křižovala Atlantik, připravená udeřit na spojenecké konvoje. Nejlepší velitelé sbírali úspěchy a záhy umírali... Jeden z nejúspěšnějších německých ponorkových velitelů Otto Kretschmer potopil na začátku druhé světové války několik desítek spojeneckých lodí. Nejprve samostatně, později jako člen smrtících vlčích smeček. Atlantik se stal místem napínavých soubojů, které se pro německé ponorkové posádky stávaly postupně těžšími a těžšími. Mnohá ponorková esa skončila v zajetí nebo přišla o život, z čehož německá propaganda neměla velkou radost.
5. Hitlerova pomsta: Kapitán německé ponorky U-123 Reinhard Hardegen dopřál své posádce kromě smrtelného nebezpečí i výhled na osvětlený New York... Leden 1942, Německo bylo ve válce se Spojenými státy americkými jen pár týdnů. Reinhard Hardegen byl kapitánem jedné z pěti německých ponorek, které měly podle tajného plánu přenést válku k americkým břehům. Spojené státy nedávno vstoupily do války a musely bojovat v Atlantiku i Pacifiku. Německé ponorky zlikvidovaly za jediný rok u amerického pobřeží pomalu víc lodí, než po zbytek války ve všech oceánech světa. Jen v roce 1942 potopily 6 milionů brutto registrovaných tun lodního prostoru.
6. Bod zlomu: Řádění německých ponorkových vlčích smeček v Atlantiku způsobilo spojeneckým konvojům těžké ztráty... 16. března 1943. Německá ponorka U-653 se po měsíci bojů v severním Atlantiku vlekla zpět na základnu, měla problémy s motorem. Hlídka na můstku zahlédla ve tmě krátký záblesk a potom rudou záři. Námořník si na palubě zapálil cigaretu a tím prozradil přítomnost spojeneckých lodí. Hlídky prohledávající okolí zjistily, že jsou obklopeni tuctem šedých stínů. Ponorka U-653 kapitána Gerharda Feilera se dostala přímo doprostřed spojeneckého konvoje. Tato náhoda vedla k největší konvojové bitvě druhé světové války.
II./1. Amatérský chirurg: Hned na začátku války v Pacifiku se musel americký kapitán vypořádat s nečekaným ohrožením ponorky i posádky... 10. května 1942. Americká ponorka se blížila do své hlídkové oblasti v japonských vodách. Zpozorovala nepřátelské plavidlo ve vzdálenosti šesti kilometrů. Pro ponorku USS Silversides i poručík-komandéra Creeda Burlingama to byla první válečná plavba. Podobně jako většina tehdejších velitelů, postrádal na začátku války jakékoli bojové zkušenosti. Ale dokázal se s tím vyrovnat, protože se chtěl Japoncům pomstít za Pearl Harbor. Usoudil, že malá loď nestojí za drahé torpédo a rozhodl se ji vyřídit palubním dělem ponorky. Posádka 77 námořníků a důstojníků spěchala na svá bojová stanoviště. Palubní kanon ráže 76 mm dokázal vystřelovat průbojné šestikilogramové střely s kadencí 3 výstřely za minutu na vzdálenost až 15 kilometrů. Kapitán dal povel k palbě, ale japonská loď palbu opětovala. Začala přestřelka.
II./2. Nápaditý velitel: Vyznamenaný americký ponorkový velitel se přes odpor nadřízených vrátil na moře, aby posunul možnosti ponorkové války k novým hranicím... 23. ledna 1945. Ponorka USS Barb se pomalu sunula mělkými vodami. Plavbou na hladině se přibližovala k přístavu v okupované Číně, po několika týdnech plavby posádce stále zbývalo 12 torpéd. Aby kompenzoval malou hloubku, nařídil velitel ponorky, nastavit torpéda na hloubku 2 metry. Před válkou si nikdo nic podobného neuměl představit. Někteří ponorkoví velitelé diskutovali o nočních operacích z hladiny, ale většinou byli umlčeni jako blázni. Pro nové členy posádky to bylo nezvyklé a nervující. Kapitánem USS Barb byl ostřílený veterán Eugene Fluckey, na ponorkách sloužil již před válkou. Posádka na můstku sledovala podle pokynů radaru prostor kolem ponorky. Radar odhalil skupinu třiceti lodí, seřazených ve třech kolonách a zakotvených asi 500 metrů od sebe.
II./3. Nemilosrdná štvanice: Během druhé světové války využívaly posádky německých ponorek každou příležitost, aby se vyhnuly letadlům a hlubinným náložím, potopily spojenecké lodě a vrátily se spolehlivě do přístavu... 18. listopadu 1943. Německá ponorka U-515 zpozorovala u pobřeží Portugalska velký spojenecký konvoj. 