Obsahy(1)
Celovečerní groteska motivovaná klasickým příběhem Romea a Julie. Děj se odehrává v 19. století - Frigo dosáhl plnoletosti a jede vlakem převzít své dědictví po zavražděném otci a nedbá toho, že v onom kraji žije znepřátelený rod, který chce naplnit krevní mstu na jeho rodě. Po cestě se seznámí s krásnou dívkou, která ho pozve k sobě domů na večeři... (Rosana)
(více)Recenze (41)
Opět jsem zapracoval na doplnění mého filmového vzdělání a vrhl se tentokrát na "Friga" a jeho klasické grotesky. První byla právě Frigo, oběť krevní msty a popravdě mě moc nezaujala. Samotný formát grotesky mě nikdy nelákal a moc to nezměnil ani tenhle film. Pro mě překvapivě se dbá i na příběh. Bohužel mi sled "vážných" situací, které vyzní groteskně nesedí. Sám Frigo má výraz leklého kapra, na kterém je jeho komika založena až přespříliš. K srdci mě zkrátka nepřirostl, ale jistě mu ještě další šanci dám, protože občas vtipná situace najít dá. ()
Škoda té pozvolné první půlky, která se sice podrobně zaobírá jízdou vláčku s mnoha drobnými vtípky, ale pro děj vlastně nemá žádný velký význam. Teprve po příjezdu do města začíná vlastní příběh nabírat na intenzitě a jeho vyvrcholení na vodopádu je opravdu nádherná směs gagů a akrobatických kousků. Jenže to jsou pořád dvě grotesky v jedné (vlak a nepřátelství dvou rodů), a tak nemohu dát pět. Generál je jen jeden. ()
Scéna s vodopádem se právem zařadila mezi Keatonovy nejslavnější kousky. Our Hospitality je podle mně po dramatiocké stránce nejlépe natočená groteska. Když Buster zachraňoval svou milovanou, tak jsem byl napnutý na maximum. A vůbec celá honička je jedna z nejpovedenějších jaká byla ve 20. letech natočená. "Frigo" tady zahrál a zrežíroval mistrovskou satiru na jižanské zvyky tehdejší doby a geiálně se mu povedlo propojit dramatickou linku s komediální, aniž by se vzájemně překrývaly, naopak jedna druhou jemně doplňují a podtrhují. ()
Opět skvělá záležitost. Rozjezd je pravda na legrandu trochu slabší, ale druhá půlka končící neuvěřitelným stuntem s vodopádem to bohatě vynahrazuje. Hrozně hezky tady vynikne, jak dokáže Keaton pracovat s rámováním, tj. volit takový typ záběru, aby zvýšil komičnost gagu. Viz například scénu, ve které strojvůdce vlaku zmateně kouká za sebe (čili do kamery), kde jsou jeho vagony a ty se mezitím dostanou do rámu na paralelní koleji. Tohle byl mistr filmař! ()
Buster Keaton opet nezklamal, skoda, ze v prvni puli nedostane tolik prostoru. Jeho herectvi me neskutecne bavi, dokonce vice nez Chaplinovo. Filmu nechybi nic, pribeh, napeti, vtip, akce a nakonec i trocha toho dojeti. Skoda, ze hudba neni tak genialni jako treba u snimku Frigo na masine. Film, ktery musi zaujmout i ty, kteri nememu filmu neholduji. ()
Galerie (18)
Photo © Metro Pictures Corporation
Zajímavosti (4)
- Během natáčení "vodopádových" scén se Buster Keaton napil tolika vody, že musel dostat první pomoc. (Kulmon)
- Keatonův oblíbený herec Joe Roberts utrpěl během natáčení mrtvici, byl hospitalizován a krátce po natočení filmu zemřel. (Kulmon)
- Otec Bustera Keatona - Joe Keaton - zavrhoval film jako umění. Tvrdil, že film zanikne, protože obrazy nejsou skutečné, jako v divadle. Buster nakonec svého otce přesvědčil, že film má budoucnost a toto je první film, kde si Joe Keaton zahrál. V dalších filmech ho poznáme podle toho, že zkopává klobouky lidem z hlavy. (Rosana)
Reklama