12 eskortních plavidel střežilo skupinu 66 nákladních lodí, včetně 11 tankových výsadkových lodí, určených pro spojeneckou invazi do Evropy. Velkoadmirál Karl Doenitz vyčlenil 26 ponorek, aby konvoj našly. Velitel ponorky, kapitán-poručík Werner Henke, musel ohlásit polohu konvoje ostatním ponorkám. Vynořil se 18 kilometrů stranou, aby odeslal depeši. Útok spojeneckého letounu však přinutil ponorku zmizet pod hladinou a důležitou depeši se nepodařilo odeslat. Ponorka U-515 se musela spolehnout sama na sebe. Letadlo se vzdálilo, ale kapitán Henke v periskopu viděl, jak se od eskorty konvoje oddělily dvě válečné lodě, mířily přímo k němu. Pro Henkeho to byla pátá bojová plavba. První uskutečnil teprve před rokem a potopil devět lodí. Rychle si vysloužil titul ponorkové eso. Jeho úspěch byl o to pozoruhodnější, že německé ponorky nyní čelily spojenecké letecké převaze, modernějším radarům a musely opustit hlavní konvojové trasy v Atlantiku. Kapitán-poručík Henke se stal známým. Dokonce i spojenci ho zmínili v propagandistickém radiovém vysílání v březnu 1943.
II./4. Porazit Rommela: V průběhu jara a léta 1941 bojovaly britské ponorky neúnavně ve Středomoří. Musely zastavit dodávky zásob a posil Erwinu Rommelovi do Severní Afriky. Pokud by obsadil Suezský průplav, znamenalo by to pro spojence katastrofu... 24. května 1941. 18 kilometrů od jižního pobřeží Itálie, hlídka britské ponorky HMS Upholder zpozorovala nejasný obrys. Houstnoucí tma a bouřlivé moře pozorování periskopem ztěžovaly. Velitel ponorky, poručík-komandér Malcolm Wanklyn převzal pozorování. Kapitán Wanklyn byl obecně považovaný za jedno z největších ponorkových es v historii královského námořnictva. Byl to velmi schopný a rozvážný důstojník, do námořnictva vstoupil jako mladík a na ponorkách sloužil od roku 1933. Měl důvěru posádky i důvěru nadřízených. I když něco nešlo podle jeho představ, vytrval a nakonec to dobře dopadlo. Nyní měl před sebou šanci. Tmavý obrys byl velký konvoj italských lodí, razících si cestu k Severní Africe. Nejméně čtyři torpédoborce chránily čtyři transportní lodě. Ale situace nebyla jednoduchá, po desetidenní plavbě měla ponorka Upholder poslední dvě torpéda a navíc přišla o velmi důležité zařízení.
II./5. Ponorka proti ponorce: Ve vodách u norských břehů pronásledovala britská ponorka německý U-Boot. Nikdy předtím se neutkaly dvě ponorky, obě ponořené pod hladinou... 11. listopadu 1944. Britská ponorka HMS Venturer ošlehaná drsným Norským mořem, byla na své osmé válečné plavbě. Jejím přísně tajným úkolem bylo dopravit zásoby bojovníkům norského hnutí odporu. V té době měli Němci v Norsku kolem 400 000 vojáků a z hlediska námořnictva byla v Norsku dislokovaná velká část Kriegsmarine. Někteří Norové spolupracovali se spojenci a poskytovali jim informace o německých okupantech. Britové je na oplátku podporovali a ponorkami jim dopravovali zásoby a finance. Tentokrát leželo místo setkání poblíž Narviku v severním Norsku. Během plavby na sever zpozorovala hlídka v periskopu stín. Navzdory tmě a rozbouřenému moři rozpoznala věž jiné ponorky, jednalo se o německou ponorku U-771, což tenkrát samozřejmě nevěděli. Posádka U-771 v posledních týdnech bojovala proti dvěma silně bráněným spojeneckým konvojům, mířícím do Sovětského svazu. Byli rádi, že vyvázli živí. Britská ponorka zůstávala nezpozorována v jejich blízkosti a v pronásledování pokračovala pod hladinou.
II./6. Na prahu jaderné války: Během Karibské krize svět strachy ani nedýchal, dvě světové supervelmoci byly zjevně připravené přivést svět na práh nukleárního konfliktu... Říjen 1962. Sovětská ponorka s přísně tajným posláním spěchala k ostrovu Kuba. Ponorka B-59 nedávno opustila základu poblíž Murmansku a nyní plula Barentsovým mořem, operátoři radaru a vysílaček pátrali po nepřátelských lodích a letadlech. Blížili se k protiponorkové linii Nordkapp, pojmenované podle nejsevernějšího výběžku evropského kontinentu. Tato protiponorková bariéra NATO se táhla od Medvědího ostrova k Severnímu mysu v Norsku. Sovětský kapitán 2. třídy Valentin Savický tudy musel se svou posádkou nepozorovaně proplout. Pokud by byli odhaleni, NATO by mohlo celou plavbu ponorky B-59 sledovat. Navíc by vystavil nebezpečí další tři ponorky B-4, B-36 a B-130. Kromě toho by Američané mohli odhalit rozsáhlou operaci, jejímž cílem byla doprava jednotek, vojenského vybavení a raket přes Atlantik na Kubu. Měsíce utajovaných příprav, které nakonec spustily takzvanou Karibskou krizi a přivedly svět na samý práh globální jaderné války. Situace na Kubě byla složitá, protože se na ostrově rozhořela revoluce a válka proti Spojeným státům. O tři roky dříve, v roce 1959, Fidel Castro svrhl předchozí vládu v Havaně, podporovanou Spojenými státy. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Ukázka z filmu

Recenze (4)

Luk Skywalker 

všechny recenze uživatele

Vada na kráse tohoto dokumentárního cyklu je opakování scén a událostí, což je důsledek v Kanadě vysílaných reklam (ČT 2 pochopitelně reklamy v pořadech nevysílá). Jinak pro mě nové informace a události neboť jsem se o ponorky v druhé světové válce nezajímal. ()

Echelon1 

všechny recenze uživatele

Zaujímavý ponorkový dokument s obstojnými hranými pasážami. Namiesto tradičného celkového obrazu nasadenia ponorkových síl v 2 sv. sa sústreďuje na konkrétne pozoruhodné udalosti jednotlivých ponoriek a známych kapitánov. Do toho nechýbajú ako „hostia“ zvučné autorské mená historikov námornej histórie. Je preto ťažké prijať nepochopiteľné množstvo chybných alebo skreslených informácií. Napríklad chybné pomenovanie lodí, na ktoré Morton útočil pri tom nešťastnom incidente – jednalo sa o Buyo Maru a Fukuei Maru No. 2, spomenuté v dokumente – Dakar Maru a Arizona Maru boli potopené letectvom. Alebo že jeho USS Wahoo potopila Harusume, pritom ju len poškodila, potopená bola až o rok pozdejšie. „Gato je najmasovejšie vyrábaná ponorka 2. sv.“ – Nie. Alebo nezmyselné preklady „motorové torpéda“, jasne počuť, že povedali „motor torpedo boats“ – teda torpédové člny. Alebo že v konvoji bol torpédoborec „Terecuki“ triedy Akizuki? Zrejme myslia Teruzuki, bola ale potopená v roku 1942, ten konvoj v 1944 teda nemohla sprevádzať. Alebo že USS Barb bola prvá ponorka, ktorá „zaútočila“ na vlak – nie, niektoré ponorky napr. v Stredomorí útočili už predtým na vlaky pri pobreží palubným delom. Drobné detaily, ako nezhodujúce sa údaje o počtoch použitých torpéd či zhodených hlbinných púm sú pomerne druhoradé. ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Nemám rád lodné ani ponorkové bitky, ale tak ten, pre koho je toto zaujímavá téma, sa určite poteší. Všetky časti sú voľne dostupné na YouTube. ()

Galerie (32)

Reklama

Reklama